• GOSH

Måste vi gifta oss för att kunna ha gemensam vårdnad?

Jag och min sambo funderar på att åka till danmark och insemera då vi vill ha ett barn tillsammans. men jag funderar på om vi måste vara gifta för att sen kunna ha gemensam vårdnad här i sverige? eller gäller även sambo i gay förhållanden som insemerar att vi kan få gemensam vårdnad?
    Vi vill inte gifta oss ännu men vill gärna ha ett barn och ingen känner för att gifta oss för att kunna ha vårdnaden om barnet. vi vill gifta oss när vi känner det är mer rätt.
    Hur har ni andra här gjort? är ni alla gifta som inemerar eller fungerar även endast sambo?
    vi vet att vi får insemera hur som, men vi vill båda ha vårdnaden också. och vi bor i sverige.

• Svar på tråden Måste vi gifta oss för att kunna ha gemensam vårdnad?
  • sweetlina

Jag håller med Pulo, att skaffa barn, de har man ju kvar resten av livet att gifta sig är inte alls lika stort som att få barn tillsammans.

• GOSH

alla resonerar olika. vi vill inte gifta oss av anledningen att FÅ skaffa barn. vi vill gifta oss när VI VILL gifta oss.. det är inget varken jag eller kvinnan vill just nu.
    att gifta sig och skaffa barn är helt olika saker.
    barnen har man även om vi gör slut, dom har rätt till båda föräldrarna. och det är jag hård med med tanke på att min nuvarande son inte har någon delaktig pappa.

• sweetlina

ja men tänk om din tjej skulle vara otrogen o assvinig mot dig då kan du ändra åsikt helt plötsligt så får ohn inte vara med sitt barn, eh ja förstår inte hur ni tänker om ni väljer att skaffa abrn tilslammans utan att båda har samma rätt till barnet juridisk, kan bara inte fatta det förlåt men så är det

• GOSH

Ja men frågan här var inte vad ni tyckte om att vi skaffade ett barn, frågan var om det gick att få gemensam vårdnad utan att vara gifta.
    vi bestämmer själva när vi vill gifta oss och skaffa barn osv osv.
    det är knappast så att alla hetro par är gifta när dom skaffar barn. är det fel på alla som inte gifter sig när dom är gravida?
    herrejisses, vi väljer ju själva vad VI vill. frågan här var inte vad ni tyckte om oss, utan hur det fungerade i sammhället med insemetion utomlands.
    och är ända alternativet att insemera i danmark och ha ensam vårdnad så kommer vi att ta det. vi väntar inte i tre år bara för att få ett barn när det finns enklare vägar.
    Och om ni tror jag ska ändra åsikt om att min sambo ska få träffa barnet om vi gör slut och bråkar så är svaret JA det kommer hon.
    Jag hatar bokstavligen mannen till min tidigare son, men har i princip tvingat honom att träffa sonen de 5 gånger dem har setts.
    nu har mina krafter sinat, därför är han inte med i bilden, för att jag inte sliter i honom längre.
    men svaret blir detsamma, hon KOMMER få träffa barnet oavsett vårdnad.

• sweetlina

du kan INTE veta nu om ohnj kjommer få träffa abrnet du kan verkligen ändra dig, om nej hetero behöve rju inte vara gifta för dom får ju gemensam vårdnad ändå ju

• sahara sahara
    GOSH skrev 2009-09-30 19:48:32 följande:
    men svaret blir detsamma, hon KOMMER få träffa barnet oavsett vårdnad.
    Du kanske känner dig själv så bra att du vet att du kommer att låta dem träffas oavsett vad som händer. Känner du dina föräldrar så bra? Som Egalia skrev - tänk om något skulle hända dig. Där står dina föräldrar - allt de har kvar av dig är dina barn, och de har förmodligen inte hunnit bygga upp en tajt relation med din tjej. Vad säger att de kommer att låta henne träffa barnet?

Jag tror inte att någon här är ute efter att övertala dig att låta bli att skaffa barn - bara att få dig att fundera lite över konsekvenserna i olika fall.

Får hon hon vara föräldraledig med föräldrapenning om ni inte är gifta och hon inte har vårdnaden? Får hon skriva under förskolepapper?

Det är liksom en sak om du vill ha ett barn till och skaffar det som ensamstående, med henne som din flickvän, som extravuxen, som lite bonus, och en helt annan sak om ni vill skaffa barn tillsammans. Du utsätter trots allt din flickvän för en situation där du har hela makten. Hon vet att rent juridiskt kan du ta barnet vilken dag som helst och bara gå, och hon har *ingenting* att säga till om.
    Sois réaliste: demande l'impossible!
  • sweetlina
    aequinoxia skrev 2009-10-01 09:30:40 följande:
    Du kanske känner dig själv så bra att du vet att du kommer att låta dem träffas oavsett vad som händer. Känner du dina föräldrar så bra? Som Egalia skrev - tänk om något skulle hända dig. Där står dina föräldrar - allt de har kvar av dig är dina barn, och de har förmodligen inte hunnit bygga upp en tajt relation med din tjej. Vad säger att de kommer att låta henne träffa barnet? Jag tror inte att någon här är ute efter att övertala dig att låta bli att skaffa barn - bara att få dig att fundera lite över konsekvenserna i olika fall. Får hon hon vara föräldraledig med föräldrapenning om ni inte är gifta och hon inte har vårdnaden? Får hon skriva under förskolepapper? Det är liksom en sak om du vill ha ett barn till och skaffar det som ensamstående, med henne som din flickvän, som extravuxen, som lite bonus, och en helt annan sak om ni vill skaffa barn tillsammans. Du utsätter trots allt din flickvän för en situation där du har hela makten. Hon vet att rent juridiskt kan du ta barnet vilken dag som helst och bara gå, och hon har *ingenting* att säga till om.
    Precis så emnar jag, och nej din tjej har då ingen rätt till föräldradagar hon kan inte vara föräldraledig utan att ni är gifta, och hon får inte skriva under några papper.
  • GOSH

aja, denna tråden blev helt meningslös. vi tar våra beslut som vi vill och som vi pratar om.
    frågan var enkel, men ingen här i slutet har brytt sig om frågan.
    som vanligt spårar alla trådar ur på familjeliv.

• sweetlina

ja men vill inte din tjej ha några rättigheter om barnet är hon medveten om allt detta undrar jag jag skulle gå inte gå med på det iaf

• GOSH

Hon är nog väl medveten om det. hon kollar själv in i tråden här plus att vi utgår från att vi faktist vill ha GEMENSAM vårdnad i start inlägget. men kan mycke väl vänta med att ha gemensam vårdnad om ett år när vi gift oss. vi vill bara inte gifta oss nu i dagsläget.

• Trollet i skogen

Japp ni måste gifta er för att få gemensam vårdnad, närstående adoption, varesig ni inseminerar i Sverige eller utomlands.

• sweetlina
    Trollet i skogen skrev 2009-10-02 11:27:35 följande:
    Japp ni måste gifta er för att få gemensam vårdnad, närstående adoption, varesig ni inseminerar i Sverige eller utomlands.
    nej inseminerar man i sverige så behöve rman inte vara gifta och man behöve rinte göra en närstående adoption då blir båda tjejerna vårdnadshavare
  • Trollet i skogen
    sweetlina skrev 2009-10-02 16:35:42 följande:
    nej inseminerar man i sverige så behöve rman inte vara gifta och man behöve rinte göra en närstående adoption då blir båda tjejerna vårdnadshavare
    Var hittar jag den infon? Dom jag har pratat med på Sös sa att vi måste var gifta?
  • sweetlina
    Trollet i skogen skrev 2009-10-05 09:09:11 följande:
    Var hittar jag den infon? Dom jag har pratat med på Sös sa att vi måste var gifta?
    eh va näe det räcker att vara sambo i sverige, så är det helt enkelt lagen är sån det vet ju "alla" jäkligt konstigt att dom sgat så för det stämmer verkligen inte man behöver bara vara gifta för att genomgå en närstående adoption om man inseminerat utamlands lr gjort heminsemination aldrig genom den svenska sjukvården
Svar på tråden Måste vi gifta oss för att kunna ha gemensam vårdnad?