Man bör max äta 4-6 ägg per vecka
Konsumtionen av ägg har diskuterats flitigt på grund av ägggulans höga kolesterolhalt, cirka 250mg per äggula. Livsmedelsverket rekommenderar för närvarande 4-6 ägg per vecka för friska personer.
Konsumtionen av ägg har diskuterats flitigt på grund av ägggulans höga kolesterolhalt, cirka 250mg per äggula. Livsmedelsverket rekommenderar för närvarande 4-6 ägg per vecka för friska personer.
Jaha
vill bara upplysa stora äggkonsumenter om de
Själv äter jag inte gulan alls, tycker inte om den.
Jo förutom om jag nån gång känner för en äggmacka med kaviar men då blir det också bara lite gula, absolut inte hela. Tycker den tar över för mycket. Så nu vet ni det.
Det trodde jag att de hade släppt ganska nyligen? Så vitt jag vet är det en förlegad "myt", som Livsmedelsverket visserligen spred förr men inte numera.
Deras hemsida säger bara att man ska passa sig för att äta "många ägg per dag under längre tid" och det kan man väl gå med på.
www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Fagel-och-agg/Ar-det-farligt-att-ata-agg-pa-grund-av-det-hoga-kolesterolinnehallet/
De säger även att "de flesta" kan äta ett ägg om dagen, men det känns för mig som om det betyder att även människor med högt kolestorol kan äta ett ägg om dagen.
Jasså?
Isf kommer ägg bli min död. Känns ganska ironiskt haha.
Jag har hört att det inte alls är farligt och det där med kolestrolvärdet inte är något att va rädd för. Om man har högt kolestrolvärde från början är en annan sak.
Nån som har glömt att berätta för kineserne... Här äter dom ägg i mängder...
ha ha....
Bullshit! Det finns bra och dåligt kolesterol och ägg innehåller det bra. Livsmedelsverket snackar skit och säger även att man ska äta margarin(som innehåller bland annat; rester av aceton, bensin och transfett) istället för smör.
Här går det åt minst ett sexpack ägg om dagen. Trodde knappt att det fortfarande fanns folk som tror på myten att ägg skulle vara farligt på något sätt. Ägg är ett utmärkt livsmedel och är förmodligen ett av de livsmedel vi skulle överleva bäst på om vi endast åt det.
Nu måste jag äta ägg!
Ska göra smörgåstårta till middag och ska ha massa med ägg i och på den!!!!!!!Mums