• FamiljenSvensson

    Vill skolan dölja mobbing?

    Min familj har råkat ut för något anmärkningsvärt!

    Vår son som är 11 år satt och läste en bok under skolrasten, 3 stycken större pojkar kommer fram och börjar reta honom, pojkarna stoppar in saker i nacken på honom, han säger nej sluta ett flertal gånger och flyttar på sig. Pojkarna följer efter och fortsätter. Till slut klättrar min son upp på ett litet tak, där han hoppas att de ej ska nå honom och att de ska sluta, då börjar pojkarna kasta sand, grus och till slut sten på min son. Det hela eskalerar och min son tvingas till slut att försvara sig ....

    Till slut hör en lärare detta och ingriper.

    Skolan ringde upp mig, vilket jag uppskattade, men den spontana känslan som jag fick var att skolan ville släta över händelsen. De hävdade att barnen lämnade en ursäkt och att det hela var över. Då jag ansåg händelsen som kränkande, begärde vi en skriftlig beskrivning från skolan av vad som hänt. De kunde mycket motvilligt tänka sig att skriva detta.

    På kvällen pratade jag med min son, som var upprörd och ledsen. Han var inte nöjd med ursäkten och han kände sig fortfarande kränkt.

    Dagen efter följer jag min son till skolan för att ta upp händelsen och få den skriftliga beskrivningen av det inträffade. Lärarinnan var mycket motvillig att lämna från sig något och det var tydligt att hon ej var klar med rutinerna och skolans ansvar och skyldigheter. Jag fick återigen förklara mig varför jag såg allvarligt på händelsen och mitt krav på skriftlig dokumentation, så att inget missförstånd skulle ske.

    Till slut får jag ett "slarvigt" nedskrivet papper, utan skolans logga och utan underskrift av läraren. När jag påpekar detta vägrar hon att skriva under. Hon ringer till rektorn och tydligen fick hon direktiv att ej skriva under. Jag blev givetvis upprörd och gick till polisen.

    På polisstationen lämnade jag skolans slarviga redogörelse och blev utfrågad om min sons syn på händelsen. Efter en intern juridisk avstämning på polisstationen, så fick jag beskedet att polisen klassar händelsen för brott minst under rubriken ofredande. Jag uppmanades att lämna in en rapport om händelsen vilket jag gjorde.

    (Till saken hör att det är problem på skolan och att min son har varit utsatt tidigare. Skolan är också en friskola, där det ibland känns som om vinsten styr prioriteten på vissa frågor...)

    Har ni också råkat ut för något liknande och hur hanterades detta i så fall av Er skola?

  • Svar på tråden Vill skolan dölja mobbing?
  • Mamma 03  08

    Hej FamiljenSvensson!
    Tråkigt att höra det som har hänt er son. Jag tycker det är konstigt att höra lärarinnans inställning vad det gäller med rutinerna och skolans ansvar och skyldigheter. Varje skola i Sverige är skyldiga att ha en likabehandlingsplan där det står hur man ska gå tillväga när det händer något sådant. Fick din son med en vuxens sällskap prata med pojkarna som utsatte honom för detta? Eller fick pojkarna bara säga förlåt för något det inte vet vad de gjort för fel? För att det inte ska upprepas bör alla parterna sätta sig och prata igenom händelsen. Alla har vi en upplevelse av vad som händer och möjligtvis hade inte pojkarna förståelse av vad de hade gjort. Jag rekommenderar följande saker som din sons pedagoger kan göra:
    1. Alla parter samlas och alla ska komma till tals och beskriva vad som hänt.
    Den vuxne ska vara en "neutral" samtalsledare som inte ska ta parti för någon
    av dem.
    2. Prata om vad som skiljer och de ska beskriva hur det kändes för att få förståelse
    hur någon annan kan känna sig. Det är för att utsättarna ska bli medvetna vad de
    har gjort och hur andra känner sig. Mycket handlar om empati.
    3. Låt dem fundera över hur det ska gå tillväga inför framtiden så att detta inte
    händer igen.
    4. Berätta för varann hur "tänket" går för varandra. Man kan fundera på vilket sätt
    man vill bli tillsagd på: STOPP, SLUTA, LÄGG AV för att förstå att man ska sluta
    med det man gör. Det ska även skrivas på avtalet hur var och en vill bli tillsagd
    när man vill att någon ska sluta med det man gör.
    5. Skriv ner detta på ett papper som alla parter sedan skriver på. Det blir ett så
    kallat avtal som då är ett kontrakt. Bryts kontraktet så ska det bli ett nytt möte
    igen hur man ska gå tillväga på ett annat sätt. Det spelar ingen roll hur många
    möten som blir för har man inte dessa möten så kommer det aldrig bli bra. Det
    lilla minsta att någon bryter avtalet så ska det till att bli ett nytt möte.
    6. Kontraktet ska alla parters föräldrar ha kopia på för att se att ett avtal har
    upprättats.

    Jag hoppas att det hjälper med det som jag rekommenderar pedagogerna att göra och undrar du mera så kan jag skriva lite mer om hur jag tänker. Jag kan säga att detta hjälper då jag själv har arbetat (arbetar i skolan) så här i 2 år. Lycka till!

  • cloudberry79

    Håller med mamma 03 08, det är viktigt att skolan har fungerande rutiner och en gällande likabehandlingsplan. Har ni föräldrar fått ta del av planen och rutinerna runt kränkande behandling? Det ska också ingå i likabehandlingsplanen, hur föräldrarna ska informeras kring och bli delaktiga i arbetet mot kränkningar. Du har rätt att kräva att få se planen och att de följer sin egen plan, du har dessutom rätt att få korrekt information runt det inträffade och skolan är skyldig att följa upp händelsen så mycket de kan.


    If you love me - please don't feed me!
Svar på tråden Vill skolan dölja mobbing?