Jag har lite svårt att förstå hur du menar? Jag menar, prematurer "utvecklas" ju inte mycket under kuvöstiden annat än på samma sätt som de växer och utvecklas om de låg i livmodern.
Jag har uteslutande räknat min sons ålder korrigerad, dvs upp till 40 veckor räknade jag som "tillväxt under grav" och har sedan kollat utvecklingskurvor för hans korrigerade ålder, utifrån när han skulle fötts egentligen. Han har hittills följt sin korrigerade ålders utvecklingskurva suveränt. Han är nu 14 mån drygt (korr) och det är den ålder jag anger om någon frågar.
bara för att bebisen kommer ut ur magen tidigare kan den ju inte "hoppa över" den tiden.
Vi låg nästan 3 mån på neo med sonen, han är född prick 3 mån för tidigt, dvs v 27+1. Och jag måste säga att han , som kanske var "sen" för att vara prematur
verkade helt "outvecklad" under neotiden. Han klarade inte att ta alla mål från bröstet förrän han var 39,5 veckor, dvs bara några dagar innan han skulle fötts egentligen. Jag vet ju att många EPT klarar amma till alla mål från ca v 35-36 eller så. Och då kanske man kan räkna dem som "fullgågna"? Men det kunde jag inte med min son. Han vägde inte fullt 3 kilo när vi åkte hem och faktiskt prick 3 kilo när han var 40 veckor... så det är den korrigerade åldern jag utgått från och kommer utgå från så länge som man räknar barnens ålder i månader, dvs till ca 2 år.