• made83

Vad ska man ät och inte äta?

Hej hej.. jag har ganska nyligen fått reda på att jag ev. har PCOS.. jag har fått informationspapper om det och läste lite på nätet men jag orkar inte läsa allt..

Det jag vill ha svar på kort och gott är:

Vad ska en med PCO äta och inte äta?

Hur äter ni med PCO?

Tränar ni mer än vardagsmotion?

Jag har bestämt mig nu att ta tag i det där med maten så att vi kan börja bilda våran lilla familj..

Tack på förhand!!

• Svar på tråden Vad ska man ät och inte äta?
  • Hannathu

Jag skippar alla kolhydrater utom ca 70g om dagen efter att endokrinologen sa att pga mina höga insulinvärden (som är vanligt hos oss med PCOS) kommer få diabetes förr eller senare om jag inte gör allt för att hålla insulinet så lågt det går.
    Enligt henne så ska vi med PCOS undvika allt vad snabba kolhydrater heter och gärna minska mängden.

Så nu äter jag typ LCHF fast mer grönsaker

Det blir tyvärr bara vardagsmotion för mig, promenader, lite sjukgymnastik och lite balansplatta för att stärka mitt skadade knä.

• made83
    Hannathu skrev 2009-09-13 19:00:12 följande:
    Jag skippar alla kolhydrater utom ca 70g om dagen efter att endokrinologen sa att pga mina höga insulinvärden (som är vanligt hos oss med PCOS) kommer få diabetes förr eller senare om jag inte gör allt för att hålla insulinet så lågt det går. Enligt henne så ska vi med PCOS undvika allt vad snabba kolhydrater heter och gärna minska mängden. Så nu äter jag typ LCHF fast mer grönsaker Det blir tyvärr bara vardagsmotion för mig, promenader, lite sjukgymnastik och lite balansplatta för att stärka mitt skadade knä.
    kan du ge tips på snabba kolhydrater..är så dålig på allt vad mat heter...är nästan aldrig i köket utan det blir min man..men han jobba och jag går hemma så nu måste jag börja laga eget...

Någon som har fler tips??
    Buildings burn, people die, but true love is forever...
  • Hannathu

snabba kolhydrater är bland annat ris, pasta, potatis, bulgur, couscous mm

ngt långsammare är fullkornsvarianter på ris, pasta, bulgur etc
    ytterligare lite långsammare är quinoa

jag ersätter tex ris, potatis och mos med blomkål (blomkålsris och blomkålsmos) pasta går utmärkt att ersätta med zucchini

• Daz

Snabba kolhydrater: vitt bröd, snabbmakaroner, tillagad potatis.

• Hannathu

ehm riktigt så enkelt är det inte men visst vitt bröd är bland det snabbaste man kan få i sig ungefär som socker och godis... men det är inte bara de grejerna som är snabba...

Nästan allt bröd du kan hitta i butik är snabbt även om det står en massa om fiber och så på, även knäckebröd. Mörka bröd är i 99% av fallen färgade med sirap.

ALL pasta är snabb - fullkorn är lite långsammare men fortfarande för snabbt för de allra flesta som inte tränar hårt, och ffa för oss med PCOS som ofta producerar för mkt insulin. Vi behöver inget som triggar mer insulinproduktion.

Rå potatis är oxå förhållandevis snabb, ffa stärkelserik - men det är det nästan ingen som äter rå potatis...

Fett och syra gör att kolhydrater tas upp långsammare.
    Ju mer finfördelat ngt är desto snabbare tar vi upp det.

Små doser låååångsamma kolhydrater utspridda över dagen är bäst för alla som har höga insulinvärden.

Frukt innehåller stora mängder kolhydrater, likaså rotfrukter av olika slag. Grönsaker ovan jord innehåller mindre och ju mindre desto mindre insulinsvar.

• made83

Tackar så mkt... då har jag lite bättre koll...

Buildings burn, people die, but true love is forever...
Svar på tråden Vad ska man ät och inte äta?