3 barn tätt
Hej!
Vårt första barn kom till efter fyra års kämpande med hjälp av insemination. Vårt andra barn kom lite oplanerat ganska precis ett år efter det första. Oplanerat därför vi inte trodde vi kunde bli med barn. Nu är vi gravida igen. Vi har i dag 2 pojkar 1,8 år respektive 8 månader gamla. Jag har fast jobb med helt ok lön. Vi kan inte äta oxfilé varje dag, men vi har en normalekonomi som är lite + kantad,tack vare att jag jobbar extra. Min fru är färdig med sin universitetsexamina om 1 år. Vi har funderat på abort, men det bär oss båda emot. Nästa barn är beräknat i maj 2010. Min svärmor är den som agerat starkast mot nyheten och både kallat oss dumma och naiva. Min fråga till Er experter är följande:
1. Hur orkar min frus kropp o psyke med 3 graviditeter med så kort mellanrum, hon fick en förlossningsdepression efter första barnet som nu är bra? Behövs extra tillskott?
2. Hur tas det nya barnet emot av våra 2 små killar? Vi vill att de skall känna sig betydelsefulla och alla lika uppmärksammande och älskade. Vad finns det för fallgropar, vad skall vi uppmärksamma?
3. Vi har ett nära och fint förhållande och trots att det är mycket med barnen tar vi tid för oss själva. Hur skall vi orka som par?
4. Hur hanterar jag min svärmor?
5. Jag har själv haft en utmattningsdepression, arbetsrelaterad för ett halvår sedan blev jag friskförklarad, men går på medicin. Hur orkar jag?