• misp

Vaginalt vs. snitt, forskning och statistik?

Hej! Jag är inte gravid (än) och jag vet helt ärligt inte om jag någonsin kommer att våga bli det för jag är sjukt rädd för förlossning.

Tycker att både vaginal förlossning och planerat KS verkar fullständigt vidrigt och får dödsånget bara jag tänker på det. Det är inte smärtan som skrämmer mig mest, utan att jag är jätterädd för att få bestående skador på underlivet, bli inkontinent, att sexlivet ska bli förstört, vid en vaginal förlossning. Jag är rädd för infektioner och för att det ska ta lång tid att läka ett snitt. Dessutom är jag naturligtvis rädd för komplikationer som leder till skador på barnet. Det känns verkligen som pest eller kolera för min del.

Vad jag skulle vilja ha är saklig och korrekt information om risker och fördelar med de två förlossningssätten. Men kan man verkligen få det via mödravården, eller kommer de alltid att förorda vaginalt för att det är billigare och mer "naturligt"?

Jag skulle vilja se statistik på skador och komplikationer och hur nöjda de som fött med de respektive sätten är. Hur vanligt är det att allt går bra och att man blir helt återställd kroppsligt med planerat KS versus vaginalt?

Någon som kan tipsa om sådan information?

• Svar på tråden Vaginalt vs. snitt, forskning och statistik?
  • anemonasussegotta

Ja min känsel är helt klart mycket sämre där nere nu... det var stoor skillnad. Förut var man ju hyperkänslig högst upp insidan lår, typ närmast vaginan där man ofta har tunn hud, men nu har jag nästan ingen känsel där alls... skittrist!!!
    Sprack visst rätt illa också, men eftersom det slutade i snitt var det ingen som tänkte på att jag kanske skulle behöva sys... men det vet man i dag...

• BAC

Hej!

Letar själv ungefär efter den information du efterfrågar och har hittat ett antal rapporter som berör ämnet, kanske kan vara intressanta?

www.omv.lu.se/uppsatsdb01/updf/2007/1720_2007.pdf

gupea.ub.gu.se/dspace/bitstream/.../1/gupea_2077_19688_1.pdf

epubl.luth.se/1402-1773/2005/136/LTU-CUPP-05136-SE.pdf

Jag brukar leta i studier och rapporter efter nya källor, det kan vara ett tips om du vill läsa på lite mer.

Hoppas att du hittar vad du söker!

• misp
    Storkenflyger skrev 2009-11-12 09:30:23 följande:
    Ember - Jag tror som sagt då att KS är säkrare än vaginalt gällande underlivets återställande. Visst måste man göra knipövningar också efter KS men det beror inte på att ngt gått sönder eller flyttat på sig. Det beror på att barnet tryckt på bäckenbotten och ligament några veckor så det har blivit svagare. Vad jag förstått (rätta mig gärna om jag har fel) så förändras inte utseendet på underlivet efter KS som det tyvärr gör ibland vid vaginalt. Inte heller riskerar man de nervskador ner till underlivet som uppstår när barnets huvud trycker mot dem i förlossningskanalen (vaginan). Nervskador som kan leda till sämre känsel vid sex och nödighet. Förstår att det är svårt och bara du kan avgöra men mitt råd är ändå att KS är lämpligast med tanke på dina farhågor.
    Jag börjar också luta mer åt KS-hållet. Det skulle kännas mycket lugnare om jag kunde stryka "barnet fastnar" och "underlivet blir förstört" från listan av farhågor...
    anemonasussegotta skrev 2009-11-17 21:29:18 följande:
    Ja min känsel är helt klart mycket sämre där nere nu... det var stoor skillnad. Förut var man ju hyperkänslig högst upp insidan lår, typ närmast vaginan där man ofta har tunn hud, men nu har jag nästan ingen känsel där alls... skittrist!!! Sprack visst rätt illa också, men eftersom det slutade i snitt var det ingen som tänkte på att jag kanske skulle behöva sys... men det vet man i dag...
    Tråkigt att höra, och chockerande att du sprack men att de inte sydde. Hur länge sen var förlossningen? Kanske det finns något att göra i efterhand för att återställa?
    BAC skrev 2009-11-17 22:42:20 följande:
    Hej! Letar själv ungefär efter den information du efterfrågar och har hittat ett antal rapporter som berör ämnet, kanske kan vara intressanta? www.omv.lu.se/uppsatsdb01/updf/2007/1720_2007... gupea.ub.gu.se/dspace/bitstream/.../1/gupea_2... epubl.luth.se/1402-1773/2005/136/LTU-CUPP-051... Jag brukar leta i studier och rapporter efter nya källor, det kan vara ett tips om du vill läsa på lite mer. Hoppas att du hittar vad du söker!
    Tack för tipsen! Ska definitivt kolla dessa!
  • anemonasussegotta
    misp skrev 2009-11-17 23:20:51 följande:
    Tråkigt att höra, och chockerande att du sprack men att de inte sydde. Hur länge sen var förlossningen? Kanske det finns något att göra i efterhand för att återställa?
    Jo dom upptäckte det när jag skulle ta vanligt cellprov för ett år sedan. Dom återställde det värsta genom en vanlig dag-operation. Det var bland annat några slemsäckar som vuxit igen fel och blivit som bölder.. iiackkk... men sånt ser man ju inte... Sen var det några gamla sprickor som var väldigt stora, hade alltså blirit stoora ärr, så dom opererade ihop det lite.
    Men det var ju ett rejält bakslag att det uppdagades att dom inte ens tittat efter om jag spruckit.. herregud hon var ju nästan ute med huvet ju!! Som dom slet med klockan kan man ju räkna ut med en tå-nagel att något borde ha spruckit!! Jag tog ju för givet att det hade ingått i KS-operationen, var ju själv sövd så jag var ju inte vid medvetande..
    men nä - det var inte det den här tråden handlade om!
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • BAC
    Storkenflyger skrev 2009-11-18 17:00:10 följande:
    ...och de är litteraturstudier på C-uppsatsnivå. Vill bara informera om det helt sakligt.
    Visst, tipset var ju att börja leta efter vilka källor de använt sig av och på så sätt få mer info :)
    De källorna kan leda till nya osv. osv. Så gör jag ofta själv när jag letar, ibland är det klurigt att hitta vad man söker.
  • Gnolpi

Ett tips är att söka på Google scholar. Då får du enbart upp vetenskapliga artiklar. Har ingen koll på hur många svenska artiklar det finns (om du enbart vill ha svensk statistik), men det är alltid värt ett försök.

• Meddelande borttaget
  • misp
    Storkenflyger skrev 2009-11-18 17:00:10 följande:
    ...och de är litteraturstudier på C-uppsatsnivå. Vill bara informera om det helt sakligt.
    Ja, såg det vid en närmare titt. Men alltid något i alla fall!
    Gnolpi skrev 2009-11-18 22:28:22 följande:
    Ett tips är att söka på Google scholar. Då får du enbart upp vetenskapliga artiklar. Har ingen koll på hur många svenska artiklar det finns (om du enbart vill ha svensk statistik), men det är alltid värt ett försök.
    Tack, det är ett bra tips! Jag använder Google Scholar en hel del (men då för att söka artiklar inom helt andra ämnesområden). Alltid svårt att begränsa sina sökningar och att veta exakt vilka sökord man ska inkludera. Men jag ska absolut ta en närmare titt där, jag länkar i tråden om jag finner något intressant.
    Storkenflyger skrev 2009-11-19 20:28:13 följande:
    Ang att kejsarsnitt ger cancer, astma och diabetes och gud vet allt. Ni kanske minns debatten i somras (själv fick jag detta "faktum" kastat i nyllet när jag var på snittsamtal) om att ks kan leda till ohälsa i framtiden hos barnet. Läser man studien ser man att den är PYTTELITEN. Endast 16 ks barn ingår i studien. Inget att skriva hem till mamma om i forskningssammanhang alltså. Läkartidningen skriver dessutom så här om forskningen: "Studien, som är den första i sitt slag, kan inte besvara frågor om huruvida de observerade förändringarna i epigenomet får några konsekvenser på lång sikt. " Intressant då att alla rubriker, till och med Läkartidningens egen är "Kejsarsnittt kan ge cancer"" eller Kejsarsnitt förändrar DNA". Studien visar ju INTE detta. Den som vill läsa hela altet från hästens mun kan beställa denna artikel från bibblan: Schlinzig T, et al. Epigenetic modulation at birth ? altered DNA-methylation in white blood cells after caesarean birth. Acta Paediatr. 2009;98:1096-9. Comment in: Acta Paediatr. 2009;98:1082-4.
    Nej det låter ju verkligen inte som mycket att hänga i julgranen...
  • misp

Här är abstract från en svensk studie om inkontinens efter planerat snitt vs. vaginal förlossning.
    www.springerlink.com/content/43p86v034576654x/

Det är en enkätundersökning där fler kvinnor har rapporterat kvarstående problem med inkontinens 9 månader efter vaginal förlossning.

• misp

Har nu skummat igenom den sistnämnda artikeln som är en intervjubaserad studie av attityder hos barnmorskor och förlossningsläkare till planerat snitt. Enligt de intervjuer som gjorts här (inte så väldigt många) verkar det som att i Sverige försöker man rätt aktivt övertala förlossningsrädda att välja att föda vaginalt.

Det är en barnmorska som uttrycker sig som så att hon kan förstå om man haft en traumatisk förstaförlossning och därför vill ha snitt nästa gång, men tycker det är märkligt när kvinnor vill ha snitt utan att veta hur en förlossning är. Man kan ju bara hoppas att detta inte är representativt, men det är just den här attityden att vilja påverka till vaginalt i stället för att sakligt upplysa om båda alternativen som jag är rädd för att möta.

"The FGs* participants did not favor women having the right to
    decide about mode of delivery themselves. The concept of
    informed choice that is common in other countries is not
    relevant in the Swedish context."

*Focus Group (metoden var någon form av gruppintervju)

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Vaginalt vs. snitt, forskning och statistik?