• Spicy Women

Kommer era prematurbarn få vaccinationen mot svininfluensan?

Min son kommer att få den. För han var på gränsen att räknas till riskbarn. Jag är då glad för det. Annars hade jag isolerat mig.

• Svar på tråden Kommer era prematurbarn få vaccinationen mot svininfluensan?
  • Lilla Ls mamma
    FrökenBäver skrev 2009-11-16 01:13:34 följande:
    Jag tycker inte det är självklart att be sjukvården spruta in ett vaccin med okänt innehåll, dessutom inte tillräckligt utprovat, i mitt barn. Dessutom ska jag som förälder skriva på att jag tar allt ansvar!! För något jag inte vet något om! Det finns ingen att stämma om det skulle uppstå en neurologisk bieffekt eller om han skulle få men för livet att sprutan, vad ska jag säga till honom då?? Mamma trodde att det var bra att få sprutan!? Det tror jag ju inte på eftersom ingen kan garanterr mig att den är ofarlig. Självklart är jag också rädd att han skulle bli allvarligt sjuk av influensa. Det finns många röster som försöker höjjas för att få folk att ifrågasätta lite mer. I vilket annat sammanhang tar man en sån risk, att skriva på allt ansvar om något man inte får fullinformation om samt inte kan bedömma själv??? Jag vill att mitt barn ska växa upp och använda hjärnan, då måste jag ju också göra det själv. Någon sitter bakom allt detta och blir miljardär pga vår rädsla men den personen vill inte ta något ansvar.
    Du får ursäkta mig men hur har du mage att i en prematurtråd ifrågasätta att vi vaccinerar våra barn. Dessa barn tillhör riskgrupp och läkarna har bedömt att vaccinering är nödvändig. Vi har nu i över ett år levt med restriktioner och isolering för att L ska slippa dra på sig sjukdomar som kan förvärra hans redan utsatta lungor och tro mig det är ingen dans på rosor. Jag oroar mig ständigt för hans hälsa och lever med att ha en son född i vecka 25 med allt vad det innebär.
  • Full av förhoppning
    Lilla Ls mamma skrev 2009-11-16 12:45:57 följande:
    Du får ursäkta mig men hur har du mage att i en prematurtråd ifrågasätta att vi vaccinerar våra barn. Dessa barn tillhör riskgrupp och läkarna har bedömt att vaccinering är nödvändig. Vi har nu i över ett år levt med restriktioner och isolering för att L ska slippa dra på sig sjukdomar som kan förvärra hans redan utsatta lungor och tro mig det är ingen dans på rosor. Jag oroar mig ständigt för hans hälsa och lever med att ha en son född i vecka 25 med allt vad det innebär.
    Fröken Bäver har också en prematur född i vecka 29 om jag inte missminner mig, men oftast har man inga bestående lungproblem då.
    Enda anledningen till att min Elias har det är för att han låg utan vatten 2 månader.
    Men om ens barn har friska lungor tror jag inte man är lika orolig.

Jag är livrädd i och med att så många vägrar vaccination  och Elias inte räknas som tillräcklig riskgrupp för att han inte är född innan vecka 27... men har man lungor som en 23 veckors när man föds så borde ju det kvitta.
    folk behöver inte ha influensa för att bete sig som svin
  • Lilla Ls mamma

Full av förhoppning skrev 2009-11-16 13:02:51 följande:

Fröken Bäver har också en prematur född i vecka 29 om jag inte missminner mig, men oftast har man inga bestående lungproblem då. Enda anledningen till att min Elias har det är för att han låg utan vatten 2 månader. Men om ens barn har friska lungor tror jag inte man är lika orolig. Jag är livrädd i och med att så många vägrar vaccination  och Elias inte räknas som tillräcklig riskgrupp för att han inte är född innan vecka 27... men har man lungor som en 23 veckors när man föds så borde ju det kvitta.
    Usch jag förstår din oro, om L inte hade vaccinerats hade jag varit i precis samma situation.

Det finns säkert fler prematurföräldrar med eptbarn som väljer att inte vaccinera, jag anser att det står var och en fritt att välja men man behöver inte pådyvla andra sitt val och tala om att de gör fel för att de inte gör samma val som man själv. Det jag mest hakar upp mig på i alla dessa kommentarer om att vi valt att vaccinera vår son är att de som motsätter sig vaccinationen inte tror att vi tagit reda på information och gjort ett aktivt val i att vaccinera honom. Jösses han är ju det mest värdefulla vi har så självklart har vi sökt information, diskuterat med hans läkare och därefter beslutat oss för att låta vaccinera honom. Det är tyvärr alltför många som ser hela situationen i svartvitt.
  • Full av förhoppning
    Lilla Ls mamma skrev 2009-11-16 13:25:04 följande:
    Full av förhoppning skrev 2009-11-16 13:02:51 följande: Usch jag förstår din oro, om L inte hade vaccinerats hade jag varit i precis samma situation. Det finns säkert fler prematurföräldrar med eptbarn som väljer att inte vaccinera, jag anser att det står var och en fritt att välja men man behöver inte pådyvla andra sitt val och tala om att de gör fel för att de inte gör samma val som man själv. Det jag mest hakar upp mig på i alla dessa kommentarer om att vi valt att vaccinera vår son är att de som motsätter sig vaccinationen inte tror att vi tagit reda på information och gjort ett aktivt val i att vaccinera honom. Jösses han är ju det mest värdefulla vi har så självklart har vi sökt information, diskuterat med hans läkare och därefter beslutat oss för att låta vaccinera honom. Det är tyvärr alltför många som ser hela situationen i svartvitt.
    Fast det är så jag gör.... jag försöker pådyvla andra mitt val... jag försöker övertala alla att vaccinera sig för att hindra smittspridning till de sjuka och svaga.
    Nu ska man ju börja vaccinera mindre barn så vecka 49 verkar det bli vår lille killes tur så jag längtar tills dess...
    Jag blir ju desperat när jag hör folks argument till att INTE vaccinera och argumenten inte håller. Man kan slå hål på dem ett efter ett men ändå står de fast och stampar på sitt beslut...
    Och vi har som ni också pratat med läkare och läst på Massor och vaccinerar oss hela familjen.

Men klart jag kan ha förståelse för folks rädsla för biverkningar mm....
  • Lilla Ls mamma

Då håller jag tummarna för att ni slipper influensan tills lilla killen fått sin vaccination.

• Full av förhoppning

tack Vi är försiktiga...
    Har pratat med hans neoläkare och hon tycker vi kan leva "normalt" med sunt förnuft denna vintern. Vi kan fortsätta gå på öppna förskolan men vi väljer de tider där det inte är som mest folk... och blir det för många eller är mkt host eller snor så går vi igen.

När vi handlar... OM han är med någon gång så sitter han i sin egen barnvagn och vi tar inte i honom eller napp eller annat om vi inte spritat oss först.
    Drar inte in honom i trängsel i onödan. Går jag på varuhus eller shoppingcenter så gör jag det vardagsförmiddagar där det knappt är någon.

Vi träffar INGEN som vi VET är krassliga... inte minsta feber ... inte förkylda...
    Det är ok om personen varit förkyld i några veckor och det är lite efter-rinn eller efter hosta men som inte smittar längre då det pågått så länge...

vi tvättar och spritar oss när vi kommer hem efter att ha varit ute någonstans.
    Verkar funka bra än
    halvkorrigerad 18 månaderskontroll i morgon spännande!!

Må så gott så länge!!

• FavvoJonna

Jag ska vaccinera våran lilla kille på lördag. De börjar med vaccinationer för barn från sex månader här idag.

Jag har riktig ångest över att känna att jag inte riktigt har kontroll, att jag inte VET om han kommer få några biverkningar. Och då menar jag inte biverkningar i form av feber, det kan jag helt klart leva med! Jag är rädd för vad för biverkningar man kommer upptäcka, i form av neurologiska skador, om ett år eller två. Jag vet, det finns inga som helst tecken på att det kan bli så, men ingen VET.

Jag kommer ju trots min oro för det vaccinera, för hellre ett barn med neurologiska skador än ..ja, ett barn som inte klarade av svininlfuensan.

• Bliglin

Jag hoppas få vaccinera min son i morgon. Han är 16,5 månad korr.

• Livsglädjen
    Frila2 skrev 2009-11-16 11:12:58 följande:
    Innehållet är inte okänt utan mycket välkänt, framförallt för de som arbetar med vaccinframtagning. Vaccingrunden är mer eller mindre samma som alla andra influensavaccin, man ändrar själva virusstammen och tillsatsämnen. De tillsatsämnen som är i är inte okända utan har använts i andra vaccin tidigare.  Kvicksilvermängden är mindre i en injektion än vad det är i en portion östersjöfisk som både barn och gravida får äta enligt livsmedelsverket. Man har tidigare sagt att inga vaccin innehållande kvicksilver får ges i Sverige men man har gjort ett undantag eftersom det när Sverige beställde vaccin, inte fanns något klart vaccin på nya influensan utan kvicksilver.Jag litar mer på Socialstyrelsen och läkemedelsföretag än på de som skriver sidor med "varningar" och propaganda utan vetenskaplig grund. Jag tror på vetenskap!Du som förälder skriver INTE på någon ansvarsbefriande. Det är en lögn från de paranoiker som tror att allt som har med vaccinet att göra är en komplott. Det finns självklart biverkningar men några neurologiska med för livet finns inte. Det finns barn som fått förlamningsdymtom i några dagar men det är extremt ovanligt. Det är vanligare att man dör av influensan än att man får allvarliga biverkningar från vaccinet. Det säger allt tycker jag. Om man ska argumentera för eller emot så ska man iaf vara påläst och inte sprida propaganda. 
    Du ska veta att jag verkligen uppskattar dina professionella inlägg, du arbetar inom vården och brukar oftast ha rena fakta att framföra till oss övriga. Jag är en faktaälskande person och vill veta det mesta !

Vi har funderat fram och tillbaka vad vaccinet kan tänkas ge för negativa effekter, men de positiva har varit överlägsna och vi funderade inte längre när vi blev rekommenderade att vaccinera oss så fort som möjligt för att skydda Eira som absolut inte kommer att få vaccinet eftersom hon bara är 6 veckor gammal ännu. Samma sak vad gäller storebror Edvins vaccinering; han fick ta sprutan/sprutorna för att det kan bli ödesdigert för lillasyster om hon skulle bli smittad! Dessutom håller vi honom hemma från förskola för att han inte ska "dra hem" någon influensa i någon form (vi måste ju inte ha honom på förskolan för att vi måste arbeta, eftersom vi befinner oss på neo med lillasyster just nu).
  • Frila2
    Livsglädjen skrev 2009-11-16 22:23:12 följande:
    Du ska veta att jag verkligen uppskattar dina professionella inlägg, du arbetar inom vården och brukar oftast ha rena fakta att framföra till oss övriga. Jag är en faktaälskande person och vill veta det mesta !Vi har funderat fram och tillbaka vad vaccinet kan tänkas ge för negativa effekter, men de positiva har varit överlägsna och vi funderade inte längre när vi blev rekommenderade att vaccinera oss så fort som möjligt för att skydda Eira som absolut inte kommer att få vaccinet eftersom hon bara är 6 veckor gammal ännu. Samma sak vad gäller storebror Edvins vaccinering; han fick ta sprutan/sprutorna för att det kan bli ödesdigert för lillasyster om hon skulle bli smittad! Dessutom håller vi honom hemma från förskola för att han inte ska "dra hem" någon influensa i någon form (vi måste ju inte ha honom på förskolan för att vi måste arbeta, eftersom vi befinner oss på neo med lillasyster just nu).
    Tack, det var kul att höra.

Nu är Siri vaccinerad efter 50 minuter i kö. Blir hon inte sjuk nu när hon stått i den kön så blir hon det aldrig. Men så är det. Bättre med en förkylning till än svininfluensan. 
  • lugna gatan
    Frila2 skrev 2009-11-17 17:18:59 följande:
    Tack, det var kul att höra.Nu är Siri vaccinerad efter 50 minuter i kö. Blir hon inte sjuk nu när hon stått i den kön så blir hon det aldrig. Men så är det. Bättre med en förkylning till än svininfluensan. 
    Hahaha, jo så kände vi med när vi stod i kö för att vaccinera killarna.
    Nu är alla i hela familjen vaccinerade! P har fått två doser. Hon fick ju inga biverkninar av första dosen, nu efter andra dosen fick hon 38.5C feber i 1½dygn, systrarna fick också samma feber. Elicia har fått ett rött märke och svullnad stor som en enkrona vid stickstället, och diarré sen i måndags eftermiddag. Sprutan fick de i måndags förmiddag. På sjukhuset sa de att inga barn hade blivit dåliga i magen utav vaccinet, men sa även attt de kunde vara så att hon har en överkänslighet mot ägg. Det visste vi ju inte innan eftersom hon aldrig ätit rent ägg, men tålt det bra i pannkakor mm. nu är det ju så att ägg i mat som är uppvärmd innehåller mildare proteiner, så det kunde alltså vara en reaktion. Vi får helt enkelt se nästa gång hon äter något med ägg i.
Svar på tråden Kommer era prematurbarn få vaccinationen mot svininfluensan?