• over the moon

    Mattips till kräsen 2åring???

    Hej, min flicka är 1 år och 10 mån och har aldrig varit vidare intresserad av mat...

    Skulle behöva en hel del tips och recept för er som orkar svara :)

    Detta lever hon på :
    pasta, potatis, ris, qinoa, couscous,
    blodpudding, korv, tofu, quorn, skinka, ravioli, leverpastej, risgrynsgröt, välling, mjölk, apelsin, tomat, ost, russin, aprikoser, melon, banan, äpple
    och en hel del smothi blandat på advokado, välling, yougurt, jordgubbar, banan och en tärning mosade grönsaker....

    som ni märker e det kanake inte så varierat och nästan inga grönsaker och absolut ingen fisk...Fiskbullar äter hon ca 1 g i månaden...

    Hon gillar inte fiskpinnar, köttbullar , smörgåsar och pankakor som de flesta andra barn...

    ALLA tips och ideer motages varmt!!! Tack!!!

  • Svar på tråden Mattips till kräsen 2åring???
  • korven72

    Jag var i veckan på föreläsning med Paul Svensson som var med i köksakuten på TV.

    Hans tips är att laga mat i glada färger, inte mosa ihop och blanda ihop maten. Låta barnen smaka små små bitar varje dag på en tandpetare. Tex en liten olivbit. =)

    Skär grönsaker i roliga bitar... låt henne tugga på frysta ärtor och majs medans hon väntar på middagen =)

  • over the moon

    Tack svart tulpan,

    jo d e ju så att hon inte gillar maten blandad och hon äter sällan både kött och pasta eller ris och kött, hon väljer det ena eller det andra...ena måltiden är 2 potatisar och nästa en prinskorv... att äta både och hör till undantagen.

  • SandyL

    Men hon verkar ju äta jättebra ju!!!!!! Hon gillar ju massa olika saker!!!!!

    Min 2 åring är också kräsen, har precis sj startat en sån här tråd hehe.

    Min gillar typ bara korv, makaroner, köttbullar, ris, chiliconcarne, grönsaker (majs, ärtor är favorit) potatis gillar hon inte....

  • BejbisAngelina

    Min flicka är ju absolut inte speciellt glad i spaghetti o köttfärsås t.ex, men älskar oliver och fetaost

  • twinstar

    Jag säger detsamma. Hon äter ju massor.

    Vår dotter (2 år) äter endast följande välling, gröt, vitt bröd, makaroner, grillkorv, köttbullar, pannkaka, gurka och kebabkött.

    Allt annat går inte ner typ....börjar bli lite jobbigt med variationen.

  • over the moon

    Hmmm det har gått en tid o nu har hon slutat m blodpudding, leverpastej,ravioli men börjat äta kallrökt lax... Pratade m bvc tanten o hon sa att så länge jag fick i henne välling morgon och kväll fick man se allt annat som en bonus!
    Idag på förskolan åt hon tre teskedar senap, slickade på smöret på en macka och åt en apelsin klyfta samt drack mjölk...=bonus??? Hemma fick jag dock i henne lite mer, lax, välling, och lite potatis. Jag ska nog inte klaga, hon e ju glad o pigg o sällan sjuk. Tack alla för era råd o uppmuntran!

  • twinstar

    Idag gjorde jag mat på pinne.

    Gjorde stekt kyckling och kinamix. Jag skar kyckling i små fyrkanter och satte i tandpetare i varje. Funkade finfint.

    Sen ville hon såklart inte äta kinamixen så när jag ätit klart roade jag mig med att trä ärtor och majs på tandpetare och då gick det ner!

    Ett tips! :)

  • SandyL
    twinstar skrev 2009-11-16 20:56:52 följande:
    Idag gjorde jag mat på pinne. Gjorde stekt kyckling och kinamix. Jag skar kyckling i små fyrkanter och satte i tandpetare i varje. Funkade finfint. Sen ville hon såklart inte äta kinamixen så när jag ätit klart roade jag mig med att trä ärtor och majs på tandpetare och då gick det ner! Ett tips! :)
    jag lovar om jag hade gjort så hade hon bara velat leka med tandpetarna...... hehe....o det e ju inte så bra :P
  • twinstar

    Kycklingspett var en hit hos oss.
    Köpte över disk på ICA häromdagen små kycklingspett och dom älskar hon.

    "Kycking på pinne" "kycking på pinne" ropas det här hemma nu för tiden :)

  • over the moon

    He, he ska traska iväg t ica o handla kyckling på pinne i morgon, värt att pröva! :)

  • mirakelasta

    Man kan tänka så här. Vi låtsas att ditt barn väger 10 kg och du 60 kg. Du ska då äta sex gånger mer.

    2,5 dl välling påmorgonen blir då 15 dl för dig samma på kvällen. 2 potatisar + 1 prinkorv blir 12 potatisar och 6 korvar.

    En tvååring äter mindre än en baby eller en ettåring eftersom vikten inte ska fördubblas eller tredubblas och många föräldrar tycker då att tvååringen inte äter ngt alls. Ibland kan man använda modellen som jag beskriver ovan för att få ett hum om att de faktiskt äter en hel del. Även om man som förälder inte tror det.

    Självklart är modellen ovan inte på något vis exakt eller så men en tankeställare.

    Speciellt om barnet växer, är glad, sover och är friskt.

  • mirakelasta

    Man kan också skriva upp allt barnet äter under en vecka, sedan tillaga och lägga upp allt på köksbordet så får man en ganska bra uppfattning om att de får i sig en hel del.

  • Malia75
    twinstar skrev 2009-11-16 20:56:52 följande:
    Idag gjorde jag mat på pinne.Gjorde stekt kyckling och kinamix. Jag skar kyckling i små fyrkanter och satte i tandpetare i varje. Funkade finfint.Sen ville hon såklart inte äta kinamixen så när jag ätit klart roade jag mig med att trä ärtor och majs på tandpetare och då gick det ner!Ett tips! :)
    Det där ska jag testa! Sonen är också väldigt kräsen och äter egentligen bäst under tiden vi lagar mat. Igår gjorde jag korv stroganoff, och han ville hela tiden ha falukorvsbitar medan jag skar, men när vi sen åt blev det inte mycket som landade i hans mage.
  • twinstar

    Bra sätt att tänka!
    Min dotter äter nog en hel del ändå!!


    mirakelasta skrev 2009-12-09 08:33:44 följande:
    Man kan tänka så här. Vi låtsas att ditt barn väger 10 kg och du 60 kg. Du ska då äta sex gånger mer. 2,5 dl välling påmorgonen blir då 15 dl för dig samma på kvällen. 2 potatisar + 1 prinkorv blir 12 potatisar och 6 korvar. En tvååring äter mindre än en baby eller en ettåring eftersom vikten inte ska fördubblas eller tredubblas och många föräldrar tycker då att tvååringen inte äter ngt alls. Ibland kan man använda modellen som jag beskriver ovan för att få ett hum om att de faktiskt äter en hel del. Även om man som förälder inte tror det. Självklart är modellen ovan inte på något vis exakt eller så men en tankeställare. Speciellt om barnet växer, är glad, sover och är friskt.
  • Maddiiiee

    Oj! Hon äter ju verkligen superbra ju. Var tacksam för det ????

    Har själv en 2.5 åring som inte äter NÅGONTING, då menar jag verkligen ingenting!
    Går på samtal hos dietist för att få hjälp. Men vet inte hur man ska ta sig vidare. Det ända vi får i henne är ersättning, men thats it.
    Läkaren har sagt att vi ska testa med godis, chips, glass.. ja.. allt.. 
    Men hon vill inte äta någonting. Detta har pågått i 1.5 år.
    Så var tacksam för att ditt barn äter allt det där ?

Svar på tråden Mattips till kräsen 2åring???