• Lallalo

en undran till er som gjort många IVF!

Har läst i en del trådar om flera som gjort" 6,7,8 st ivf".

Jag undrar då om ni har gjort hela behandlingen så många ggr eller bara insättning av ägg? (och tagit frysta ägg) Jag har gjort två st framodlingar och uttag,dock bara en insättning, har inga frysta o har ett försök kvar och undrar hur man skall orka ännu fler om nu inte detta sista funkar heller...

• Svar på tråden en undran till er som gjort många IVF!
  • Pimpinellan

Jag har gjort 5 fulla IVF.er,men bara 2 ET. Ska göra ett sista försök nu och då göra FET istället för ET ifall ägget klarar upptiningen. Man orkar för att man måste,men vi känner att detta försök får bli det sista ifall det inte går till ET vilket inte är troligt så vi övergår till ÄD sen.

• Okara

Vi har gjort 12 fulla IVF-er (9 ET men inget FET). Håller med Pimpinella om att man orkar för att man måste och för mig är dessutom tanken på att ge upp chansen att få ett eget biologiskt barn tusen gånger värre än att genomgå ytterligare en behandling. Men allt detta är förståss väldigt individuellt. För vissa är inte den genetiska biten så viktig och då är ju äggdonation eller adoption fantastiska möjligheter.

• Hoppentoss

Jag har gjort 8 hela behandlingar.

Vi körde bara på. Jag vart överstimulerad varje gång och rätt sjuk. Men eftersom vi trodde det var ända sättet att få barn på så körde vi på.
    Vet ej hur jag stod ut. Skönt att det är över.
    Idag skall vi adoptera och har papperna i Filipinerna.

Kram och lycka till med kämpandet.
    Man måste k'mpa för det man vill ha, vem vet, rätt vad det är funkar det.

Lallalo skrev 2009-09-14 23:35:02 följande:
    Har läst i en del trådar om flera som gjort" 6,7,8 st ivf".Jag undrar då om ni har gjort hela behandlingen så många ggr eller bara insättning av ägg? (och tagit frysta ägg) Jag har gjort två st framodlingar och uttag,dock bara en insättning, har inga frysta o har ett försök kvar och undrar hur man skall orka ännu fler om nu inte detta sista funkar heller...
  • Pimpinellan
    Okara skrev 2009-09-15 14:34:25 följande:
    Vi har gjort 12 fulla IVF-er (9 ET men inget FET). Håller med Pimpinella om att man orkar för att man måste och för mig är dessutom tanken på att ge upp chansen att få ett eget biologiskt barn tusen gånger värre än att genomgå ytterligare en behandling. Men allt detta är förståss väldigt individuellt. För vissa är inte den genetiska biten så viktig och då är ju äggdonation eller adoption fantastiska möjligheter.
    Jag _vill_ verkligen ha ett helbiologiskt barn,men måste inse att om det slutar med 6 IVF:er och bara 2 ET då är oddsen väldigt låga för det. Dessutom tror jag inte ens kliniken går med på en till ifal det återigen inte blir ET. Så vi har liksom inget val. Adoptera får vi inte så återstår ÄD-eller ett jättemirakel på hemmaplan för den chansen finns ju förstås. Har ju inga andra fel än min ålder. Hra ni gått på samma klinik alla ggr? Och de säger inte nej trots utebliven ET några ggr? Du kanske ändå får flera befruktade och kanske två insatta också. Jag gick med nöd och näppe till ET den andra gången jag kom ända dit. Hade jag gått till ET varje gång så hade vi fortsatt med IVF-självklart!
    Lycka till!
  • Noncuro
    Pimpinellan skrev 2009-09-15 15:05:30 följande:
    Jag _vill_ verkligen ha ett helbiologiskt barn,men måste inse att om det slutar med 6 IVF:er och bara 2 ET då är oddsen väldigt låga för det. Dessutom tror jag inte ens kliniken går med på en till ifal det återigen inte blir ET. Så vi har liksom inget val. Adoptera får vi inte så återstår ÄD-eller ett jättemirakel på hemmaplan för den chansen finns ju förstås. Har ju inga andra fel än min ålder. Hra ni gått på samma klinik alla ggr? Och de säger inte nej trots utebliven ET några ggr? Du kanske ändå får flera befruktade och kanske två insatta också. Jag gick med nöd och näppe till ET den andra gången jag kom ända dit. Hade jag gått till ET varje gång så hade vi fortsatt med IVF-självklart!Lycka till!
    Men hur gammal är du? Kikade i en tråd här som heter nåt i stil "vi 40+ som plusat" och blir förvånad att det är så många som lyckas i ganska "sen " (HATAR det ordet) åldern.

Som jag skrev till dig tidigare. Det är aldrig för sent att ge upp.
    Ja och min man var inte främmande för en adoption. Vi körde parallelt både vår första IVF och karusellen kring adoption. Vi ville inte förlora någon tid. Vi hade tur och blev gravida. Annars hade vi inte tvekat att adoptera.

Hur gammal är man för gammal att adoptera?
  • Pimpinellan
    Noncuro skrev 2009-09-15 15:19:46 följande:
    Men hur gammal är du? Kikade i en tråd här som heter nåt i stil "vi 40+ som plusat" och blir förvånad att det är så många som lyckas i ganska "sen " (HATAR det ordet) åldern.Som jag skrev till dig tidigare. Det är aldrig för sent att ge upp. Ja och min man var inte främmande för en adoption. Vi körde parallelt både vår första IVF och karusellen kring adoption. Vi ville inte förlora någon tid. Vi hade tur och blev gravida. Annars hade vi inte tvekat att adoptera.Hur gammal är man för gammal att adoptera?
    Född 68. Känner INGEN som inte fått barn efter 40 utan tvärtom många som blivit snabbt gravida och fått både ett och två barn eller t.o.m tre. Och de har _börjat_ efter 40 också! Jag var 37 när vi började. Det är inte p.ga åldern nu som vi inte får adoptera. Gränsen går vid 42,men då måste man ha stått i kö tidigare-man kan inte ansöka när man är över 40.
    Ger upp gör vi ALDRIG! Vi fortsätter självklart med hemmaförsöken oavsett IVF eller ÄD och oavsett om vi får barn via de sätten. Kanske sitter jag där när jag är 50 med två barn trots allt-men hur de kommit till oss återstår att se.
  • Noncuro
    Pimpinellan skrev 2009-09-15 15:29:44 följande:
    Född 68. Känner INGEN som inte fått barn efter 40 utan tvärtom många som blivit snabbt gravida och fått både ett och två barn eller t.o.m tre. Och de har _börjat_ efter 40 också! Jag var 37 när vi började. Det är inte p.ga åldern nu som vi inte får adoptera. Gränsen går vid 42,men då måste man ha stått i kö tidigare-man kan inte ansöka när man är över 40.Ger upp gör vi ALDRIG! Vi fortsätter självklart med hemmaförsöken oavsett IVF eller ÄD och oavsett om vi får barn via de sätten. Kanske sitter jag där när jag är 50 med två barn trots allt-men hur de kommit till oss återstår att se.
    41 är inte gammalt! Jag känner också flera stycken som fött barn i 40 års ålder. Jag hoppas att jag bli en av de snart. Men jag kommer inte vara ledsen om vi inte lyckas. Jag vägrar att klaga nu när jag har ett barn.
    IVF är i gång och det återstår bara att vänta.

Vet du vad? Du fixar det här! På ett eller annat sätt kommer det går bra!
    Vart i behandlingen befinner du dig?
  • Pimpinellan
    Noncuro skrev 2009-09-15 15:55:46 följande:
    41 är inte gammalt! Jag känner också flera stycken som fött barn i 40 års ålder. Jag hoppas att jag bli en av de snart. Men jag kommer inte vara ledsen om vi inte lyckas. Jag vägrar att klaga nu när jag har ett barn. IVF är i gång och det återstår bara att vänta.Vet du vad? Du fixar det här! På ett eller annat sätt kommer det går bra! Vart i behandlingen befinner du dig?
    I fertilitetssammanhang är självklart 41 gammalt,men inte f.ö. Ingalunda för gammalt att få barn i alla fall. Och ska man göra ÄD är ju 41 ingen ålder heller,gränsen går vid 49 även om jag måste erkänna att såååå länge vill jag inte vänta! Tror på nåt sätt vi kommer få barn-annars hade jag redan gett upp för länge sen för det här med 6 IVF.er är minsann ingen dans på rosor... Börjar spraya om några dar. Lycka till du med!
  • Okara

Pimpinellan: De två första behandlingarna resulterade i en cysta samt inget befruktat ägg. Därefter lyckades vi hitta en regim som passade oss (delade bland annat upp doserna så jag tog hälften på morgonen och hälften på kvällen samt mikroinjektion) och har vi fått tillbaka 1-3 befruktade ägg i princip varje gång (ett undantag då vi hade en annan läkare än vad vi brukar ha och han plockade äggen för tidigt). Äggen ser genomgående okej ut - inga guldägg bra nog att frysa men definitivt fina nog att bli gravid på vid färskförsök. Antar att det är därför de låter oss fortsätta (har gjort 11 försök i Falun och 1 i Danmark).

• Pimpinellan
    Okara skrev 2009-09-18 09:56:21 följande:
    Pimpinellan: De två första behandlingarna resulterade i en cysta samt inget befruktat ägg. Därefter lyckades vi hitta en regim som passade oss (delade bland annat upp doserna så jag tog hälften på morgonen och hälften på kvällen samt mikroinjektion) och har vi fått tillbaka 1-3 befruktade ägg i princip varje gång (ett undantag då vi hade en annan läkare än vad vi brukar ha och han plockade äggen för tidigt). Äggen ser genomgående okej ut - inga guldägg bra nog att frysa men definitivt fina nog att bli gravid på vid färskförsök. Antar att det är därför de låter oss fortsätta (har gjort 11 försök i Falun och 1 i Danmark).
    Ja,kommer man bara till ET med fina ägg så får man väl fortsätta och det är ju tur för er. Då _kan_ det ju gå till slut så jag fattar så väl att ni fortsätter. Hade vi också gjort om jag gått till ET varje gång och vi får väl fundera på det ifall denna IVF mot all förmodan skulle göra det. Vi har bara tänkt att det _inte_ kommer gå för det är vi vana med,om det verkligen blir ET så svimmar jag väl!
    Stort lycka till!
Svar på tråden en undran till er som gjort många IVF!