Helt olika för olika personer 😂 vi har haft några missfall innan den här graviditeten så kände inte för att såra folk i onödan. Många visste ju inte ens att vi försökte (egentligen bara mina närmsta tjejkompisar och min mamma). Vi visste inte hur svärföräldrarna eller min pappa skulle reagera ens på ett sladdisbarnbarn, med glädje eller inte alls förstå syftet, kändes onödigt att ta det innan vi visste att allt lutade åt att det skulle gå vägen.
Jag berättade för mamma och mina två närmsta tjejkompisar i nära anslutning till plusset, mycket för att mamma visste att vi försökte och jag ville ha hennes böner om att det skulle gå bra. Min ena närmsta vän har följt med hela vägen och vi ses litet oftare, så kändes naturligt att berätta (eller hon frågade faktiskt och då var det vecka 5). Min andra bästa tjejkompis försökte precis samtidigt och plussade samtidigt som jag så hon var den första utöver sambon som fick veta. Tyvärr fick hon sedan missfall, så synd särskilt när det annars skulle varit två som skulle fötts nästan på dagen samtidigt. Men vi hade en pågående dialog om våra försök och testande just då. Berättade även för tjejerna i teamet på jobbet redan i vecka 6, mycket för att andra tjejen i teamet var i samma vecka och berättade från start. Annars hade jag väntat. Blev inte officiellt på jobbet förrän vecka 19 när jag gjort rutinultraljudet, fast då hade jag redan fått frågan av tre personer, så trots att jag försökte med större kläder var det nog rätt uppenbart 😂 Men jag tänkte också som en rolig grej för mig själv att fram till RUL ska jag ha stora kläder och försöka dölja det litet halvhjärtat, och sedan tadaa från en dag till en annan komma med tight klänning och värsta bulan. Tyckte det skulle vara en jätterolig grej. Det blev inte riktigt så för vid det laget hade nästan alla som vågade föra det på tal listat ut det, men det var iaf kul för mig att planera min ?före- och eftergarderob? 😂
För svärföräldrarna och pappa berättade vi efter KUB:en, de blev så mycket gladare än jag förväntat mig. Så härligt. Men också glad att svärföräldrarna som haft en tuff resa själva då slapp veta om missfallen och bli ledsna varje gång. Nu kunde vi iaf ge dem en glad överraskning.
Efter KUB:en var jag öppen med vänner och släkt, men blev litet olika i tiden beroende på vem vi träffade när. En anledning till att vi ville vänta med att berätta för släkten var också att jag inte ville utsätta barnen för att få beskedet och sedan att det inte skulle gå vägen. De äldsta två har redan vetat om ett par av missfallen och de blev ledsna då, jag ville inte utsätta dem för det. Och yngsta har drömt om småsyskon i åratal så honom ville jag absolut absolut inte utsätta för det.