• Mamsterbabe

Hur många försök med pergotime?

Jag är helt ny på detta, var & gjorde ett VUL för första gången i fredags.
    Jag ska tillbaka för blodprover imorgon bitti, & sen få pergotime.
    Är det tabletter? hur ofta tar man dom? vad gör dom?
    sen skulle jag tillbaka på dag 14 & göra ett till VUL, varför?
    jag har så många frågor!

Någon där ute som vill hjälpa mig att förstå lite mer?
    Någon med egen erfarenhet?
    & hur många ggr tar med pergotime?

• Svar på tråden Hur många försök med pergotime?
  • kräftan77

Hej!
    Pergotime är tabletter som man tar i några dagar (början mensens 5:e dag). Därefter får man en ägglossning efter en tid.. det kommer du att få information om. VUL gör man bla för att se om det blivit ngr modna ägg av kuren (+ antal ägg) och om det är dags att gå hem och stänga in sig i sängkammaren Alla gör inte vul under pågående behandling. Min förra gynläk gjorde det och det tycker jag känns bra. Nu skall jag sätta igång med Pergo igen för att få ett syskon och min nuvarande läkare gör inte vul.. synd! Min förra graviditet krävde 3 Pergokurer.. de två första med enkel dos och det gav ingen ägglossning men så fort jag fick dubbel dos så ... VIPS.. blev jag gravid! Tiden o väntan är jobbig och lång men när det väl blir ett + på grav.testet då är lyckan total!!
    Lycka till!

• Jossa2009
    kräftan77 skrev 2009-09-13 21:44:46 följande:
    Hej!Pergotime är tabletter som man tar i några dagar (början mensens 5:e dag). Därefter får man en ägglossning efter en tid.. det kommer du att få information om. VUL gör man bla för att se om det blivit ngr modna ägg av kuren (+ antal ägg) och om det är dags att gå hem och stänga in sig i sängkammaren Alla gör inte vul under pågående behandling. Min förra gynläk gjorde det och det tycker jag känns bra. Nu skall jag sätta igång med Pergo igen för att få ett syskon och min nuvarande läkare gör inte vul.. synd! Min förra graviditet krävde 3 Pergokurer.. de två första med enkel dos och det gav ingen ägglossning men så fort jag fick dubbel dos så ... VIPS.. blev jag gravid! Tiden o väntan är jobbig och lång men när det väl blir ett + på grav.testet då är lyckan total!!Lycka till!

Visst är det dumt att inte alla läkare vill ha en tillbaka på vul? Det hade känts så mycket tryggare. Min läkare tycker inte heller att det är nödvändigt. Är du inte orolig för att det ska bli för många befruktade ägg?
  • Jossa2009

Vad konstigt det blev.
    Det skulle i alla fall stå till dig kräftan77:

Visst är det dumt att inte alla läkare vill ha en tillbaka på vul? Det hade känts så mycket tryggare. Min läkare tycker inte heller att det är nödvändigt. Är du inte orolig för att det ska bli för många befruktade ägg?

• Mamsterbabe

okej,då är jag lite klokare.
    Är på mensdag 4 idag & har precis tagit blodprover.
    De skulle få svar & höra av sig om det i mitten på nästa vecka.
    Så då kan jag väl inte få Pergotime denna månad?
    Alltså måste vi vänta in min nästa mens, som kan ta allt från 30 - 49 dagar(!).
    Usch jag som ville komma igång nu på en gång :(
    Jag vet, vi har väntat i ett helt år, så vad gör en månad?
    Men ändå, jag vill nu :(

• Jossa2009
    Mamsterbabe skrev 2009-09-14 11:01:13 följande:
    okej,då är jag lite klokare.Är på mensdag 4 idag & har precis tagit blodprover.De skulle få svar & höra av sig om det i mitten på nästa vecka.Så då kan jag väl inte få Pergotime denna månad? Alltså måste vi vänta in min nästa mens, som kan ta allt från 30 - 49 dagar(!).Usch jag som ville komma igång nu på en gång :( Jag vet, vi har väntat i ett helt år, så vad gör en månad?Men ändå, jag vill nu :(
    Jag förstår att du är frustrerad. Man blir galen på all väntan. Jag började på mensdag 5, om det är tänkt att du ska göra så blir det nog till att vänta tills nästa månad, tyvärr! Det lilla hoppet jag kan ge dig är att tiden går snabbt vare sig man tror det eller ej. Snart har den tiden gått och du får börja med pergo. Försök hålla modet uppe.
Svar på tråden Hur många försök med pergotime?