• smultronkyss

Kan viktnedgång verkligen hjälpa?

Befinner mig nu under IVF behandling, men har bara ett försök kvar och jag känner att jag skulle vilje gå ner i vikt innan det försöket.
    Innan vi blev skickade till IVF kliniken så misstänkte läkaren på KK att jag hade PCO med största sannolikhet, har väl egentligen aldrig riktigt fått det bekräftat, men ALLT stämmer in på mig, övervikt, ökad behårighet, äggblåsopr som ligger som ett "pärlhalsband", mm.....

Jag undrar ni som har erfarenhet av detta om jag skulle gå ner mina 25 kg som jag har i övervikt, tror ni det skulle öka min chans betydligare till en lyckad graviditet?

• Svar på tråden Kan viktnedgång verkligen hjälpa?
  • gina2012
    smultronkyss skrev 2009-09-21 20:41:18 följande:
    Min läkare på IVF kliniken har tyvärr inte sagt någonting om det, vilket jag tycker är skumt.... Har ett bmi på 32.9, vilket är rätt så högt. men jag blir så glad när jag hör att ni som gått ner några kilon blivit gravida.. Men stämmer det att ägglossningen kommer igång när man gått ner i vikt oxå??
    Har ett bmi på 31 och jag får inte ens komma på utredning... Bor i göteborg.
    De sa att jag måste minst gå ner 15 kg innan jag fick komma.
    Var går du?
  • CessB
    Jennie1987 skrev 2009-10-12 20:52:31 följande:
    Det var riktigt starkt och bra gjort!! Hur har du gjort? :)Jag ska hålla tummarna för att du får igång din ägglossning! Och du har helt rätt inställning, ju mer man kan gå ner ju bättre är det ju,och min läkare sa till mig att varje kilo räknas.Jag har inte vägt mig på länge, men är lycklig över att jag kommer i kläder som jag inte kunnat få på mig på vääldigt länge! Så det är ett steg för min del :)Lycka till!!
    Jag började för 2 år sen på Itrim... fick en bra kickstart, samtidigt fick jag börja på Ppiller, som har hjälpt mig att hålla vikten, sen har jag börjat träna regelbundet, äter mindre mat .. mindre mängd mat, men med rätt mat. Visst jag syndar, men ju aktivare man blir dessto mer tappar man i vikt..
    Man får ge sig fan på att lyckas.. men SAKTA.. det går inte att stressa igenom en viktnedgång.
    Det rä därför jag gjort det på 2 år.. ska ner 6-10kg till på ett halvår.. Sen ska bebisverkstan igång..:)
  • CessB
    gina2012 skrev 2009-10-13 21:25:53 följande:
    Vad duktig du är! Bra jobbat! Lycka till med bebisverkstan:)
    tack så mkt.. ;)
    Vi övar just nu.. vilka ställningar som passar bäst..hihi:)
  • mara12

Men hur överviktig ska man vara för att det ska hjälpa med en viktnedgång när man har PCO? Jag är 169 cm o väger 68 dvs har ett BMI runt 24. Tror ni att det skulle hjälpa att gå ner några kilo??

• frökensvår

Undrar samma sak som mara12! Någon som vet?

• mara12
    frökensvår skrev 2009-10-20 09:16:11 följande:
    Undrar samma sak som mara12! Någon som vet?
    Ingen som vet??
  • Sommarlöv

Det hjälpte för mig. Vägde 59 kg till mina 164, vilket egentligen är precis lagom, men min läkare gav mig ändå rådet att gå ner lite i vikt Jag gick ner till 56 kg och blev gravid....Blev först förbannad när läkare sa till mig som var normalviktig att gå ner i vikt, men det funkade ju!

• Sommarlöv

Tycker du ska testa att gå ner ett par kg mara12. Minska på sockret, vi med PCO är ju känsliga för det.

• CessB
    Sommarlöv skrev 2009-10-26 22:49:32 följande:
    Tycker du ska testa att gå ner ett par kg mara12. Minska på sockret, vi med PCO är ju känsliga för det.
    Jag håller med.. Sockret är vår värsta fiende här.
    Och det är bra att gå ner i vikt, för som du säger Queenzie, även om man är normalviktig så tror inte kroppen och hormonerna det liksom.
    Jag har ju gått ner 25 kg på 2 år.. och jag fick min första egna mens förra månaden, var helt vettskrämd här nu i okt för om jag skulle få min egna mens igen eller inte...
    Särskilt som jag märkte att den inte kom förrän 3 dgr efter förra månadens startdag.
    Men den kom som sagt, ohc jag fortsätter att träna, tränar nästan varannan dag, börjat med core. Är helt underbart för oss kvinnor, att få stabilitet i bålen!

Så sätt i gång och lägg om livsstilen, det är det vi PCOare måste göra, tänka som diabetiker, mindre socker, gör av med mer energi än vi fyller på med.
    Även om ni är normalviktiga...

Jag längtar tills ajg och min sambo sätter i gång med bebisverkstan ordentligt, han vill vänta ett litet tag till, lite för att han ska hinna med och avsluta skolan, så att han kan söka sig ett jobb....
    Men jag vill försöka nuuuu.. :) Bebislängtan är stark!!

Lycka till alla..

Kram kram C
  • jmynt

jag blev spontant gravid efter att ha gått ner 20kg och slutat försöka

• imma
    mara12 skrev 2009-10-19 20:35:29 följande:
    Men hur överviktig ska man vara för att det ska hjälpa med en viktnedgång när man har PCO? Jag är 169 cm o väger 68 dvs har ett BMI runt 24. Tror ni att det skulle hjälpa att gå ner några kilo??
    Ett väldigt sent svar, men i alla fall:

Jag är ungefär lika lång som du och vägde ungefär lika mycket som du i somras, och hade då oregelbunden mens = troligen ingen ägglossning. Direkt när jag gick ner 3-4 kg blev mensen regelbunden igen.
  • Ackelova

Hej allihopa!!

Hittade denna tråden och är så glad att jag nästan börjar gråta.
    Jag och min man har fått två barn genom IVF pga att jag har pco. Efter min senaste grav har jag gått ner en del i vikt, har inte varit direkt överviktig innan vägde typ 65-67kg och är 163 lång. Väger nu ca 56-57kg och har fått mens tre gånger i år. Innan dess va det säkert 8år sen jag hade mens av mig själv!

Nu har tankarna om att ev kunna bli spontant gravid ploppat upp i huvudet på mig och jag hoppas varje dag på att jag ska börja känna nånting. Tilläggas bör kanske att jag även har diabetes..
    jag har samtidigt undrat om det verkligen kan va pga min viktminskning som mensen har kommit tillbaka och om chansen att bli gravid verkligen finns, men efter att ha läst här så verkar ju chanserna hyfsat goda. :)

Nu jäklar ska jag sköta mitt blodsocker till punkt och pricka så kanske jag kan bli gravid inom en ganska snar framtid. :)

Tack så jättemycket för denna tråden!!!! (låter kanske knäppt, men alla som har kämpat med att få barn och alla som har genomgått ivf vet vilken enorm gåva det skulle va att kunna bli spontant gravid)

MÅNGA KRAMAR OCH LYCKÖNSKNINGAR TILL ER ALLA!!!!!

Svar på tråden Kan viktnedgång verkligen hjälpa?