• Snoriz

Fruktansvärt missnöjd med BB...

Jag hade en riktigt obehaglig förlossning! Mest pga personalen som jobbade där. Har först orkat ta tag i allt för ett par veckor sedan. Har gjort en anmälan mot BB.
    Men jag har blivit lite mer nyfiken på om det är många flera som upplevt eller gjort samma sak?

Alltså tycker att man blivit felbehandlad..?

Väntar på svar från patientnämnden, men det verkar ta tid...

För den som har tid och orkar läsa förlossningsberättelsen så finns den här:
    http://anitalarssons.blogspot.com/search/label/F%C3%B6rlossningen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-16 21:38
    Här är dom punkter som jag anmält till Patientnämnden. Samt att jag get dom hela berättelsen.

1. (Under förlossningen) Läkaren kom först efter 3 timmar ?upptagen? jag fick vänta i flera timmar med krystvärkar. Till sist var kroppen så slut att de var tvungna at sätta in värkstimulerande.

2. Jag fick värkstimulerande dropp utan att bli frågad och informerad om detta innan. Ingen sa varför de satte en ny kanyl. Till sist hade jag fyra en i varje hand och en i varje arm som jag inte visste vad de var till.

3. När mitt barn kom ut med sugklocka och dom tryckte på magen så var det igen som höll emot i mellangården. De blev förvånade när mitt barn nästan ?flög ut? och lyckades precis fånga henne i luften. Det var anledningen till minas våra förlossningsskador. Jag frågade om könet på barnet. Men då hade de redan sprungit iväg med barnet och hon som stod kvar vid mig sa att hon inte visste?!

4. Man gjorde inget över huvud taget åt min blodförlust. De följande dagar när jag inte kunde sitta upp för jag höll på svimma och jag var vit och gul i huden som en citron så sa läkaren att det inte berodde på blodförlusten och att jag såg normal ut och att man kan vara ?lite yr? efter förlossningen. Jag hade anemi, fick jag veta i efterhand.

5. 2 olika personer försökte sy innan den 3:e kom in. Carita barnmorskan försökte först, sprang ut titt som tätt och frågade en läkare. Läkaren som förlöste kom och försökte sy. Till slut kom en tredje kvinnlig in i gröna kläder och fick ta över. Jag blev sydd i nästan 3 timmar i förlossningsrummet. Problemet var att jag inte fick tillräckligt med bedövning. Jag sa till at det gjorde JÄTTEONT! Fick någon bedövningsspruta här och var då och då. Men jag kände ändå varje gång nålen gick igenom och tråden drogs.

6. Jag var jättehungrig och mådde illa, de förbjöd mig att äta något utan att säga varför. När jag frågade sa de under flera timmar bara : ?du får vänta?. Efteråt förstår jag att det var för att de kanske skulle söva mig för att ?sy ihop? mig igen. Detta ska sys sterilt i ett operationsrum.

7. Efter förlossningen kunde jag inte kissa. De försökte sätta mig på en pall igen, men mina ben var helt avdomnade. Så de satte in en kateter. Det gjorde otroligt ont. För de bedövade inte. Trodde väl att bedövningen jag fick då jag blev sydd skulle räcka. Det kom massa blod. Jag frågade varför men fick inget svar. Bara att ?det kan bli så??.

8. Den enda smärtstillande jag fick efter förlossningen var alvedon.

9. Vägrade ta bort kanylerna på mig när jag begärde detta och förklarade inte varför jag var tvungen att ha dom kvar. Obehagligt när jag inte visste ?hur det var med mig?.

10. Jag och min sambo bad om extra hjälp inför den första natten eftersom han inte fick stanna längre än 21.00 på rummet. Fick mer eller mindre svaret att ? dom kan inte ta hand om mitt barn heller??. Varför står det på hemsidan att pappan har fria besökstider?

11. Bristande tillsyn på natten. Jag hade stora bristningar och BAD dem specifikt att kolla till mig. Jag var så yr att jag knappt orkade prata men jag vet att dom förstod mig. INGEN kollade till mig. Inte EN ENDA gång! Man borde bytt blöjan som var genomblodig. Jag kunde ju förblöda ihjäl.

12. När jag skulle ha hjälp att ta mig till toaletten fick jag ett väldigt opassande bemötande. Jag kände mig rädd, sårad och hade jätteont. Allt jag bad om var hjälp och allt jag fick var otrevliga kommentarer och hot om att ?då ska katetern in?. Istället för att hjälpa och förklara för mig. Man gjorde klart för mig att man hade ?annat att göra?. Jag fick sitta på toaletten och vänta utan att jag nådde någon nödknapp.

13. Många gånger när jag ringde på nödknappen när jag låg i sängen tog den 15-20 minuter innan det kom någon.

14. Hotade inte hjälpa mig om jag inte gjorde en vaginal undersökning när jag kom till Växjö BB och sökte hjälp 4 dagar efter förlossningen för jag hade fått en urinvägsinfektion. Man vägrade också titta i journalen och berätta VAR man hade sytt. För det ville jag veta. Läkaren jag träffade smällde igen dörren och gick när jag vägrade göra en vaginal undersökning. När jag sa att det blödde när jag kissade så antog de att jag hade mens. Fyra dagar efter förlossningen!!!! Jag fick höra att OM jag vägrar göra en vaginal undersökning så får jag INGET smärtstillande. Jag behövde verkligen mer än alvedon med dessa förlossningsskador, skulle jag inte få det? Förstod man inte det genom att kolla i min journal? Läkaren tillfrågades dessutom om hon hade läst journalen, men sa irriterat att hon vill bilda sin egen uppfattning.

15. När Ljungby kontaktade Växjö BB sa dom i Växjö att jag var TVUNGEN att åka till Växjö och att Ljungby INTE kunde hjälpa mig. Vilket var lögn. Man får som patient välja vart man vill åka. Och jag och min sambo har gjort det mest felaktiga valet i våra liv, vilket vi alltid kommer få leva med. Växjö BB.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-16 21:42
    *OBS namnen som står med är en gissning och ej ren fakta..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-17 17:53
    Vid många besök av vårdpersonalen och av läkare så hade jag en anhörig med mig. Deras uppfattningar är att jag vid många tillfällen blivit behandlad ännu sämre än vad jag själv tycker...

Mitt MÅL är inte att "få rätt" eller att få någon ersättning. Mitt mål är att de som är ansvariga, eller kan beröras på annat sätt utav det jag har att berätta kan bättra sig eller inte bli utsatta för samma sak. Jag tycker personligen att jag får min upprättelse delvis bara genom att anmäla och visa hur fel jag tycker att detta är...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-24 19:40
    Nu har jag fått svar från HSAN att jag ska komplettera med NAMN. Någon som vet om BB lämnar ut dessa uppifter till mig via telefon? Måste svara dom inom 2 veckor :O

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-18 17:59
    Uppdaterar statusläget: Ska ha ett möte med chefen på kvinnokliniken. Patientnämnden hjälte till att ordna detta.
    Är nyfiken på vad som komma ska.

Jag har gjort en komplettering till HSAN och inte hört något mer från någon annan instans ännu.

Ska ta med min sambo på mötet tänkte jag. Han var ju också där och mötte vissa av personalen osv.

Innerst inne så undrar jag varför jag gör detta? Nu försöker jag ju att glömma det. Och jag vet inte vad det gör mig för nytta. Men jag ska åka dit för att visa att ja bryr mig, så känns det...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-01 22:41
    Hej alla ni som är kvar och tittar i denna tråden. Jag lovade ju berätta när det händer något så här kommer det:
    På onsdag ska jag på möte i Växjö. Tänker ta med mig mamma och min sambo då de båda var med vid olika tillfällen då vi mötte personalen.

Men på något sätt känns det som jag inte gör det för min egen skull längre? Jag vet inte riktigt vad jag vill ha svar på. Varför man gjorde som man gjorde vet jag ju redan. Och det som gjordes det gjordes det kan ju ingen ändra på.

Jaja. Jag kanske ändrar uppfattning när jag är där!

Kram till er alla som hjälpt och stöttat mig!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-04 23:04
    Nu har jag vart på mötet!
    Jag har skrivit om det här för er som vill läsa:

www.anitalarsson.net/search/label/F%C3%B6rlossningen
  • Svar på tråden Fruktansvärt missnöjd med BB...
  • Snoriz
    kotte09 skrev 2009-09-30 00:24:50 följande:
    Hej igen, måste bara ge dig ännu en liten kram och berätta en sak som hände dagen efter min efterkontroll. Den här barnmorskan ringde upp mig och hade då pratat med läkare (vet inte om det var på (M)VC eller BB) och helt plötsligt så fanns det visst något man kunde göra åt den taskiga suturen. Det finns visst något som kallas plastik även i dessa regioner. Det här visar ännu en gång att det här med rutiner fallerar gång på gång på gång vid landstingen i vårt avlånga land. Läste i tråden ovan att man kan anmäla till SoS (Socialstyrelsen) oxå. Det verkar ju som om att det finns anledning att påpeka deras fel eftersom de då helt plötsligt kan ändra sig och i mitt fall tillstå att det finns hjälp att få. Jag vill inte starta nån genusdiskussion nu men visst kan man känna att detta är ett typiskt exempel på att kvinnlig sjukvård är väldigt eftersatt. Man ska liksom bara acceptera att man blir helt förstörd efter en förlossning. Jag tror precis som Klematis att det är stor del prestige från klinikernas sida och det blir ju helt galet när något sådant står emellan patientsäkerheten.Stå på dig!!
    Hemskt att det ska behöva va såhär! Jag förstår verkligen inte varför rutinerna inte fungerar...
    Jag har faktiskt i efterhand fått höra att en del barnmorskor som jobbar i vårt landsting "avråder vissa" patienter från att åka till Växjö BB... hmmm... Hade velat veta mer *nyfiken* Kraaam!
  • Starkast
    Snoriz skrev 2009-09-30 17:28:42 följande:
    Hemskt att det ska behöva va såhär! Jag förstår verkligen inte varför rutinerna inte fungerar...Jag har faktiskt i efterhand fått höra att en del barnmorskor som jobbar i vårt landsting "avråder vissa" patienter från att åka till Växjö BB... hmmm... Hade velat veta mer *nyfiken* Kraaam!
    Det är inte alls svårt att förstå.
    Som skrivits tidigare itråden, bestämmer politikerna att det ska sparas och personal dras ner, fler arbetsuppgifter/person etc.
  • Snoriz

Uppdaterar statusläget: Ska ha ett möte med chefen på kvinnokliniken. Patientnämnden hjälte till att ordna detta.
    Är nyfiken på vad som komma ska.

Jag har gjort en komplettering till HSAN och inte hört något mer från någon annan instans ännu.

Ska ta med min sambo på mötet tänkte jag. Han var ju också där och mötte vissa av personalen osv.

Innerst inne så undrar jag varför jag gör detta? Nu försöker jag ju att glömma det. Och jag vet inte vad det gör mig för nytta. Men jag ska åka dit för att visa att ja bryr mig, så känns det...

• Starkast
    Snoriz skrev 2009-10-18 17:58:53 följande:
    Uppdaterar statusläget: Ska ha ett möte med chefen på kvinnokliniken. Patientnämnden hjälte till att ordna detta. Är nyfiken på vad som komma ska.Jag har gjort en komplettering till HSAN och inte hört något mer från någon annan instans ännu.Ska ta med min sambo på mötet tänkte jag. Han var ju också där och mötte vissa av personalen osv.Innerst inne så undrar jag varför jag gör detta? Nu försöker jag ju att glömma det. Och jag vet inte vad det gör mig för nytta. Men jag ska åka dit för att visa att ja bryr mig, så känns det...
    Efteråt kommer det göra dig nytta. Att kunna gå vidare och bearbeta.
  • aronnax
    Snoriz skrev 2009-10-18 17:58:53 följande:
    Uppdaterar statusläget: Ska ha ett möte med chefen på kvinnokliniken. Patientnämnden hjälte till att ordna detta. Är nyfiken på vad som komma ska.Jag har gjort en komplettering till HSAN och inte hört något mer från någon annan instans ännu.Ska ta med min sambo på mötet tänkte jag. Han var ju också där och mötte vissa av personalen osv.Innerst inne så undrar jag varför jag gör detta? Nu försöker jag ju att glömma det. Och jag vet inte vad det gör mig för nytta. Men jag ska åka dit för att visa att ja bryr mig, så känns det...
    Det är bra, skriv ner dina frågor, det är lätt att glömma när man kommer dit.'

At din man kommer med är självklart, men kan du inte ta med någon väninna som är "utomstående" Kan vara bra, man blir stressad i en sådan här situation,

Lycka till!
  • Snoriz
    aronnax skrev 2009-10-18 18:27:06 följande:
    Det är bra, skriv ner dina frågor, det är lätt att glömma när man kommer dit.'At din man kommer med är självklart, men kan du inte ta med någon väninna som är "utomstående" Kan vara bra, man blir stressad i en sådan här situation,Lycka till!
    Tänkte jag skulle göra det, så vi blir tre personer.
    Det jag är intresserad av att veta är ju om han kommer "försvara" eller "ursäkta" det som hänt?!

Jag känner mig lite utlämnad på det sättet...
  • cisse

Läste hela din historia först idag. Tycker verkligen synd om dig som har en sådan hemsk förlossningsupplevelse. Jag har tre barn och det jag ville skriva var att jag blivit förlöst av samma barnmorska vid mina två senaste barn. Denna barnmorska råkar vara den barnmorska du träffat dvs Carita. Kan inte finnas så många som heter det på Växjö BB. Min erfarenhet av henne är att hon var hur go som helst och tog hand om mig på absolut bästa vis. Jag kände mig otroligt trygg med henne och hon verkade ha full koll. Ville gärna försvara henne för att jag tror att hon gjort sitt yttersta även vid din förlossning.
    Stor kram till dig och hoppas att du vågar skaffa fler barn för det är underbart med många barn och dom är värda all smärta vid förlossningen!!

• Snoriz

Hej alla ni som är kvar och tittar i denna tråden. Jag lovade ju berätta när det händer något så här kommer det:
    På onsdag ska jag på möte i Växjö. Tänker ta med mig mamma och min sambo då de båda var med vid olika tillfällen då vi mötte personalen.

Men på något sätt känns det som jag inte gör det för min egen skull längre? Jag vet inte riktigt vad jag vill ha svar på. Varför man gjorde som man gjorde vet jag ju redan. Och det som gjordes kan ju ingen ändra på.

Jaja. Jag kanske ändrar uppfattning när jag är där!

Kram till er alla som hjälpt och stöttat mig!!

• emeliev

lycka till! och uppdatera gärna igen efetråt.

• högbergarna

Fy farao! Födde min son i Växjö 08 och blev fruktansvärt illa behandlad!! Före och efter förlossningen!! Å sonen med!! Nu är det snart dags igen och jag har totalvägrat Växjö och valt Värnamo istället men nu har jag fått graviditetsdiabetes och insulinbehandlas så nu tar inte Värnamo emot mig!! Så jag tvingas till Växjö och har sådan enorm ångest över detta!! JAG VILL INTE!! Men barnet måste ut och i vecka 37 är det jäkligt sent att ångra sig! Fy faan!!

• kattochbebis

Usch vad ledsen man blir när man läser din berättelse, ts. Jag hoppas att du mår bättre nu! Starkt att du går vidare. Man kan ju säga att du har blivit utsatt för övergrepp, och precis som att det är viktigt att gå vidare till rättegång när man har blivit våldtagen är det viktigt att klara upp när man blivit felbehandlad inom vården. Det är ju VÅRD man ska få, inte ångest. Starkt gjort!

Svar på tråden Fruktansvärt missnöjd med BB...