• MelinasMamma

Vart finns alla dagmammor?

Jag vill ha en dagmamma till min dotter, men hittar ingen.

Jag har ingen större lust att lämna mitt barn en hel dag tillsammans med 10-15 andra barn. Jag vill att mitt barn ska växa upp i ett tryckt och relativt lugnt ställe. Dagis som hemma.

• Svar på tråden Vart finns alla dagmammor?
  • Sencha

Om det finns eller inte beror mycket på vad kommunen har för inställning. I vår kommun finns det kommunala dagmammor, och det verkar vara ganska god politisk enihet för att fortsätta med det. Kolla upp hur det är i din kommun och vad politikerna tycker. Om de tycker olika såkan du ju säkert hjälpa till att få upp frågan på agendan inför nästa års val - i alla fall om ni är fler som vill ha dagmamma.

0401 & 0807
  • Hemmaföräldern

Utfasade av kommunerna. Ge dig inte försök att få direkt kontakt med en dagmamma annars är risken stor att placeringsenheten säger att dagmammorna har fullt eller att det inte finns några.

Till dagmammorna säger de att det inte är någon som vill ha dagmamma.......

Du kanske kan bli dagmamma själv. Privat är nog det bästa. Var bor du?

• myrstacken

Men hur gör man om sitt barn inte gilar dem andra barnen då och dem går hos dagmamma? Det kan ju finnas barn som inte går ihop.

• Sencha
    myrstacken skrev 2009-09-07 21:37:31 följande:
    Men hur gör man om sitt barn inte gilar dem andra barnen då och dem går hos dagmamma? Det kan ju finnas barn som inte går ihop.
    Då får man försöka byta dagmamma. Precis som om det inte funkar på dagiset.
    0401 & 0807
  • Hemmaföräldern

En dagmamma kan lättare se och bekräfta varje barn och finnas där och hjälpa dem med den sociala biten. Det viktiga är att du pratar med din dagmamma och känner fötroende innan du anlitar henne, som med allt så handlar det mycket om personkemi.

• myrstacken

Hur ansöker man om dagmamma? Det finns dagmammor där jag bor. Jag har ansökt till dagis men kan jag även ansöka om dagmamma? Hur gör man? Är det annorlunda ansökan än till dagis?

• myrstacken

Vad händer om dagmamman är sjuk då? Vem tar hand om sitt barn då?

• COTTA

Viftar med armarna och Ropar - här är jag!!!!! (EN DAGMAMMA) .

• Sencha
    myrstacken skrev 2009-09-08 12:13:40 följande:
    Hur ansöker man om dagmamma? Det finns dagmammor där jag bor. Jag har ansökt till dagis men kan jag även ansöka om dagmamma? Hur gör man? Är det annorlunda ansökan än till dagis?
    Om det är kommunal dagmamma så handlar det bara om att kryssa rätt ruta på ansökan om barnomsorgsplats, typ.
    myrstacken skrev 2009-09-08 12:14:37 följande:
    Vad händer om dagmamman är sjuk då? Vem tar hand om sitt barn då?
    Olika hur man ordnat det. Här är de flera dagmammor som samarbetar och när en är sjuk delas hennes barn upp på de andra. Vid behov tas det in en extra person som kan hjälpa till och så är de i den gemensamma lokalen.
    0401 & 0807
Svar på tråden Vart finns alla dagmammor?