• Barba Söt

Akupunktur vid PCO?

Hej!

Är det någon som testat akupunktur när man har PCO/PCOS eller övervikt som skäl till ofrivillig barnlöshet?

Jag har aldrig gått på akupunktur, men nu funderar jag lite på det... Är det något som ni rekommenderar?

• Svar på tråden Akupunktur vid PCO?
  • JWN
    Viggo och pyrets mamma skrev 2009-09-21 17:20:46 följande:
    Jo det var dig jag läste om, har hittat en kinesiolog här där jag bor som jag ska boka tid hos tänkte jag, för nåt knas är det, har alltid haft långa cykler, men nu har jag inte haft mens sen 1 Aug och jag är INTE gravid.
    Då håller jag en tumme för att det blir receptet som fungerar för er med.....
    lycka till!
  • Viggo och pyrets mamma
    JWN skrev 2009-09-21 18:17:30 följande:
    Viggo och pyrets mamma skrev 2009-09-21 17:20:46 följande: Då håller jag en tumme för att det blir receptet som fungerar för er med..... lycka till!
    Tack tack, det hoppas jag också, för nu är jag grymt sugen på syskon till sonen, kanske en liten bebisproduktion i julhelgen
  • Jennie1987

Åh, detta hade jag ingen aning om!
    Men vad roligt att läsa att det har funkat för en del! :)
    Jag har också PCO och ingen äl eller mens... Så det kanske skulle vara något för mig också?
    Tänk att det finns sånt här som kan skänka lite hopp! Tack för det :)

Ska kolla om det finns någon i mitt närområde, för Stockholm känns lite väl långt bort...

Kämpa på allesammans!

• Jennie1987

Jag har sökt och sökt, och äntligen hittat en (ev två) som arbetar med kinesiologi i min stad. Men hur mycket jag än läser som detta, så förstår jag faktiskt inte riktigt vad det är.
    Men får väl ringa och höra med dom, risken är att dom skrattar ut mig, som ringer och frågar om en behandling som jag knappt vet något om.

Är det någon som har gjort en sån behandling, som känner för att berätta lite mer hur det går till? Är det akupunktur eller massage?
    Jättetacksam för svar!!

• JWN
    Jennie1987 skrev 2009-09-23 11:05:28 följande:
    Jag har sökt och sökt, och äntligen hittat en (ev två) som arbetar med kinesiologi i min stad. Men hur mycket jag än läser som detta, så förstår jag faktiskt inte riktigt vad det är.Men får väl ringa och höra med dom, risken är att dom skrattar ut mig, som ringer och frågar om en behandling som jag knappt vet något om.Är det någon som har gjort en sån behandling, som känner för att berätta lite mer hur det går till? Är det akupunktur eller massage? Jättetacksam för svar!!
    Jag kan berätta hur mina behandlingar har sett ut...
    Den som jag var på i samband med att jag blev gravid, började med att hon använde triggerpunkter och började släppa på muskelspänningar (jag kom di för nackvärk och huvudvärk).....detta gjorde hon genom att använda sig av skupounktursystemet och trycka på angivna punkter med en typ nålpenna. Sedan under behanlingen gick hon över till kinesiologi (min kropp sa visst till henne detta) och hon började känna av energier genom att mäta mostånd i min arm, genom en rörelse. Efter det fick jag en massage och där fann hon två blockeringar som visade sig stå för en känsla och en för ÄL. Jag fick allstå en blandning mellan tre olika behanlingsmetoder.

Det kan verka mycket flummigt men det funkar...sist jag var det hade jag ont i ryggen och när hon kände av min kropp så visade sig att hon skulle använda punkter på mina fötter och nu är balanserna/enegierna återställda och jag har inte ont.

Hoppas du fick lite mer klarhet, men var inte oroligt för att ringa att fråga , de har nog erfarnehet av det eftersom det är lite annolunda...
    Sedan är det ju inte säkert att det hjälper men det skadar inte i alla fall att försöka...
    det som är det mest spännande , tycker jag, är att kroppen säger till vad det vill att teurapeuten ska balansera och behandla...

Hoppas du fick en liten klarare bild.
  • Jennie1987
    JWN skrev 2009-09-23 18:10:32 följande:
    Jag kan berätta hur mina behandlingar har sett ut...Den som jag var på i samband med att jag blev gravid, började med att hon använde triggerpunkter och började släppa på muskelspänningar (jag kom di för nackvärk och huvudvärk).....detta gjorde hon genom att använda sig av skupounktursystemet och trycka på angivna punkter med en typ nålpenna. Sedan under behanlingen gick hon över till kinesiologi (min kropp sa visst till henne detta) och hon började känna av energier genom att mäta mostånd i min arm, genom en rörelse. Efter det fick jag en massage och där fann hon två blockeringar som visade sig stå för en känsla och en för ÄL. Jag fick allstå en blandning mellan tre olika behanlingsmetoder.Det kan verka mycket flummigt men det funkar...sist jag var det hade jag ont i ryggen och när hon kände av min kropp så visade sig att hon skulle använda punkter på mina fötter och nu är balanserna/enegierna återställda och jag har inte ont.Hoppas du fick lite mer klarhet, men var inte oroligt för att ringa att fråga , de har nog erfarnehet av det eftersom det är lite annolunda...Sedan är det ju inte säkert att det hjälper men det skadar inte i alla fall att försöka...det som är det mest spännande , tycker jag, är att kroppen säger till vad det vill att teurapeuten ska balansera och behandla...Hoppas du fick en liten klarare bild.
    Tack snälla för ditt svar!
    Och vad roligt att det fungerade för dig.
    Jag ringde faktiskt till en kvinna i min hemort som håller på med lite sånt här.
    Hon berättade lite om en annan metod som hon använder, den heter" cranio sacral terapi", den ska tydligen också balansera kroppen, genom väldigt lätt beröring, för att känna pulsen som styr ryggmärgsvätskan, riktigt spännande!
    Hon sa att hon hade hjälpt många med just ägglossningsproblem som sen hade kunnat bli gravida spontant! Det ger mig ett enormt hopp!
    Hon håller även på med Ansiktszonterapi, som också skulle kunna säga henne en hel del om min kropp. Ska till henne den 2 oktober, och längtar verkligen! Det kan ju aldrig skada att prova? :)
    Hon sa även att hon kan prova olika behandlingar, så att man får en "mix av allt". Om inte annat så kanske man blir mer balanserad över lag i kroppen, och det kan ju aldrig vara fel. Ska bli så spännande!! Och jag sätter mitt hopp till detta.
  • Treasures

Jag har också gått på akupunktur just pga PCO och barnlöshet. Efter ett antal misslyckade försök med Pergotime som inte gav något resultat alls kontaktade jag en akupunktör i september 2008. Fortsatte samtidigt med Pergotime och Metformin eftersom vi var inne i den karusellen redan. Fick ÄL redan på första försöket om än sent i cykeln men sedan rullade det på och ÄL kom tidigare och tidigare för varje försök och efter fem månader blev jag gravid (har nu bara en månad kvar till BF). Kan ju inte helt säkert säga att det var tack vare akupunkturen, men då inte medicinerna fungerat innan så tror jag att aku:n hjälpte till.

• Jennie1987

Är det någon annan som testan "Craniosacral terapi"? Har det hjälpt er?
    Berätta gärna :)

• Viggo och pyrets mamma

Nu har jag precis kommit hem från min första behandling av kinesiologen, hon gick igenom alla chakran i kroppen och kände efter om det var obalans nånstans. Hon kände även efter om det var en emotionell eller fysisk störning jag hade som gjorde att jag haft såna problem med äl och mens sen sonen föddes. Och enligt henne var det en emotionell störning som orsakats av min fldepression. Så hon hjälpte min kropp att släppa på sånt som legat i mitt undermedvetande och då även sorgen över min fldepression och det att jag inte orkat/velat ta itu med detta. Fick även med mitt droppar som jag ska ta 2 ggr per dag som bla ska hjälpa mot frånvaro av mens. När jag gick därifrån kände jag ett inre lugn som jag inte känt på väldigt väldigt länge. En känsla av att jag är tillfreds och att allt kommer ordna sig, vi kommer få vårt andra barn, men det kommer när både jag och min man är redo för detta. Kan varmt rekommendera till alla att gå på kroppsbalansering, vare sig man försöker bli gravid eller ej.

• JWN
    Viggo och pyrets mamma skrev 2009-09-24 18:46:27 följande:
    Nu har jag precis kommit hem från min första behandling av kinesiologen, hon gick igenom alla chakran i kroppen och kände efter om det var obalans nånstans. Hon kände även efter om det var en emotionell eller fysisk störning jag hade som gjorde att jag haft såna problem med äl och mens sen sonen föddes. Och enligt henne var det en emotionell störning som orsakats av min fldepression. Så hon hjälpte min kropp att släppa på sånt som legat i mitt undermedvetande och då även sorgen över min fldepression och det att jag inte orkat/velat ta itu med detta. Fick även med mitt droppar som jag ska ta 2 ggr per dag som bla ska hjälpa mot frånvaro av mens. När jag gick därifrån kände jag ett inre lugn som jag inte känt på väldigt väldigt länge. En känsla av att jag är tillfreds och att allt kommer ordna sig, vi kommer få vårt andra barn, men det kommer när både jag och min man är redo för detta. Kan varmt rekommendera till alla att gå på kroppsbalansering, vare sig man försöker bli gravid eller ej.
    Härligt att höra. Och så håller vi en tumme att din kropp nu fått balans så att ni blir gravida...det är som min kinesiolog säger: "er son har valt er för att kunna bli den han vill bli, så därför väntade han tills nu"....
  • ASLH
    Schohoo skrev 2009-09-19 10:32:29 följande:
    Jag har PCOS och extremt oregelbunden mens/äl. Innan första barnet hade vi försökt i mer än 4 år och hade gjort hormonbehandlingar, ivf och FET men inte blivit gravida. Gick till en kinesisk akupunktör för att förbättra mina chanser inför nästa ivf, men blev gravid första månaden!!! Hade då gått på 5 behandlingar. Sen ville vi ha syskon, då tog det lite längre tid! 5 månader innan jag blev gravid! Men jag hade regelbunden mens/äl hela tiden, vilket jag ALDRIG har annars! Så för dom som är skeptiska så kanske jag inte blev gravid tack vare akupunkturen, men jag fick iallafall regelbunden äl! Jag tycker ABSOLUT du ska prova akupunktur! Jag har gått hos Susana Quintela på Birkakliniken i Stockholm. Kan varmt rekommendera henne!
    Jag har PCOs och har oxå funderat på det. Har ingen egen ÄL. Jag var inne på hennes hemsida men det stod inget speciellt om ÄL. Utan mer om ivf.
    Hur många gånger gick du,? vad kostar det osv.. =)

Ha det gott!
  • Vårflickan84

hej hej!
    spännande detta låter...har också PCO. har tagit tre behandlingar pergo som inte hjälpte. sista var i maj/juni. nu har vi försökt på egen hand och det har inte funkat än.
    tänkte kanske testa detta =)
    hur ofta ska man gå på behandling? hur mycket kostar det?

• Viggo och pyrets mamma

Jag har ju gått på kroppsbalansering och inte akupunktur men jag ska komma 2 ggr a´600 kr.

• Barba Söt

Nu har jag varit på konsultation... när mensen startar så ska jag börja med akupunktur 1 gång i veckan i 3 månader... kostar en del, men det kan det vara värt om det funkar!

Svar på tråden Akupunktur vid PCO?