• PCO20

Dags att ge upp nu kanske?

ja, ibland undrar jag. Har skrivit många trådar här på FL men det är det enda som hjälper...

Pco, ingen ägglossning, ingen mens, svarar inte på pergo, ingenting händer..

Ätit metformin under sommaren och trodde verkligen att NÅGOT hade hänt.

Var hos gyn idag och allt var som vanligt! Massa små, omogna äggblåsor och en smal slemhinna.. vad tusan?! Har haft så ömma bröst i omgångar, mycket flytningar och två blödningar t.o.m.. men nejdå, inget hade hänt!!!

FYFAN!!!!!

• Svar på tråden Dags att ge upp nu kanske?
  • Frank

Men vad sa läkaren då? Inget prat om sprutor eller IVF?

• PCO20
    Frank skrev 2009-09-07 17:56:44 följande:
    Men vad sa läkaren då? Inget prat om sprutor eller IVF?
    Jo, sprutor pratade vi om men.. hon ville att jag skulle fortsätta med enbart metformin ett tag till Varför liksom? Inget händer ju ändå!
  • PCO20

SUCK....... varför? fattar inte varför inget funkar! vad beror det på?

• PCO20

Seriöst.. när ingen svarar så känns det som att ingen annan har något bra att säga, att ingen vågar ge mig hopp... usch, är det så illa!

• Treasures

Du har inte funderat på att prova akupunktur eller zonterapi. Kan verkligen rekommendera akupuntur. Jag svarade inte på enbart pergotime, inte heller på bara metformin men kombinationen av båda medicinerna och akupunktur resukterade till slut i ägglossningar och en liten bebis. Från det att jag först provade pergotime tog det ungefär ett år till plusset kom.

• PCO20
    Treasures skrev 2009-09-07 22:40:59 följande:
    Du har inte funderat på att prova akupunktur eller zonterapi. Kan verkligen rekommendera akupuntur. Jag svarade inte på enbart pergotime, inte heller på bara metformin men kombinationen av båda medicinerna och akupunktur resukterade till slut i ägglossningar och en liten bebis. Från det att jag först provade pergotime tog det ungefär ett år till plusset kom.
    Konstigt fråga kanske men vad är egentligen akupunktur? Och vart kan man göra det och på vilket sätt kan det hjälpa? Är öppen för alla förslag! Ett år är inga problem att vänta på ett + bara jag VET att jag får ett
  • Frank
    PCO20 skrev 2009-09-07 22:04:28 följande:
    Jo, sprutor pratade vi om men.. hon ville att jag skulle fortsätta med enbart metformin ett tag till Varför liksom? Inget händer ju ändå!
    Det är klart att man kan bestämma sig för att ge upp, men om läkarna fortfarande har hoppet uppe finns väl egentligen ingen anledning att göra det. För vissa tar det längre tid helt enkelt. Jag svarade inte på pergo, lyckades inte med puregon (trots ÄL) men lyckades båda gångerna med IVF (ett MA dock). Det tog sammanlagt 4,5 år. Det är väldigt lång tid men för mig fanns inte alternativet att lägga av förrän läkarna sagt att det inte var någon idé längre. Bara du kan bestämma om det är dags att lägga av. Hoppas att du kommer fram till ett beslut du känner är riktigt snart. Lycka till.
  • PCO20
    Förväntansfull0406 skrev 2009-09-08 15:00:28 följande:
    har du fått pergo??
    Inget resultat av pergo
  • PCO20
    Frank skrev 2009-09-08 09:38:20 följande:
    Det är klart att man kan bestämma sig för att ge upp, men om läkarna fortfarande har hoppet uppe finns väl egentligen ingen anledning att göra det. För vissa tar det längre tid helt enkelt. Jag svarade inte på pergo, lyckades inte med puregon (trots ÄL) men lyckades båda gångerna med IVF (ett MA dock). Det tog sammanlagt 4,5 år. Det är väldigt lång tid men för mig fanns inte alternativet att lägga av förrän läkarna sagt att det inte var någon idé längre. Bara du kan bestämma om det är dags att lägga av. Hoppas att du kommer fram till ett beslut du känner är riktigt snart. Lycka till.
    Självklart ger jag ALDRIG upp.. men man måste få ha såna dagar då allt känns skit och man bara vill ge upp (även om man inte gör det) Förstår att det finns dom som har det värre, och att det kan ta mycket längre tid.. men just nu känns det hopplöst! Men tack ändå
  • Frank
    PCO20 skrev 2009-09-08 20:54:29 följande:
    Självklart ger jag ALDRIG upp.. men man måste få ha såna dagar då allt känns skit och man bara vill ge upp (även om man inte gör det) Förstår att det finns dom som har det värre, och att det kan ta mycket längre tid.. men just nu känns det hopplöst! Men tack ändå
    Nu berättade inte jag min historia för att du skulle få veta att andra "har det värre" utan för att ge hopp om att det kan gå bra trots lång väntan. Som jag skrev så är det bara du som kan bestämma om och när ni ska ge upp men så länge läkarna har hopp finns det hopp. Lycka till.
  • LiselottePCOS

Förstår din längtan.

Hur många månader har du tagit metformin ? 3-4 månder? om du menar den här sommaren. Kan vara kort tid. PCOS tär tyvärr på tålamodet.

Metformin verkar genom att sänka halten insulin i kroppen. Mycket insulin gör att att äggstockarna tillverkar fel homoner och ÄL uteblir. om du har haft 2 mens sedan du börjde med metformin är du på rätt väg skulle jag tro.

Vet ej vilken dos metformin du tar, kanske behöver dosen ökas. Fråga din läkare om det.

Läkaren kan kanske ta blodprover på dig för att se om "något " händer. tex testostreron och SHBG.

• PCO20
    LiselottePCOS skrev 2009-09-09 19:13:11 följande:
    Förstår din längtan. Hur många månader har du tagit metformin ? 3-4 månder? om du menar den här sommaren. Kan vara kort tid. PCOS tär tyvärr på tålamodet. Metformin verkar genom att sänka halten insulin i kroppen. Mycket insulin gör att att äggstockarna tillverkar fel homoner och ÄL uteblir. om du har haft 2 mens sedan du börjde med metformin är du på rätt väg skulle jag tro. Vet ej vilken dos metformin du tar, kanske behöver dosen ökas. Fråga din läkare om det. Läkaren kan kanske ta blodprover på dig för att se om "något " händer. tex testostreron och SHBG.
    Två månader har jag tagit metformin, ganska exakt. Allt som allt alltså! Jag har inte haft två mens sedan jag började, har inte haft någon mens alls.. jag tar 4 piller om dagen, fick inte höja mer för läkaren! Men det är så märkligt.. i fredags hade jag världens hugg i vänstra ljumsken HELA dagen, för tre veckor sedan fick jag två små slemmiga blödningar, men på VUL i måndags såg dom att INGET hade hänt.. ingen mens, ingen ägglossning, smal slemhinna osv.. Konstigt??
  • Treasures
    PCO20 skrev 2009-09-07 22:53:12 följande:
    Konstigt fråga kanske men vad är egentligen akupunktur? Och vart kan man göra det och på vilket sätt kan det hjälpa? Är öppen för alla förslag! Ett år är inga problem att vänta på ett + bara jag VET att jag får ett
    Vid akupunktur får man nålar satta på speciella punkter på kroppen beroende på vad man ska "behandla". Det ska hjälpa att ska en bättre balans i kroppen och är väldigt avslappnande. Googla på akupunktur och på den ort du bor så hittar du säkert en massa information. Jag hittade inte att det stod nåt om behandling av PCO's/barnlöshet på akupunktur ställena där jag bor, men mailade och frågade och då fick jag hjälp.
  • LiselottePCOS

PCO20: du har tagit Metformin kort tid. Ge inte upp (försök ha tålamod i 6 månader upp till ett år) .

Vilken styrka har du på tabelettrna (Finns 500 eller 850 mg osäker ev 1000 mg.ed) .Tar du 4x500 mg så är det en bra dos.

För mig tog det 3 månader till första mens efter inledd behandling för at sedan komma mer och mer regelbudnet. Skriv upp i allmenackan när du har "dag 1" lättare att minnas cykelns längd och se hur regelbudnen mensen är.

Den läkare som gav mig Metformin sa även att det kan komma månder då ÄL uteblir.

Vad du mer kan göra för att minska insulinreistenstensen är kost enl GI eller LCHF samt motionera lagom mycket. Finns en bok som heter "förbättra din fertilitet" i den finns endel PCOS och kost. den kan man köpa i bokhandel och ev låna på bibliotek.

Min blogg: blogg.passagen.se/liselottepcos/

Forumet på Patientföreningen för PCO och PCO-S:
    pco-s.egetforum.se/forum/

• PCO20
    LiselottePCOS skrev 2009-09-13 10:09:00 följande:
    PCO20: du har tagit Metformin kort tid. Ge inte upp (försök ha tålamod i 6 månader upp till ett år) . Vilken styrka har du på tabelettrna (Finns 500 eller 850 mg osäker ev 1000 mg.ed) .Tar du 4x500 mg så är det en bra dos. För mig tog det 3 månader till första mens efter inledd behandling för at sedan komma mer och mer regelbudnet. Skriv upp i allmenackan när du har "dag 1" lättare att minnas cykelns längd och se hur regelbudnen mensen är. Den läkare som gav mig Metformin sa även att det kan komma månder då ÄL uteblir. Vad du mer kan göra för att minska insulinreistenstensen är kost enl GI eller LCHF samt motionera lagom mycket. Finns en bok som heter "förbättra din fertilitet" i den finns endel PCOS och kost. den kan man köpa i bokhandel och ev låna på bibliotek. Min blogg: blogg.passagen.se/liselottepcos/ Forumet på Patientföreningen för PCO och PCO-S: pco-s.egetforum.se/forum/
    Min läkare sa att jag borde ha fått min mens redan och hon hade till och med räknat med att jag skulle haft ägglossning under dessa två månader, så hon var ganska förvånad när vi gjorde VUL och sa att hon inte visste vad vi skulle göra nu. Fick inte ens tid för återbesök. Kost och motion sköter jag ganska bra och blir bättre och bättre.. har ingen övervikt heller, har dessutom gått ner 2 kg under tiden med metforminet. Men absolut, ska tänka mer på det! Usch allt känns så hopplöst ändå.. Tusen tack för dina svar! Fick ännu en blödning igår kväll (efter mys med sambon) Kom rätt mycket slemmigt blod.. hmm.. ?
Svar på tråden Dags att ge upp nu kanske?