Vad göra åt barn som tar låååång tid på sig?
Min son är 2 år och 8 månader. De senaste månaderna har vi fått problem med att han tar så hemskt lång tid på sig att äta. Det började med att han inte började äta sin mat för än vi andra hade ätit klart, men då åt han upp snabbt. Nu har det istället blivit så att han verkligen drar ut på ätandet. Han sitter med sin frukost i 45 minuter på morgonen och har då inte fått i sig mer än 2 tuggor smörgås och två skivor banan! (Har testat mängder av olika frukostalternativ, ger honom god tid att vakna innan vi sätter oss för att äta, äter alltid tillsammans hela familjen, lockar med aktiviteter, efterrätt eller bolibompa efter middagen osv.)Likadant är det vid lunchen, mellis och middag. Hur ska jag lösa det här? Ska jag ta maten efter en stund eller ska jag låta honom sitta? Känns inte hållbart att det ska ta 45 minuter för frukost, 1 timme för middag osv. När jag tar undan frukostmaten efter 45 minuter då vi ska till dagis blir han arg och ledsen. Vid middagen har jag låtit honom sitta kvar men han får ändå inte i sig maten och det är inte så att han vill gå ifrån bordet.
Jag hämtar honom på dagis precis efter lunch och han sitter alltid kvar själv vid bordet. Alla andra barn är klara och leker och fröknarna har börjat duka av och torka borden, alltså är det ett störande moment även för dem att han tar 45-50 minuter på sig att äta.
Vill inte stressa honom men känner att det måste finnas en gräns för hur länge man bör sitta vid bordet....
Hur skulle ni göra? Tror ni han testar mig och dagispersonalen? Han är annars ett barn med mycket stark vilja och ett hett temprament (precis som sin mor....)
Suktar efter råd, tips och lösningar.
Tack för hjälpen!
/Den väntande mamman