till alla som förlorat eller kommer förlora sin mamma
JAg förlorade min mamma när jag var sju år. Hon dog i cancer,livmodercancer. Kommer inte så mycket ihåg under den tiden för jag ville förtränga allt vilket jag fortfarande gör. När mamma var som sjukast, fanns inte hon för mig, jag struntade i henne. Min moster blev så arg för att jag inte ville prata med henne och försökte tvinga mig o gå in dit men jag ville inte, det var en överlevnadsgrej sa psykologerna. Jag vet att jag var så ledsen att se henne så sjuk, omöjlig att göra något. Jag vet att två dagar innan hon dog gick jag in och la mig bredvid henne och tog hennes arm och sa "mamma jag älskar dig". Två dagar senar kom min pappa in satte sig på min säng och sa "XXX, mamma är död". Jag blev så arg att jag sparkade honom och det ända jag sa var "nej, nej det är hon inte." Jag visste hela tiden att mamma skulle dö, men jag vägrade acceptera det. Jag var sju år och livrädd, men nu som mamma själv så kan jag inte ens tänka mig den räddsla som min mamma måste kännt, vilken ovishet hon släppte oss till. Jag tror att man kan aldrig vara beredd på när någon dör för det är inte naturligt att vara förberedd på en sån sak. Men jag tror att man måste försöka släppa det som hänt och se framåt inte bakåt, men man ska aldrig, aldrig släppa minnena dom är det mest dyrbaraste man har och ingen kan ta det ifrån dig. Sen ordspråket "tiden läker alla sår", känner jag inte stämmer, för varje gång jag tänker på min mamma, så gråter jag och får en enorm klump i halsen, för jag saknar henne fortfarande så enormt mycket, vilket jag skämmdes för att säga förut för det är ändå 16 år sedan... Men det är okej att vara ledsen och det är okej att sakna någon, för det är just det som gör oss människliga och det är just det som visar det den här människa hade en enorm påverkann på mig. Det såret som blir till när någon går bort så kommer alltid finnas där, man kommer alltid komma ihåg hur ont det gjorde och att det fortfarande ömmar ibland, men man kan vårda det på det bästa sätt och se till att det håller sig rent, bara man inte glömmer bort det. " det är inte svårt att börja gå, men det är svårt att ta farväl." av min mamma