• KjellRoger

Att skaffa barn i dessa tider- kriminellt!

Med all miljöförstöring och klimathotet som det ständigt basuneras om i TV och andra medier, + att vi får ett allt mera otryggt samhälle med våld och mord varje dag, så tycker jag att det i det närmaste är kriminellt att sätta barn till världen idag. Tänker dagens föräldrar någonsin på barnets framtid? Vi önskar dem allt gott och vill att det ska gå bra för dem i livet, men hur ser förhoppningarna ut när det ser ut som det gör idag?

Jag brukar ibland vara inne på Flashback forum, visserligen en debattsajt som är lite kontroversiell, men där talas det ofta om människor som man modernt benämner eller kategoriserar som "White trash". Med det menar man bl.a. föräldrar som lever på bidrag och samtidigt skaffar sju ungar och tja... enligt dem utnyttjar systemet. Man menar på att dessa barn inte har någon framtid, att de inte kommer att få annat än lågstatusyrken och att dessa föräldrar därmed är olämpliga.

Hur ser ni på detta? Tycker ni att vissa (som jag t.ex.) målar fan på väggen eller är det så illa som vissa hävdar?

Vill gärna ha er åsikt för att få lite nyanser på det hela.

• Svar på tråden Att skaffa barn i dessa tider- kriminellt!
  • JLee

kriminalitet, våld & dålig ekonomi har alltid funnits och kommer alltid att finnas i hela världen ..
    white trash ? det är nog förmodligen halva sverige just nu om man klassas som det som bidragstagare .

• stjärn fall
    KjellRoger skrev 2009-09-08 14:14:51 följande:
    Med all miljöförstöring och klimathotet som det ständigt basuneras om i TV och andra medier, + att vi får ett allt mera otryggt samhälle med våld och mord varje dag, så tycker jag att det i det närmaste är kriminellt att sätta barn till världen idag. Tänker dagens föräldrar någonsin på barnets framtid? Vi önskar dem allt gott och vill att det ska gå bra för dem i livet, men hur ser förhoppningarna ut när det ser ut som det gör idag?Jag brukar ibland vara inne på Flashback forum, visserligen en debattsajt som är lite kontroversiell, men där talas det ofta om människor som man modernt benämner eller kategoriserar som "White trash". Med det menar man bl.a. föräldrar som lever på bidrag och samtidigt skaffar sju ungar och tja... enligt dem utnyttjar systemet. Man menar på att dessa barn inte har någon framtid, att de inte kommer att få annat än lågstatusyrken och att dessa föräldrar därmed är olämpliga.Hur ser ni på detta? Tycker ni att vissa (som jag t.ex.) målar fan på väggen eller är det så illa som vissa hävdar?Vill gärna ha er åsikt för att få lite nyanser på det hela.
    hej

Äntligen en som tänker som jag, jag har en dotter på 16 år, jag fick henne när jag var 24 år. Gjorde henne av egoistiska skäl.....ååhhh vad det skulle vara underbart med en baby ungefär . Hon är det absolut bästa i mitt liv, MEN, varför har jag inte fler barn..? jo, enkelt, när jag fött detta mirakel så upptäckte jag även världen med andra ögon, blev riktigt rädd o vill verkligen inte att mina fina barn ska lida detta helvete med allt som hör till... så i princip så kan man säga att jag vaknade när jag fick barn och sedan dess så har jag bara en enorm ångest över att denna vidriga värld kanske gör min dotter illa.....
  • Glamrockare

TS, visst är det ett annorlunda samhälle vi lever i idag en på 70-80 talet då man själv växte upp eller ännu mer 60 talet då mina föräldrar var unga.

Det är mer problem i vissa områden o mindre i andra. Men att sluta skaffa barn bara för att i vissa aspekter har blivit ett mer våldsamt samhälle är som att stoppa huvudet i sanden eller kapitulera till trakasserier, våld, dåliga beteenden m.m. m.m som vi inte vill ha.

Lösningen är inte att sluta skaffa barn utan lösningen är att skaffa barn o lägga manken till, engagera sig, visa att man finns o uppfostra bra medborgare o de sätten är flera av många alternativ att göra det.

Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
  • Juppi

Det har alltid funnits otryggt samhälle,miljöförstörningar,våld,krig mm och plötsligt nu ska man sluta skaffa barn,om alla tänker som du och ingen mer skaffade barn skulle vi vara utdöda inom 100år.Och då skulle inte heller du för den delen finnas idag.

• KjellRoger

Jo jag tänkte också det. Att döma ut alla bidragstagare som "White trash" är lite väl magstarkt, även för mig. Just därför jag ville ha lite "nyanser" på det hela.

• KjellRoger

stjärn fall skrev 2009-09-08 14:21:09 följande:

hej Äntligen en som tänker som jag, jag har en dotter på 16 år, jag fick henne när jag var 24 år. Gjorde henne av egoistiska skäl.....ååhhh vad det skulle vara underbart med en baby ungefär . Hon är det absolut bästa i mitt liv, MEN, varför har jag inte fler barn..? jo, enkelt, när jag fött detta mirakel så upptäckte jag även världen med andra ögon, blev riktigt rädd o vill verkligen inte att mina fina barn ska lida detta helvete med allt som hör till... så i princip så kan man säga att jag vaknade när jag fick barn och sedan dess så har jag bara en enorm ångest över att denna vidriga värld kanske gör min dotter illa.....
    Med alla domedagsprofetior som florerat de senaste 100 åren är det svårt att inte vara orolig. Men visst, man ska tänka positivt och hoppas på det bästa, absolut.
  • Glamrockare

Det är lätt att katigorisera människor, mkt lätt att sitta i sin ände av en väldigt lång, guppig, krokig o oviss väg. De absolut flesta människor gör nog det ngn gng i sitt liv på ngt vis. Vissa mer andra mindre.

Benämningar som dessa uppkommer tror jag personligen oftast för att man antingen har väldigt lite kunskap av den gruppen av människor eller helt enkelt tycker att ett beteende är förkastligt av någon anledning.

Detta med rätt o fel där det inte bara finns ett rätt o fel eller ett sätt att tänka är svårt för människan att ta sig ann för detta med ett bredare perspektiv o gå andras skor o allt det där krävs mkt starka personer för att klara av att göra.

Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
  • KjellRoger
    Glamrockare skrev 2009-09-08 14:21:31 följande:
    TS, visst är det ett annorlunda samhälle vi lever i idag en på 70-80 talet då man själv växte upp eller ännu mer 60 talet då mina föräldrar var unga. Det är mer problem i vissa områden o mindre i andra. Men att sluta skaffa barn bara för att i vissa aspekter har blivit ett mer våldsamt samhälle är som att stoppa huvudet i sanden eller kapitulera till trakasserier, våld, dåliga beteenden m.m. m.m som vi inte vill ha. Lösningen är inte att sluta skaffa barn utan lösningen är att skaffa barn o lägga manken till, engagera sig, visa att man finns o uppfostra bra medborgare o de sätten är flera av många alternativ att göra det.
    Det har du rätt i. Man ska inte kapitulera inför våldet och otryggheten. Tvärtom ska man kämpa för ett tryggare samhälle, men som det ser ut idag kan man tycka att det är en naiv illussion.
  • KjellRoger
    Juppi skrev 2009-09-08 14:22:21 följande:
    Det har alltid funnits otryggt samhälle,miljöförstörningar,våld,krig mm och plötsligt nu ska man sluta skaffa barn,om alla tänker som du och ingen mer skaffade barn skulle vi vara utdöda inom 100år.Och då skulle inte heller du för den delen finnas idag.
    Sant. Men man måste ju ändå få reflektera....
  • stjärn fall
    KjellRoger skrev 2009-09-08 14:25:25 följande:
    stjärn fall skrev 2009-09-08 14:21:09 följande:
    Med alla domedagsprofetior som florerat de senaste 100 åren är det svårt att inte vara orolig. Men visst, man ska tänka positivt och hoppas på det bästa, absolut.
    vågar inte lita på hoppet Det finns klara siffror på många viktiga samhälls frågor som visar direkt nedgång för Sverige...
  • stjärn fall

Sen tänker jag lite så här, folk verkar inte ha så höga krav på sin standard eller är det ren nonchalans?
    Ta ex....hur många ggr har man inte läst här i fl.....min kille skiter i mig, han går ut o krökar upp våra sista pengar som skulle gått till hyran..jag är så arg på honom!!! han ser mig aldrig, vi har varit ett par i 6 månade och jag är gravid i 2-dra månaden. har räknat ut att om vi inte äter mer än för 12 kr om dagen så kanske vi har råd med blöjor.

Vart jag vill komma med detta är väl att om man inte har mer hjärna än så här kanske man inte "ser" världen som den är

• Glamrockare
    KjellRoger skrev 2009-09-08 14:27:08 följande:
    Det har du rätt i. Man ska inte kapitulera inför våldet och otryggheten. Tvärtom ska man kämpa för ett tryggare samhälle, men som det ser ut idag kan man tycka att det är en naiv illussion.
    Ingen kan göra allt, men alla kan göra något!
  • Glamrockare
    stjärn fall skrev 2009-09-08 14:34:51 följande:
    Sen tänker jag lite så här, folk verkar inte ha så höga krav på sin standard eller är det ren nonchalans?Ta ex....hur många ggr har man inte läst här i fl.....min kille skiter i mig, han går ut o krökar upp våra sista pengar som skulle gått till hyran..jag är så arg på honom!!! han ser mig aldrig, vi har varit ett par i 6 månade och jag är gravid i 2-dra månaden. har räknat ut att om vi inte äter mer än för 12 kr om dagen så kanske vi har råd med blöjor.Vart jag vill komma med detta är väl att om man inte har mer hjärna än så här kanske man inte "ser" världen som den är
    fast det är lååångt ifrån alltid det är så svart o vitt....FL är inte en bra ram av iaktagelser....här får man en nål i en höstack av den som skriver TS o that's it.

Människor främst kvinnor som lever i dåliga förhållanden i form av misshandel psykisk eller fysisk ser många ggr inte något alternativ till det liv de lever eller att de förtjänar bättre.

Missandlare dras många ggr till de med låg självkännsla o tvärtom för att de vill bli om händertagna känna sig älskade o de flesta män som misshandlar är otroligt omhändertagande o romantiska i början.
  • Trynträ

Jag väntar barn om ett par veckor och det lär aldrig bli bra läge att skaffa barn om man tänker på allt farligt. Fyller dessutom 36 snart så det är liksom nu eller aldrig. Man får helt enkelt försöka ta hand om barnet enligt bästa förmåga. Föds det inga barn så går ju världen under också.

• stjärn fall
    Trynträ skrev 2009-09-08 16:27:17 följande:
    Jag väntar barn om ett par veckor och det lär aldrig bli bra läge att skaffa barn om man tänker på allt farligt. Fyller dessutom 36 snart så det är liksom nu eller aldrig. Man får helt enkelt försöka ta hand om barnet enligt bästa förmåga. Föds det inga barn så går ju världen under också.
    Men bryr man sig om världen går under egentligen? Om man inte har barn o man dör själv innan världen dör så varför bry sig?
  • Glamrockare
    stjärn fall skrev 2009-09-09 04:36:36 följande:
    Men bryr man sig om världen går under egentligen? Om man inte har barn o man dör själv innan världen dör så varför bry sig?
    Förmodligen bryr man sig inte då. Men om man har barn är väll mardrömmen att man inte kan stoppa ngt hemskt ifrån att hända ens barn.

Men det är väll inte det som är anledningen till att vi skall fortsätta föröka oss.

Ett så är det en biologisk instinkt hos de flesta av oss eller skall vara det i alla av oss om utvecklingen gjort sitt rätt.

Men det viktigaste av allt är väll att vi inte skall ge upp eller kapitulera till "ondska". Om det nu är så som ngn sa att statistiken visar att vi är på väg seriöst down hill i Sverige så är det väll ändå dags att vi med borgare dunkar näven i bordet o säger "enough!".

Men det är den andra delen av detta problemet, anledningen att det är mer skit nu en förr om man bara ser tillbaka 15-20 år är för att Svenskar är lama o fega, man skall vara så förbannat tacksam över allt alltid här i detta landet, skam om man kommer med kritik eller förbättringsförslag eller tycker att någon gör ett pissigt jobb rentutav sagt o borde avgå. Skam om man kritiserar ett system då är man otacksam.

SVENSKAR ÄR ALLDELLES FÖR TACKSAMMA! o tycker det är fult o klaga även om det är åt helvete!
  • Trynträ

stjärn fall skrev 2009-09-09 04:36:36 följande:

Det beror nog på om man har släkt och vänner som överlever än eller ej. Sen om det inte föds några barn så finns det till slut bara äldre människor och då dör dem för att de inte får nån vård och där vill man ju kanske inte vara då som en av de få återstående människorna på jorden utan att varken kunna förse sig med mat eller vatten p g a att alla yngre som har hand om de bitarna har dött ut.
  • Suck och suck

Jag förstår hur du tänker ts, och i dystra stunder tänker jag också som du. Men ändå lever jag här och nu, och det kan vara rätt vackert. Faktiskt behöver inte domedagen vara så nära.
    Min dotter är begåvad och fyller en stor funktion redan, för livet som är runt omkring henne. Och livet tillför ju henne mycket.
    Våra barn är så kloka, vi behöver dem.
    Även om vi inte vet vart det barkar hän med jordklotet och vårt samhälle i världen. Kanske kan vi bromsa miljöförstörelsen och så också. Det vet man ju inte riktigt.
    Vårt land Sverige, står ju inte sådär för sådär jättehög nativitet heller, så vi kan ju behöva den befolkningsökningen i förhållande till andra länder.
    Det är väl lite intressant att vi samarbetar mer nu samhällen och länder emellan än vad vi gjort förr i historien. Vad kan det leda till för positivt i framtiden?
    Man vet ju ändå inte riktigt vad framtiden kan erbjuda.
    Än känns det väl inte redo att kasta in handduken?

Intressant frågeställning hos ts iallafall.

Svar på tråden Att skaffa barn i dessa tider- kriminellt!