Belgien? Någon?
Någon med partner från Belgien?
Som bor i Belgien? Skall flytta till Belgien?
Någon med partner från Belgien?
Som bor i Belgien? Skall flytta till Belgien?
Jag har visserligen bott och jobbat i belgien men jag är tillbaka sedan nio år.. Det är ett trevligt land på många sätt, men man får vara beredd på att de inte är så bra på engelska där tyvärr. Jag jobbade som en dåre på att få dem att fatta vad "pharmacy" var, behövde nässpray. När jag sen svor för mig själv på svenska och undrade högt vad fan apotek kunde heta om inte pharmacy, så fattade de direkt, för det heter apoteek på flamländska, haha.
Som sagt, en idé kan vara att plugga lite på språk innan man flyttar dit, annars är det som här ungefär är min erfarenhet.. (Fast jag jobbade med hästar i ett engelskspråkigt stall också..)
Lycka till där!
Har bott i Belgien i sex månader. Min sambo kommer därifrån. Läste nederländska (kvällskurs) i sex månader och har nu läst en kurs på sthlms uni..
Vi har en dotter tillsammans så sambon talar flamländska med henne hela dagarna. Så jag börjar förstå:) Kan läsa böcker men inte skriva meningar =)
Letar efter folk att umgås med när jag är där. Känner en massa men alltid skoj att lära känna nya människor.
Verkar vara flera som tar sig för att jobba i stall?
En av mina kollegor på jobbet jag hade i Belgien arbetade även som ridlärare.
Aha, ja jag jobbade i ett hopp- och försäljningsstall som heter European Sport Horses som ligger i Geel.. det är en stor hästnation så det är ju inte så konstigt om många jobbar med hästar där, särskilt inte svenskor, de (vi) har bra rykte där!!
Kul att komma ifrån Sverige lite, jag håller tummarna för att du hittar någon eller några att lära känna som är på plats eller på väg till "rätt" land, det är värt mycket att ha någon att prata med när man är i ett främmande land, även om man såklart pratar med sin sambo.. :o)
Flamländska är rätt roligt som språk, jag kan inte så mycket, men jag tror (det jag minns) att det är någon sorts "korsning" mellan tyska o franska, det låter så ibland i alla fall :o) Måste vara lite körigt att lära sig, kan jag tycka.. Lycka till!!
Det är ett jättesvårt språk att lära sig!!!!! Kan massa ord :) men kan inte sätta ihop meningar.
Alla pratar ju olika dialekter så svåååååååååååårt.
jag har massa vänner :) svenskor, tyskar, belgare :) men vill gärna lära känna flera ju :)
Hejsan,
Jag bor i Bryssel sedan 10 år tillbaka. Stortrivs dock är franskan inte så bra som den kanske borde vara efter så lång tid. Men eftersom jag arbetar mest på engelska och svenska så kommer franskan lite efter. Har dock läst flera kurser och kan klara mig såväl på jobbet sm privat på franska.
Har en liten flicka som är 2 år nu och som går på ett fransktalande dagis. Jag pratar och min man pratar svenska hemma med henne.
Var i Belgien bor ni? I Flandern?
MvH,
Sanna
Hej. Såg inte fören nu att någon hade svarat.
Nu bor vi hemma i Sverige igen. Sambon flyttade hit 2008 :) Men vi pratar om att ev flytta tillbaka. Vi bor i Wieze, närheten av Dendermonde när vi är i Belgien. Där bor svärföräldrarna och det är väl där någonstans vi kommer bosätta oss om vi flyttar idt.
Vad arbetar du med i belgien?