Maria K skrev 2009-12-10 14:30:11 följande:
Sitter just nu och irriterar mig på att N saturationsmätare piper hela tiden, vi har nu snart varit hemma från sjukhuset i 1,5 månad och med oss följde ju syrgas och saturationsmätare. N har
BPD medel är bedö
mmningen.Nu till det angenäma problemet, N ligger med syrgas 0,02 på grimma och "plingar" högt 99-100%, så har det varit de flesta dagarna den senaste veckan, det är ju jättebra men när jag ringde och frågade förra fredagen om vi kunde stänga av syrgasen eller hur de ville att vi skulle göra för det är väl inte bra att hon har syrgas om hon inte behöver den?Så sa de att de skulle olla i journalerna och återkomma, de har fortfarande inte återkommit. Vi ska på måndag dit och göra en ny spirometri och jag börjar nu noja över vad de kommer säga, skulle ju hellst se att vi kan ta bort syrgasen dagtid OM hon inte behöver den och ha den på bara under nätterna då hon ligger lite lägre.Men hur har det varit för er andra som fått gå hem med syrgas hur har den avvecklats? Förslag på vad jag kan säga på måndag..
Ett litet tips från mig då som är syrgasveteran...
Vi klippte omedelbart av piggarna på C´s grimma när vi kom hem från neo. Detta innebar att det läckte lite överflöd vid sidorna, MEN att han låg stabilare i sat och bäst av alls-aldrig behövde ha ont i näsan eller bli sårig!
Troligen hade han även pga detta syrgas en aning längre (eftersom det blir ett annat flöde) men nu snackar vi kanske snarare veckor istället för månader och vi slapp vara lika störda/rädda för syrgasen!
Vi fick veta efter C´s spirometri när han var 8 mån (5 korrigerat) att han alltid måste ligga över 93 i sat- nu när han ett år senare sover och vi gjort stickprov ligger han som lägst på 90 och annars runt 92 och det är tydligen helt ok.
Barnen behöver ju syrgasen för att bla inte drabbas av pulmonell hypertension (min stoooora skräck som vi slapp!) och då kan det vara otroligt segt och utdraget med syrgasen även på låga nivåer.
Vår C hade syrgas dagtid i 11 månader och nattetid i 13...