• Anonym (cicci)

Har barnens farmor laglig rätt att träffa sina barnbarn????

Har barnens farmor någon laglig rätt att träffa sina barnbarn ???
    Ska tillägga att hon absolut inte är lämplig att ha barnen själv då hon är alkoholist och dricker mängder varje dag + att hon kedjeröker inomhus och överallt.
    Vill absolut INTE lämna barnen där!!

• Svar på tråden Har barnens farmor laglig rätt att träffa sina barnbarn????
  • Anonym (vet)

Anonym (sorgsen) : Vad ledsen jag blir att höra att du har det så..
    Mamman gick med på detta avtal och familjerätten gav "riktlinjer" om vad som kunde tänkas vara passande för min brorsdotter.
    Ring till familjerätten och se vad de säger! Alldeles galet att din svärson gör som han gör

• Anonym (lawbender)
    Willhellmina skrev 2009-09-17 09:22:08 följande:
    Nu verkar inte farmodern vara någon bra förebild men JO, barnet har rätt till umgänge med andra närstående personer "Ett barn har behov av umgänge inte bara med föräldrar utan även med andra personer som står det särskilt nära. I FB slås fast att vårdnadshavaren har ett ansvar för att barnets behov av umgänge med andra närstående så långt möjligt tillgodoses (6 kap. 15 § tredje stycket FB)."
    Ledsen, men du svarade ju på fel fråga, den motsatta faktiskt.

Texten säger att barnet har rätt att träffa andra närstående, inte att andra närstående har rätt att träffa barnet, det är en stor och mycket viktig skillnad, särskilt i fall som detta. Farmor har alltså inte rätt att kräva att få träffa barnet. Barnet har rätt att kräva att få träffa andra närstående, därmed inte sagt att det måste träffa farmor. Frågan är också om barnet står "särskilt nära" sin farmor, skulle inte tro det, men det handlar ju i mångt och mycket om definitionen av "särskilt nära".
  • Anonym (sorgsen)

Anonym (vet) skrev 2009-09-20 11:37:31 följande:

Anonym (sorgsen) : Vad ledsen jag blir att höra att du har det så.. Mamman gick med på detta avtal och familjerätten gav "riktlinjer" om vad som kunde tänkas vara passande för min brorsdotter.Ring till familjerätten och se vad de säger! Alldeles galet att din svärson gör som han gör
    Ja, jag ska ringa familjerätten redan imorgon.Tack!

Ts, ursäkta om jag stal lite av din tråd här, men här får man ju reda på en massa genom erfarenhetsutbyte.Man kan hjälpa varandra.
  • Mammaskärlek

Måste bara tillägga en sak. Umgänge betyder inte per automatik att en person -varken förälder eller far/morförälder ska vara ensam eller ha ansvar för barnet. Föräldern kan lika gärna vara med.

För övrigt så är det så att bara för att man är skilda och har barnen t.ex. varannan vecka så "gör man inte som man vill med barnet". Man är förälder även om man inte är på plats och just vem som ska vara barnvakt åt ens barn. DET måste man vara överens om. Sedan kan man alltid åka och hälsa på i stort sett vem som helst -men då har föräldern fortfarande ansvaret. (Vilket de har även om de har barnvakt -det JURIDISKA ansvaret -vilket innebär att de har ansvar för vem de tar till barnvakt.)

• Mammaskärlek

TS- finns ingen i världen som skulle få för sig att lämna sina barn till ett otryggt hem med en labil männsika. (Ingen som har alla hästar i stallet iaf) Du gör det du ska som förälder som inte tillåter dina barn att vara ensam med sin farmor. Det skulle vara direkt oansvarigt att låta henne vara barnvakt.

Jag är säker på att du inte skulle hindra umgänge om hon var lugn och stabil och hade sitt fokus på dina barns bästa.

• Mammaskärlek

En sak till: Man KAN bli av med rätten att vara vårdnadshavare om man lämnar sina barn i en missbrukar tillvaro.

• ZsaZsa

Om han genom farmoderns missbruk (alkohol och tobak) utsätter barnet för fara kontinuerligt, kan du i alla fall hota honom med att stämma om enskild vårdnad. Det är nog inte troligt att du vinner, men det beror förstås på allvaret i hans bristande omdöme och kanske blir han skrämd.

Låter dock som att pappan inte vill förstå att mamma är missbrukare och att han inte orkar ta tag i det, som ett slags medberoende. Kanske etablerat redan när han var barn? Kanske är det bästa att försöka gå den vägen; att hjälpa honom till insikt och ork att hantera det och därmed med viss automatik lösa det andra problemet.

• Anonym (sorgsen)

Anonym (vet) skrev 2009-09-20 11:37:31 följande:

Anonym (sorgsen) : Vad ledsen jag blir att höra att du har det så.. Mamman gick med på detta avtal och familjerätten gav "riktlinjer" om vad som kunde tänkas vara passande för min brorsdotter.Ring till familjerätten och se vad de säger! Alldeles galet att din svärson gör som han gör
    Jag ringde familjerätten idag och fick prata med en mycket trevlig och förstående person. Nu var hon dock inte "rätt" handläggare så den personen skulle ringa upp mig imorgon.Hoppas på en öppning.
  • Anonym (##)
    Mammaskärlek skrev 2009-09-20 11:57:01 följande:
    Måste bara tillägga en sak. Umgänge betyder inte per automatik att en person -varken förälder eller far/morförälder ska vara ensam eller ha ansvar för barnet. Föräldern kan lika gärna vara med. För övrigt så är det så att bara för att man är skilda och har barnen t.ex. varannan vecka så "gör man inte som man vill med barnet". Man är förälder även om man inte är på plats och just vem som ska vara barnvakt åt ens barn. DET måste man vara överens om. Sedan kan man alltid åka och hälsa på i stort sett vem som helst -men då har föräldern fortfarande ansvaret. (Vilket de har även om de har barnvakt -det JURIDISKA ansvaret -vilket innebär att de har ansvar för vem de tar till barnvakt.)
    Det finns ingen lag som kräver att båda vårdnadshavarna ska godkänna de personer som barnet ska träffa. Oavsett om föräldrarna är sammanboende eller separerade så är det den förälder som för ögonblicket har hand om barnet som ensam bestämmer vem barnet ska få träffa.
  • Mammaskärlek

Anonym (##) skrev 2009-09-21 19:38:51 följande:

Det finns ingen lag som kräver att båda vårdnadshavarna ska godkänna de personer som barnet ska träffa. Oavsett om föräldrarna är sammanboende eller separerade så är det den förälder som för ögonblicket har hand om barnet som ensam bestämmer vem barnet ska få träffa.
    Ingen lag -men som vårdnadshavare närvarande eller icke närvarande har man rätt och skyldighet att bestämma över vem som ska vara barnvakt! EN förälder ensam bestämmer INTE det! Om min ex inte vill att jag ska lämna min dotter till min missbrukande mamma (nu är så inte fallet) så kan jag inte göra det. Däremot kan jag åka till min mamma med barnet.
  • Anonym (insatt)

Mammaskärlek skrev: "Ingen lag -men som vårdnadshavare närvarande eller icke närvarande har man rätt och skyldighet att bestämma över vem som ska vara barnvakt! EN förälder ensam bestämmer INTE det!"

- Jo, allt som ingår i den dagliga omsorgen bestämmer även den icke vårdnadshavande föräldern under tiden barnet vistas där.... tom dagisplats kan den föräldern ordna (om barnet vistas där under vederbörandes arbetstid) utan att den ensamma vårdnadshavaren kan göra något åt det... Allt som ingår i den dagliga omsorgen har man som förälder med rätt att vårda barnet också rätt att besluta om ...

"Om min ex inte vill att jag ska lämna min dotter till min missbrukande mamma (nu är så inte fallet) så kan jag inte göra det. Däremot kan jag åka till min mamma med barnet."

- Om barnet far illa hos dig har icke vårdnadshavande föräldern rätt att skydda barnet, liksom du har det. Skyldigheten att skydda barnet från att fara illa tillkommer också båda föräldrarna oavsett hur vårdnaden är ordnad!

• famo

Man får betala ett högt pris för att man inte är en gudomlig farmor med massvis av pengar och den bästa förebilden.. Jag förstår till en viss gräns, men hade jag inte funnits så hade inte ditt barn funnits.. Jag har 4 barnbarn men får stå ut med mycket för att vara det och älskar mina barnbarn gränslöst, de är en gudomlig gåva för mig, men som sagt till vilket pris ibland??Jag tycker inte att föräldrarna är perfekta i heller, och hur ofta är det bråk, alkohol, droger med skilsmässor som följd!! Hur många perfekta föräldrar finns det, oavsett om de blir överbeskyddade eller ej, då det istället blir en chock senare i livet..

Svar på tråden Har barnens farmor laglig rätt att träffa sina barnbarn????