• Becka81

Hur ser utveckligen ut för prematurer?

Fick en liten tjej i vecka 25+2 och är nyfiken på hur prematurer utvecklar sig vad gäller sinnen, rörelser och så vidare. har haft lite svårt att hitta bra länkar på nätet, de flesta talar ju bara om hur fullgångna barn utvecklas. Sedan förstår jag ju att det är oerhört individuellt, men skulle gärna vilja höra hur ni andra haft det. Lilltjejen är 2,5 månad.

• Svar på tråden Hur ser utveckligen ut för prematurer?
  • Bliglin

Jag har lite svårt att förstå hur du menar? Jag menar, prematurer "utvecklas" ju inte mycket under kuvöstiden annat än på samma sätt som de växer och utvecklas om de låg i livmodern.

Jag har uteslutande räknat min sons ålder korrigerad, dvs upp till 40 veckor räknade jag som "tillväxt under grav" och har sedan kollat utvecklingskurvor för hans korrigerade ålder, utifrån när han skulle fötts egentligen. Han har hittills följt sin korrigerade ålders utvecklingskurva suveränt. Han är nu 14 mån drygt (korr) och det är den ålder jag anger om någon frågar.

bara för att bebisen kommer ut ur magen tidigare kan den ju inte "hoppa över" den tiden.

Vi låg nästan 3 mån på neo med sonen, han är född prick 3 mån för tidigt, dvs v 27+1. Och jag måste säga att han , som kanske var "sen" för att vara prematur verkade helt "outvecklad" under neotiden. Han klarade inte att ta alla mål från bröstet förrän han var 39,5 veckor, dvs bara några dagar innan han skulle fötts egentligen. Jag vet ju att många EPT klarar amma till alla mål från ca v 35-36 eller så. Och då kanske man kan räkna dem som "fullgågna"? Men det kunde jag inte med min son. Han vägde inte fullt 3 kilo när vi åkte hem och faktiskt prick 3 kilo när han var 40 veckor... så det är den korrigerade åldern jag utgått från och kommer utgå från så länge som man räknar barnens ålder i månader, dvs till ca 2 år.

• Helene100

Hej! Jag förstår precis hur du menar- har själv letat info eftersom man så gärna vill veta och läkarna säger bara "vänta och se".
    Vår kille föddes i v 25+6 och redan andra natten fick han hjärnblödn 4e graden på ena sidan så utgångsläget var inte det bästa.. Och läkarna vågade såklart inte säga något om hur allt skulle bli.
    När han var 4 mån (korrigerad) fick vi fortf inte ngn kontakt- sannolikt beroende på sent utvecklad syn. När det gällde längd och vikt låg han över kurvan för den korrigerade åldern så det var ok.
    Nu är han 10 mån korrigerad, och är som vilken 10-månaders som helst. Längd och vikt över kurvan, han har sedan en tid tillbaka sagt "hej" när man svarar i telefon och så (första ordet!), han kryp/kravlar runt mellan rummen i huset och är nyfiken, tempramentsfull och nästan alltid glad. Av hjärnblödning märker vi inget. Synen kom och utvecklades supersnabbt (fick ok på den vid 6-mån koll på BVC).
    Vi tänker på honom som 10-mån eftersom det är så gammal han biologiskt sätt är (även om han fyllde ett i Juli) och jämfört med andra 10-månaders kanske han är lite sen med grovmotoriken (sen att sitta, stå, krypa mm) jämfört med genomsnittet men ändå inom det normala, finmotoriken är han jätteduktig på.
    Så har det gått för vår lille kille med tuff start- beroende på vilka förutsättningar din lilla tjej har kan det kanske se annorlunda ut (jag tror vi haft mycket hjälp av att näringsupptag funkat). Lycka till, du har mycket underbart att se fram emot!

Svar på tråden Hur ser utveckligen ut för prematurer?