El Salvador???
Undrar om någon har erfarenhet av el salvador och om ni tycker det är säkert att åka dit med småbarn???
Funderar på att åka dit och stanna ett tag med min 1 åriga dotter i november eller december...någon som vet?!
Undrar om någon har erfarenhet av el salvador och om ni tycker det är säkert att åka dit med småbarn???
Funderar på att åka dit och stanna ett tag med min 1 åriga dotter i november eller december...någon som vet?!
någon??
Känner du någon där?
Mitt svar varierar rätt mycket beroende på om du har kontakt med någon på plats som vet hur det funkar.
Skulle ni besöka San Salvador eller någon mindre stad?
Talar du flytande spanska?
Jag skulle definitivt inte rekommendera San Salvador ur säkerhetssynpunkt åt en förälder med en ettåring som inte har bra kontakt med släkt eller vänner på plats. Alldeles för osäker trafiksituation och på tok för mycket våld på kollektivtrafiken och i delar av stan.
Men om man känner någon som bor där som kan förklara för en hur stan funkar så kan det säkert bli jättetrevligt. Jag har personligen inte ett särskilt trevligt intryck av San Salvador, det finns massor av städer i Centralamerika jag hellre skulle välja. Men jag har vänner som har bott i San Salvador samt i norra El Salvador och trivts bra.
Så om du känner någon där, om du talar flytande spanska och allra helst om du ska någon annanstans är själva huvustaden så tror jag att det kan bli jättetrevligt.
Ja jag har vänner där! På nåt mindre ställe vid kusten, nåt surfingparadis som jag inte kommer ihåg vad det heter..pratar en hyfsad spanska.
Tänkte nog åka in nån gång till stan men kanske inte är en bra ide?? har hört att det mesta våldet är mellan olika gängmedlemmar och egentligen inte sker speciellt ofta mot turister, vet du om det stämmer? är bara lite orolig om det skulle va så att dottern blev sjuk, finns det bra sjukvård och så?
Tack för svaret!
Att bo nära stranden hos vänner kan nog bli jättetrevligt.
Om du inte är med någon som har bra koll på San Salvador så skulle jag skippa innerstadsbussarna och ta taxi istället. Kolla upp taxibolag man kan ringa till och beställa, eller fråga någon trevlig och pålitlig taxichaufför som du träffar (och som kör en registrerad taxi) om du får hans mobilnummer. Jag rekommenderar INTE att vinka på en taxi ute på gatan i San Salvador.
Det extrema våldet är som du skriver mest mellan gängmedlemmar, men knivrån eller väskryckningar på vissa busslinjer är inte alls ovanligt, och även rån i taxibilar förekommer en hel del.
Sjukvård tror jag inte att det är något problem med. Har man bara råd att betala på ett privat sjukhus så tror jag det är rätt hög kvalitet på vården. Jag vet tyvärr inte namnet på det bästa privata sjukhuset i San Salvador, men kanske finns det någon annan som vet och kan svara i tråden. Sånt är ju ganska skönt att ha uppskrivet innan man reser.
Lycka till
Å tack för alla bra tips! Kanske inte är nån annan som varit där, ganska ovanligt ändå väl. Tack tack iaf!!!!!!
Hej,
jag var i El Salvador en månad förra året. Tyvärr reste vi inte till havet utan jag tillbringade mesta tiden i Santa Ana och längre norrut i landet. Var även en del i San Salvador.
Under alla gånger jag var i San Salvador såg jag ingen (som såg ut att vara) från Europa. Jag är adopterad från landet men pratar inte så bra spanska. Varje gång vi åkte in fick vi ta av alla smycken, klockor med mera och vi klädde inte upp oss om vi säger så och jag fick vara tyst under resan. Det jag förstod är att rånrisken är väldigt hög och första gången blev jag rätt chockad över alla vapen. Utanför varje butik finns minst en beväpnad vakt. De "lokala stadsbussarna" skulle jag inte heller färdas i med ett mindre barn/bebis...allt är ju otroligt billigt dock. Men jag handlade det mesta i Santa Ana...
men havet som jag tyvärr inte hann resa till tror jag är mer turistvänligt, mycket privatägt men ska som sagt vara ett paradis för surfare och säkert också om man vill sola o bada såklart.
Vill också bara tillägga att jag trots vapen o annat, älskade mycket av det jag såg i landet, människorna, naturen o klimatet.
Lycka till iaf!!
Tack för svaret!!!! La resan på is ett tag men nu börjar det bli aktuellt igen! Måste bara vaccinera min lilla och det kommer ta sammanlagt 2 och en halv månad innan hon fått alla sprutor! Men sen tror jag vi åker. Vi ska va i Tusco...eller nåt sådant hette det! Strand och mycket turister tydligen. Varken jag eller min dotter ser det minsta spanska ut så får se om vi vågar åka till huvudstan...
Man hör så olika saker från olika människor, hörde att El Salvador tydligen spås bli nästa stora turistmål men sen hörde jag också att UD avråder från att åka dit..:S men jag tror vi åker, ska inte ta med några smycken alls, bara gå runt i shorts å t-shirt
Berätta gärna mer! Är sååå roligt att höra!
Hittade en gammal tråd då jag sökte på El Salvadore.
Blev nyfiken på om du kom iväg och vad du tyckte om landet?