• Maria123

Flanosagor med bamse? Känslor?

Hej! Jobbar på en förskoleavd med barn 1-3 år och vi ska börja med ett gemensamt tema på huset och temat ska vara bamse och det är ju ett väldigt bra tema när man vill få med känslor, hur man ska vara mot varandra osv. men vi har lite ide torka på hur vi ska lägga upp det eller rättare sagt dåligt med material eftersom det alltid är tight med pengar i förskolan. Till en början tänkte vi presentera temat på samlingen genom flanosagor för det är alltid uppskattat och alla ska kunna vara med även våra minska som är 1 år.
    Har tittat på materialet på förskolan och även på internet men det är inte mycket.

Är det någon som har tips på flanosagor med känslor som man möjligtvis kan göra om med bamsebilder eller någon bamse saga som man kan göra om till flano, kanske någon sida på internet?

• Svar på tråden Flanosagor med bamse? Känslor?
  • parvati

Vet att det finns en bamseserie som skrevs som inlägg mot rasim. Det handlar om en igelkott som inte får vara med och leka med de andra för han ser annorlunda ut.

• Maria123

Hmm, ska undersöka detta. Tack för tipset!

• Popkorn

just på temat Bamse så vet jag att www. gymnastik.se har/hade en rolig gympabana (kanske just inte hade med känslor men att röra på kroppen) Bara ett litet tips sådär

• Betty Boop

I en tidigare barngrupp använde jag mig av bilder som jag hade hittat boken "Bamse i trollskogen". Jag använde mig inte av själva berättelsen utan kopierade bilder på figurer från sagan som visade känslor som t.ex. glad, ledsen, rädd etc. Det finns också bilder på hur man ska vara och inte vara mot varandra. T.ex. en ekorre kastar ett ett ekollon på en annan ekorre etc.
    Jag gjorde då kort som jag laminerade. Det går ju lika bra att göra flanosaga av dem.

• Maria123
    Betty Boop skrev 2009-09-07 22:20:13 följande:
    I en tidigare barngrupp använde jag mig av bilder som jag hade hittat boken "Bamse i trollskogen". Jag använde mig inte av själva berättelsen utan kopierade bilder på figurer från sagan som visade känslor som t.ex. glad, ledsen, rädd etc. Det finns också bilder på hur man ska vara och inte vara mot varandra. T.ex. en ekorre kastar ett ett ekollon på en annan ekorre etc. Jag gjorde då kort som jag laminerade. Det går ju lika bra att göra flanosaga av dem.
    Jo det var lite så jag tänkte att göra, va bra att du sa just Bamse i trollskogen eftersom jag har lagt bud på just den boken.
    Popkorn skrev 2009-09-07 22:11:41 följande:
    just på temat Bamse så vet jag att www. gymnastik.se har/hade en rolig gympabana (kanske just inte hade med känslor men att röra på kroppen) Bara ett litet tips sådär
    Tack för tipset! Ska genast kolla det.
  • Betty Boop
    Maria123 skrev 2009-09-08 14:39:41 följande:
    Jo det var lite så jag tänkte att göra, va bra att du sa just Bamse i trollskogen eftersom jag har lagt bud på just den boken. Tack för tipset! Ska genast kolla det.
    Hoppas att du vinner auktionen!
  • Pinje

Jo en Bamsesaga om en igelkott, han var mobbad och Bamse hjälpte honom, sen blev igelkotten mobbare och Bamse arg. Slutade bra. Finns även en saga om svarta och vita kaniner, slutar med att en svart och vit flyttar flyttar ihop och får prickiga kaninbarn. Sedan kan jag tipsa om en del figurer med känslodockor som säljs av Hatten förlag (se länk i min pres) samt att man kan skriva ut känsloklippdockor från en CD som följer med ett pedagogiskt material som heter Utbyggd Grammatik (säljs av Hatten Förlag men finns på Biblioteket också).

• Maria123
    Pinje skrev 2009-09-11 10:49:17 följande:
    Jo en Bamsesaga om en igelkott, han var mobbad och Bamse hjälpte honom, sen blev igelkotten mobbare och Bamse arg. Slutade bra. Finns även en saga om svarta och vita kaniner, slutar med att en svart och vit flyttar flyttar ihop och får prickiga kaninbarn. Sedan kan jag tipsa om en del figurer med känslodockor som säljs av Hatten förlag (se länk i min pres) samt att man kan skriva ut känsloklippdockor från en CD som följer med ett pedagogiskt material som heter Utbyggd Grammatik (säljs av Hatten Förlag men finns på Biblioteket också).
    Tack så mycket!
  • CharlotteG82
    Pinje skrev 2009-09-11 10:49:17 följande:
    ohh pricken heter den boken om kaninerna... min absoluta favorit bok när jag var liten...=)
  • Maria123

Ja, just det, varför tänkte jag inte på den. Får skylla på att jag varit mammaledig och inte kommit tillbaks i "tänket" än, hihi.

Svar på tråden Flanosagor med bamse? Känslor?