Tips på bra vändbar bilbarnstol
Har ni tips på en bra vändbar bilbarnstol?
Har ni tips på en bra vändbar bilbarnstol?
hej jag har köpt two way tycker den fungerar kanon
En vändbar stol är enbart bra bakåtvänd, framåtvänd är en inte bra och rekommenderas inte av NTF. Men en fördel med de vändbara stolarna är att de oftast går att använda bakåtvända länge till ca 6 år. Men när barnet har vuxit ur den bakåtvänt är den oxå urvuxen framåtvänd och man bör köpa en bältesstol som funkar till 36 kg/10-12 år. Jag skulle köpa en Britax multitech eller en britax twoway om den är till ett äldre barn, men såklart bara använda den bakåtvänd!
Jag förstår inte hur folk lyckas missa information om detta.. och alla trådar som redan finns! Otroligt.
Vändbara sk. komibstolar rekommenderas inte framåtvänt av flera anledningar:
? Kombistolar är tyngre än riktiga framåtvända bältesstolar - det kan klämma barnet mellan bältet och stolen vid en krock
? En bilbarnstol är inte urvuxen förrän öronen är vid ryggstödets topp eller maxvikten uppnådd - alltså funkar den inte framåt heller då huvudet inte får tillräckligt med stöd eller vikten är överskriden
? Maxvikten är dessutom lägre än på en bältesstol vilket betyder att det ändå kommer behövas en till stol (Maxvikter: 36kg bältesstol, 25kg vändbar kombistol).
? Man ska inte använda kombistolars internbälte/sele när stolen används framåtvänd (vissa är godkända med internbältet till en viss vikt, vissa får man inte alls använda internbältet framåtvänt) eftersom det håller fast barnets överkropp men huvudet kan röra sig fritt, vid en krock kastas huvudet våldsamt framåt men inte överkroppen.
? Att istället använda bilens eget 3punkts-bälte är inte heller bra då det kommer för långt ifrån kroppen, eftersom kombistolen även är gjord för bakåtvänt åkande och därmed behöver ganska djupa sidor. Bältet alltså att ligga längst med sidorna på kombistolen - inte mot barnets kropp..
? .. dessutom kommer bältet troligen inte alls att sitta rätt över barnets kropp då kombistolar (oftast) inte har någon bältesstyrning över axlar och höfter
Satsa på en riktigt bra bakåtvänd stol där barnet kan sitta bakåtvänt så länge som möjligt, minst till 4års ålder och 15kg. Men gärna till 5års ålder. Britax Two way är en sån stol, den har lång rygg och maxvikt på 25kg på alla platser bakåtvänd. Den ÄR en kombistol men vänd den inte (vilket du borde förstå av min text ovan..) utan köp en riktig framåtvänd bältesstol när det är dags - dvs minst 15kg och 4år
Är det någon som har två bakåtvända bilstolar i baksätet samt att förarna av bilen är av normallängd (1,9m o 1,6m) och båda vill kunna alternera mellan att köra bilen samt vara passagerare men ingen vill sitta i baksätet? Om så är fallet vad heter bilbarnstolarna och vad kör ni för bil? Finner det svårt att hitta en liten smidig bilbarnstol där inte stolen skall ligga an mot sätet framför eller ett långt stödben... Tacksam för svar /L
Det var här jag hittade lite info som stämmer med min fråga men ändå inte.
Har provat en del stolar och ingen har funkat för att vi vuxna, som faktiskt skall köra bilen säkert, sitter bra och kan göra alla inställningar som bilen erbjuder. Tycker inte att det känns som en vettig jämkning att barnen (1 och 2,5år) sitter i "bästa" bilstolen, med vadd, remmar, stödben, o.s.v medan den som kör knappt når pedalerna alt. sitter som en "fällkniv"
Vi söker ett alternativ där både förarstolen och passagerarstolen har fritt spelrum. Kör XC70 så det är ingen minibil.
Tacksam för svar
/L