• Anonym (ingen lust)

Olika sexlust

Vi har två barn som vi fått tätt, den yngsta 1 år gammal.
    Jag känner inte att lusten kommit tillbaka sen vi fick barn, jag är i stort sett aldrig sugen, förut den perioden i månaden då jag har ägglossning.
    Den försvann i stort sett då jag vart gravid med vårat första barn men vi har haft sex hela tiden och jag njuter när vi väl sätter igång.
    Vi har det rätt tufft med jobb, skola och barnen så vi är båda rätt trötta men min man har ändå stor lust.
    Frågan till dig är hur mycket man bör kompromissa med sexlivet.
    Min man vill i alla fall ha sex 2-3 gånger i vecka vilket jag förstår bör jag försöka möta det?
    Och finns det något man kan göra för att få igång lusten igen?
    Är det vanligt att den försvinner och är borta så här länge för kvinnor.
    Är det hormoner eller annat som kan göra att den försvinner?

• Svar på tråden Olika sexlust
  • Tommy parterapeuten

Hej

Jag tror att det påverkar kvinnors sexlust en period efter man fått barn. Det finns säkert biologiska orsaker vilket jag tror barnmorskorna är bättre att svara på. Förutom detta så kommer man inte förbi att kvinnor ofta tar ett större ansvar för barn och att detta tröttar kvinnor mer än män. Här tror jag att män kan göra mer. För att få igång sexlusten behövs ofta ett par saker. Det ena är du känner att ni är ett team runt barnet och i hemmet så att du inte känner att du tar för stort ansvar. För att göra detta behöver verkligen din man bli involverad.  Det andra är att ni behöver mer närhet som inte har med sex att göra ex oftare ligga nära varandra utan sex och att ni utnyttjar de små stunder ni kan för närhet. Glöm inte att ge din man uppskattning. Ibland tycks det som sex blir ett bevis på att de är eftertraktade. Han ska inte glömma att ge dig uppskattning också.
    Tommy
Svar på tråden Olika sexlust