Vad gäller vid utlandsflytt??
Det är nu bestämt att vi ska flytta till Lettland under 1 år. Min man har fått ett kontrakt och det känns spännande att kunna göra det nu eftersom jag ändå är föräldraledig, men självklart hopar det sig en massa frågor. Om nån känner till svaren så skulle jag bli så innerligt tacksam för lite guidning.
1. Vad gäller, har jag fortsatt rätt till föräldrapenning under året som vi är utomlands? Om inte, kan jag spara mina kvarvarande dagar och ta ut dem när vi är tillbaka eller kan min arbetsgivare säga nej till det eftersom jag redan meddelat att jag ska vara tillbaka ett visst datum?
2. Om vi blir kvar längre än beräknat så vi inte hinner tillbaka hem tills det datum då jag sagt att jag ska vara tillbaka, vad händer då med min anställning? -måste jag förlita mig på företagets goda vilja att ge mig tjänstledigt eller har jag "rätt" att t ex förlänga föräldraledigheten (under förutsättning att jag har dagar kvar) eller få tjänstledigt trots att jag varit borta från jobbet i 1,5 år? (kan tänka mig att förlängningen i så fall skulle handla om max ett par månader)
3. Har man rätt att vara fortsatt skriven i sverige trots att vi bor där?
Jag har 1000 frågor till men börjar med de här...;o) Tar även tacksamt emot övriga tips kring sånt man bör tänka på vid en utlandsflytt med 2 barn.
Tack, tack, tack på förhand!!
/A