• caspersmamma 08

Vi gillar inte sonens kompis

Min son är 14år och en av hans kompisar har jag och han pappa väldigt svårt för och vill inte att vår son ska umgås med honom.

Han verkar få göra vad han vill för sina föräldrar man ser honom ofta ute sent på kvällarna i centrum och han svarar inte på tilltal som ex om man frågar om han vill ha mat eller om han vill att vi ska köra hem honom (han bor ganska långt bort)
    Han skickar även porrbilder till min son (min son skickar även tillbaks om han får tag i något )
    Kompisens föräldrar är väldigt engaskerad i sin son ex är oftast med på simträngarna och tävlingarna men problemet är att de verkar som de aldrig säger nej till honom

Vi har försökt prata med sonen men han ser inte problemen som vi ser

• Svar på tråden Vi gillar inte sonens kompis
  • Mammut och Papput

Det där att inte svara på tilltal tycker jag är dumt av honom, men troligtvis är det en period som går över. Om ni frågar igen eller ifrågasätter varför han inte svarar, vad gör han då? Det med porrbilder är nog inte så konstigt tänker jag. Jag gjorde ett arbete när jag pluggade till sjuksköterska om ungdomars sexualitet osv 80% av killarna i årskurs 9 tittar på porr och 99% i årskurs 3 på gymnasiet. Jag tror det var dessa siffror jag läste i någon rapport som sammanställts från flera undersökningar och enkäter... Så just denna bit förekommer nog alltid, bara det att pojkarna smyger mer eller mindre med det.

• ko med träd

solstrålen 76 skrev 2009-09-05 11:35:47 följande:

Han skickar även porrbilder till min son (min son skickar även tillbaks om han får tag i något )
    Alla fjortonåringar skickar porr till varandra.
  • PixL

solstrålen 76 skrev 2009-09-05 11:35:47 följande:

Min son är 14år och en av hans kompisar har jag och han pappa väldigt svårt för och vill inte att vår son ska umgås med honom. Han verkar få göra vad han vill för sina föräldrar man ser honom ofta ute sent på kvällarna i centrum och han svarar inte på tilltal som ex om man frågar om han vill ha mat eller om han vill att vi ska köra hem honom (han bor ganska långt bort)Han skickar även porrbilder till min son (min son skickar även tillbaks om han får tag i något ) Kompisens föräldrar är väldigt engaskerad i sin son ex är oftast med på simträngarna och tävlingarna men problemet är att de verkar som de aldrig säger nej till honomVi har försökt prata med sonen men han ser inte problemen som vi ser
    Förbjud inte er son att umgås med sin kompis, snälla.
  • Sue 84

Det kunde varit värre. De håller ju inte på med droger eller annan kriminalitet? Tonåringar har ju en period där de testar gränser osv. Så länge er son inte blir som förbytt i negativ riktning, så tror jag inte att ni behöver oroa er.

• caspersmamma 08

Min son har asberger och har ibland svårt att inte lyssna på kompisar när dom gör något dumt och vi känner att de är en kompis som skulle kunna hitta på en massa saker som vi inte skulle gilla.
    Min son har även svårt att se och höra skillnaden på sanning och lögn och tror därför på allt som alla säger, ex för en vecka sen kommer min son hem och säger att en annan kompis har svininfluensan och vi blir förstås oroliga då han har varit hemma hos oss bara någon dag innan och vi har en liten också. Vi ringer hem till hans föräldrar och frågar få då reda på att han bara har en vanlig förskylning. Men när vi berättar det för sonen blir han jätte arg och har svårt att förstå att kompisen var eronisk.

Vi skulle aldrig förbjuda honom att vara med kompisen men vi vill ha mer koll än vad vi har med hans andra kompisar ex vill vi helst att dom är här hemma

De går i samma simgrupp och kompisen är ett år yngre

• Sue 84

Min erfarenhet av asperger-personer, är att de behöver spikrak kommunikation. Ironi och lögner är svåra bitar för aspergare att läsa av. Klandra inte honom för det.

Mitt råd är att istället vara brutalt ärlig med varför ni är på honom om hans kompis. För han förstår inte annars. Risken finns annars att han i ren trots umgås ännu mer med kompisen och gör saker ni är rädda för att han ska göra.

Sen tycker jag att ni ska visa den där kompisen att ni minsann håller ögonen på honom. Det kan få kompisen att fatta att det inte är någon bra idé att lura med er son på saker..för då får han med er att göra..!

När ni förklarade för er son att kompisen bara hade vanlig förkylning och han blev arg, var inte så konstigt. För han har inte tränat på att genomskåda ironi ordentligt ännu. Vuxna aspergare har flera års träning att förstå sådant, då de har hunnit med många missförstånd..

Nästa gång kompisen/ eller ngn annan gör något liknande, så gå tillbaka till denna händelse och förklara då att "Nä nu överdriver Kalle, precis som Pelle gjorde när han blev förkyld-minns du?"

Abstrakta förklaringar som att ta en person med "en nypa salt", "krydda historier" eller att någon är ironisk, säger aspergerpersoner inte mycket. Det finns ingen logik bakom det brukar de flesta tycka.

"Varför säger man en sak- men menar något annat?" har jag hört aspergare säga.

Enklaste förklaringen jag kan komma med är;

Ironi- är ett speciellt samspel som vi andra läser av på kroppsspråk, mimik och tonläge på rösten. Vi använder ironi för att vi kan tycka det är kul eller när vi vill lägga in en giftig kommentar med sting, för att verkligen visa vårt missnöje med något.

Berätta också hur konsekvenserna kan se ut om man gör si eller så. Uppmuntra honom att skylla på en ursäkt ifall han har svårt att säga ifrån till kompisar som vill få med honom på någon dumhet.
    Här då kan han börja förstå varför människor säger en sak men menar något annat.

Det är inte så lätt som tonåring att bara ställa sig upp och säga till de andra" nu ska jag hem, för mamma vill att jag gör läxorna, ni får ha så skoj själva nu" nono...för killar kan pika varandra över sådant länge..trots att de vet att detsamma gäller för dem själva hemma med sina föräldrar.

Oj, vad långt detta inlägg blev nu. Ville bara dela med mig av mina erfarenheter av asperger. (jag har det inte själv, men umgicks med kompis för flera år sedan som har det. Nu känner jag en aspergare i min sambos familj, så jag har genom åren fått lära mig en del hur dessa personer tänker och prioriterar)

Svar på tråden Vi gillar inte sonens kompis