• Fam Hejman

Vad göra åt barn som tar låååång tid på sig?

Min son är 2 år och 8 månader. De senaste månaderna har vi fått problem med att han tar så hemskt lång tid på sig att äta. Det började med att han inte började äta sin mat för än vi andra hade ätit klart, men då åt han upp snabbt. Nu har det istället blivit så att han verkligen drar ut på ätandet. Han sitter med sin frukost i 45 minuter på morgonen och har då inte fått i sig mer än 2 tuggor smörgås och två skivor banan! (Har testat mängder av olika frukostalternativ, ger honom god tid att vakna innan vi sätter oss för att äta, äter alltid tillsammans hela familjen, lockar med aktiviteter, efterrätt eller bolibompa efter middagen osv.)Likadant är det vid lunchen, mellis och middag. Hur ska jag lösa det här? Ska jag ta maten efter en stund eller ska jag låta honom sitta? Känns inte hållbart att det ska ta 45 minuter för frukost, 1 timme för middag osv. När jag tar undan frukostmaten efter 45 minuter då vi ska till dagis blir han arg och ledsen. Vid middagen har jag låtit honom sitta kvar men han får ändå inte i sig maten och det är inte så att han vill gå ifrån bordet.

Jag hämtar honom på dagis precis efter lunch och han sitter alltid kvar själv vid bordet. Alla andra barn är klara och leker och fröknarna har börjat duka av och torka borden, alltså är det ett störande moment även för dem att han tar 45-50 minuter på sig att äta.

Vill inte stressa honom men känner att det måste finnas en gräns för hur länge man bör sitta vid bordet....

Hur skulle ni göra? Tror ni han testar mig och dagispersonalen? Han är annars ett barn med mycket stark vilja och ett hett temprament (precis som sin mor....)

Suktar efter råd, tips och lösningar.
    Tack för hjälpen!

/Den väntande mamman

• Svar på tråden Vad göra åt barn som tar låååång tid på sig?
  • Fam Hejman

Har även problem då han går på pottan, inte med att göra vad han ska för det går kvickt, men sen tycker han att det är nice att sitta kvar och läsa böcker, sjunga m.m. En liten stund är ok tycker jag, så han hinner känna efter om han är klar, men han sitter kvar i 15-20 minuter...

Kanske är som ni andra har beskrivit att han är känslig för stress och att det blir värre när jag tjatar. Men borde han inte då få i sig maten när han får sitta kvar i lugn och ro? Å hur ska jag lösa situationen på morgonen? Kan ju inte väcka honom hur tidigt som helst.....

• Fam Hejman

Blå myran: Jag sitter också som på nålar och tillslut plockar jag också undan. Men det blir lite dumt eftersom jag egentligen tycker att alla ska sitta kvar vid bordet tills alla har ätit upp... När jag tänker på det så blir ju det lite konstigt på dagis också! Där måste alla sitta kvar tills alla är klara, men nu har de lämnat min son ensam kvar...

Hörde om någon som ställde äggklockan på 20 minuter och sa till barnet att när klockan ringer så tar vi undan maten, men det känns lite grymt tycker jag.... Men hur ska man markera eller få honom att inse att det hjälper honom om han rappar på lite?

• Cia o krabaten

Hejman: Ett tag körde vi med att om hon inte ville äta mer ställde vi undan hennes tallrik i kylen och så var det det hon fick äta sen när hon blev hungrig efter 1h igen...
    Men ofta klarade hon sig ända till kvällsfikat faktiskt.

Prata med honom och fråga vad han tycker. Han kasnke har ngn bra idé.
    Ett tag när dottern var i den åldern så började hon äta innan oss andra och då var det mer lugn och ro liksom och bara mat som gällde, men hon kunde börja 15min innan pappan kom hem, sedan äta med oss i 30min och fortfarande sitta kvar efter!

Blå Myran: Jag tycker att man märker på min tjej om hon är på flum-humör eller inte.
    Om det verkar lovande försöker jag sitta en stund till, men om hon mest larvar omkring så är det inte så goda utsikter iaf! DÅ får man vara glad för det hon petar i sig.
    Men vi sitter oftast 30min vid en måltid.
    Och får hon pannkakor så har hon ätit 2el 3 inom 10min så äta kan hon

• 3tjejer

Har tyvärr inga bra tips men mitt första barn var precis sån. Sååå långsam vid matbordet. Så en dag nån gång ung vid 4 år blev hon helt plötsligt snabbare. Och nu äter hon helt normalt fort. Men nästan på pricken samma dag blev lillasyster som tidigare ätit normalfort jääättteeelååångsam. Gahhhh!! Så nu väntar jag på att hon snabbar på sig om nåt år eller så och lagom till dess så blir väl nr 3 långsam. Jag blir galen på att frukosten tar typ 45 min och då har jag ändå hetsat dem känns det som. Sen är det ju knappt tid för att plocka bort innan det är dags för mellanmål!

Jag håller med om att jag vill att alla ska sitta kvar vid bordet och äta tillsammans men det funkar helt enkelt inte så länge. Jag skulle inte få nåt gjort nån gång. Samma gäller såklart för barnen. Man får vänta på varandra "rimlig" tid men man kan inte kräva att nån ska sitta kvar en halvtimme efter att de ätit klart själva. Det är ju galet tråkigt.

• Fam Hejman

Tack för hjälpen Cia och blå myran.

Vilket i-landsproblem.... Men jag tycker att det känns så hemskt i hjärtat att se honom sitta själv vid matbordet på dagis när alla andra leker och till och med fröknarna har gått ifrån. Å här hemma leder måltiderna till så mycket tråkigheter med tjat och stress osv. Kanske löser sig snart, hoppas det....

• Fam Hejman
    3tjejer skrev 2009-09-09 22:27:50 följande:
    Har tyvärr inga bra tips men mitt första barn var precis sån. Sååå långsam vid matbordet. Så en dag nån gång ung vid 4 år blev hon helt plötsligt snabbare. Och nu äter hon helt normalt fort. Men nästan på pricken samma dag blev lillasyster som tidigare ätit normalfort jääättteeelååångsam. Gahhhh!! Så nu väntar jag på att hon snabbar på sig om nåt år eller så och lagom till dess så blir väl nr 3 långsam. Jag blir galen på att frukosten tar typ 45 min och då har jag ändå hetsat dem känns det som. Sen är det ju knappt tid för att plocka bort innan det är dags för mellanmål!Jag håller med om att jag vill att alla ska sitta kvar vid bordet och äta tillsammans men det funkar helt enkelt inte så länge. Jag skulle inte få nåt gjort nån gång. Samma gäller såklart för barnen. Man får vänta på varandra "rimlig" tid men man kan inte kräva att nån ska sitta kvar en halvtimme efter att de ätit klart själva. Det är ju galet tråkigt.
    Fick mig ett litet skratt! Det skulle vara så typiskt och det blir så för mig med lillebror....

Å visst är det så att det får vara en rimlig tid man sitter kvar och väntar på andra...
  • Cia o krabaten

Fam Hejman skrev 2009-09-09 22:29:01 följande:

Tack för hjälpen Cia och blå myran. Vilket i-landsproblem.... Men jag tycker att det känns så hemskt i hjärtat att se honom sitta själv vid matbordet på dagis när alla andra leker och till och med fröknarna har gått ifrån. Å här hemma leder måltiderna till så mycket tråkigheter med tjat och stress osv. Kanske löser sig snart, hoppas det....
    MEn du kan ju bestämma att han får gå ifrån om du hellre vill det.
    Så kan du ge honom mer mellis istället...
  • Fam Hejman

Cia: Det har jag faktiskt inte testat! I morgon ska jag göra det. Men hur länge tycker du är rimligt att jag ska låta honom sitta innan jag säger åt honom att gå ifrån bordet? Hur lång tid är normalt för att få i sig frukost exempelvis? Lite svårt med att ge mer mellis bara eftersom vi går till dagis direkt efter vi har ätit och fått på kläder och sen är han där hela förmiddagen....

• Cia o krabaten

Hos oss är det så att vi sitter den tid det tar för oss andra att äta och beroende på hur bråttom vi har får hon sitta, säg 20-30min, men frukost går ofta på 10-15min.
    Detta är mellan 7-8 som vi börjar alltså
    Åker 8,30-8,45 till dagis och 9 får de frukt där, så det är aldrig panik iaf.

Har de inte fruktstund på fm hos er?
    Sedan har vi lunch vid 11,30 så många gggr när hon segat med frukosten så vill hon inte ens ha frukt där emellan
    Hemma äter vi aldrig frukt på fm utan lunch vid 11 räcker gott.

Tänkte mer på lunchen på dagis, att om han går ifrån utan att äta tillräckligt kan du ge ett mellis när du hämtar.

• Fam Hejman

Jo, dom får frukt vid halv nio-nio ca och sen lunch vid 11 ungefär. (Vi går hemifrån vid halv åtta) Jag hämtar till 11:45. Känns lite dumt bara att komma in på dagis och ta honom från bordet när fröknarna har låtit honom sitta kvar. Vet inte om de "kräver" att han ska äta upp allt som är på tallriken, får kanske fråga det...

Brukar ge mellis vid halv tre men då är han inte speciellt intresserad och sen äter vi middag vid 17.

• Cia o krabaten

Han kanske inte är mer hungrig då?

Prata med dagis och testa att han får gå ifrån tiidigare, att de ger honom mindre portion kanske.
    Hämtar du så tidigt kan du ju lätt styra upp om han blir hungrig
    Värt ett försök iaf!

• Fam Hejman

Ska prata med dem imorgon och testa med att låta honom gå ifrån bordet. Håller tummarna att det funkar. Tack för hjälpen!

• Blå Flygare

Så glad att vi ger välling till frukost än, det kommer vi fortsätta med länge till (om inte hon kommer på annat - hoppas inte det!).

Tvinga sitta kvar tills de ätit upp låter inte som någon bra idé, det får vi väl hoppas att de inte gör.

Ibland om vi råkat säga vad vi ska göra efter maten så hon vill hoppa ner direkt "tvingar" vi S sitta kvar medans vi äter upp - bara för jag vet att då kommer hon efter någon minut plocka i sig lite av maten. Men eg. tvingar vi ingen sitta kvar efter de ätit klart.

På dagis har de lite olika "sittningar" så de snabbaste får vänta tills några har ätit klart, sen får de långsamma gå varfter de ätit klart. Och längst sitter min dotter. Så var det i alla fall förra terminen, nu på storbarnsavd har jag inte frågat.

Smart idé att låta barnet börja äta innan de andra, då hinner man ju diska upp då och så får de sällskapet när det börjar gå trögt men de kanske ändå inte är mätta. Ibland kan det ju funka.

• Tummelisa

Jag tror på (helt utan egna erfarenheter annat än av djur) att ge väldigt små portioner, så att de liksom känner att det blir slut på tallriken. När det är slut frågar man om de fortfarande är hungriga och isf vill ha påfyllning. De är mitt tips.

• Cia o krabaten
    Tummelisa skrev 2009-09-10 19:09:05 följande:
    Jag tror på (helt utan egna erfarenheter annat än av djur) att ge väldigt små portioner, så att de liksom känner att det blir slut på tallriken. När det är slut frågar man om de fortfarande är hungriga och isf vill ha påfyllning. De är mitt tips.
    Det är klart värt ett försök.
    Här hemma funkade det inte. Hon sa bara att hon inte var hungrig och kom sedan inom en timme och var hungrig igen...
    OCh tycker man det är ok med mackor osv då så må väl det vara hänt, men det funkar inte i vår familj. Mat är mat, annars skulle dotra äta mackor mm varenda mål
  • Tummelisa

Cia o krabaten skrev 2009-09-10 20:55:27 följande:

Det är klart värt ett försök.Här hemma funkade det inte. Hon sa bara att hon inte var hungrig och kom sedan inom en timme och var hungrig igen...OCh tycker man det är ok med mackor osv då så må väl det vara hänt, men det funkar inte i vår familj. Mat är mat, annars skulle dotra äta mackor mm varenda mål
    Nä kanske funkar ett sånt tips bättre på djur. De kan man ju isf låta vara utan mat till nästa måltid och förhoppningsvis äter de bättre denna gång istället. En hund katt eller häst blir sällan gnälliga på samma sätt som barn och börjar tjata om smörgåsar osv.

Men det känns ändå som att bara synen av en jättetallrik med mat ibland kan göra en mätt och ovillig. Lite bättre att få tråna efter maten om du förstår hur jag tänker, därför jag föreslog små portioner. Men som sagt ibland kanske inte heller detta ger nåt resultat.
Svar på tråden Vad göra åt barn som tar låååång tid på sig?