• BlommyNess12

Skulle du lämna din 13åring ensam hemma över en helg?

Skulle du lämna din nyss fyllda 13-åring ensam hemma över helgen (i en storstad) medan resten av familjen åker 50 mil upp i landet?
    Finns alltså, INGEN barnet kan vända sig till i närheten, de känner inga grannar, och närmaste kompis bor på andra sidan stan i princip.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-22 07:10
    Jag personligen skulle aldrig lämna ett barn helt ensamt medan alla åker 50 mil bort.. Hade det handlat om grannkommunen eller så så hade det varit en annan sak för mig, 50 mil är ändå en bit, och barnet har INGEN annan att vända sig till om något skulle inträffa heller.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du lämna din 13åring ensam hemma över en helg?
  • Lavish

Tja jag vet ju inte hur det funkar nu men när jag var tonåring (lite äldre än 13) så visst brukade jag ha fest hemma när mamma o pappa var borta. Men jag hade inte den typen av umgänge att vi söp oss dyngraka eller allmänt trashade lägenheten. Mamma o pappa kom hem några gånger nära mina välartade vänner var kvar och hjälpte till att städa upp på morgonen och de verkade mest glada och sa att det inte gjorde något att jag haft vänner över så länge vi städade och inte förstörde något.

• Merikarvia

Skulle inte lämna min 13 åring själv en hel helg fastän att vi bor i en liten stad.

• banansmoothie

Nej det skulle jag inte, under de förhållanderna. Jag tänker på mig själv som 13-åring, och jag hade inga problem att vara ensam en helg. Men då hade jag minst 3 grannar jag kunde gå till i nödläge, och kompisar i närheten, samt släkt ett telefonsamtal bort. Men om det inte fanns nån i närheten skulle jag nog inte ens lämna en 15-åring ensam en hel helg. Vad som hellst kan ju hända, inbrott, benbrott, det känns inte riktigt bra! Annars är det okej tycker jag.

• Thaleya
    Stårschan skrev 2009-09-24 07:37:05 följande:
    Tack för att du svarar! Men jag anser ändå att inget av detta kräver en vuxen på plats - om 13-åringen själv anser sig mogen att stanna hemma. Blir hon så akut sjuk att hon inte kan klara sig ensam hemma mellan köket, toaletten och TV-soffan tills mamma kommer hem så är det kanske läge att ringa ambulans eller taxi. Båda kan jag hjälpa henne med per telefon om hon känner sig för matt att klara det själv. Låser hon sig ute kan man (återigen via telefon) kontakta en låssmed, eller i nödfall boka ett hotellrum åt barnet om hon verkligen inte har någon annanstans att ta vägen. Allt går att lösa. Och om hon skulle få för sig att dricka. Tja, lite grann tror jag ändå att man känner sitt barn. Det är kanske som ett slag i ansiktet på dem som råkat ut för trashade lägenheter, men om JAG kände att JAG kunde lita på MITT barn (inga kompisar, låsa dörren mm) så skulle jag nog ta den risken. Och skulle hon göra något alldeles oerhört dumt bakom ryggen på mig (smita ut på fyllefest och hamna i fyllecell t.ex), så får hon stå för det. Jag anser att en trettonåring är mogen nog att börja stå för sina handlingar.
    mm jag håller med.
  • Pemmel
    Stårschan skrev 2009-09-24 07:37:05 följande:
    Tack för att du svarar! Men jag anser ändå att inget av detta kräver en vuxen på plats - om 13-åringen själv anser sig mogen att stanna hemma. Blir hon så akut sjuk att hon inte kan klara sig ensam hemma mellan köket, toaletten och TV-soffan tills mamma kommer hem så är det kanske läge att ringa ambulans eller taxi. Båda kan jag hjälpa henne med per telefon om hon känner sig för matt att klara det själv. Låser hon sig ute kan man (återigen via telefon) kontakta en låssmed, eller i nödfall boka ett hotellrum åt barnet om hon verkligen inte har någon annanstans att ta vägen. Allt går att lösa. Och om hon skulle få för sig att dricka. Tja, lite grann tror jag ändå att man känner sitt barn. Det är kanske som ett slag i ansiktet på dem som råkat ut för trashade lägenheter, men om JAG kände att JAG kunde lita på MITT barn (inga kompisar, låsa dörren mm) så skulle jag nog ta den risken. Och skulle hon göra något alldeles oerhört dumt bakom ryggen på mig (smita ut på fyllefest och hamna i fyllecell t.ex), så får hon stå för det. Jag anser att en trettonåring är mogen nog att börja stå för sina handlingar.
    Så sant, så sant.
    Tror dessutom att det är nyttigt att prova på att vara ensam. Man lär sig mycket av att klara sig själv. Om man som förälder ger det förtroendet till sitt barn lägger man en bra grund för den fortsatta relationen också. Barnet vet att jag litar på honom/henne = ökad chans att h*n litar på mig och anförtror sig till mig om någonting händer.
  • ninmid

Nej aldrig! Vet själv hur det gick till när jag var 13 och ensam hemma ; )

• kaji

beror på vilket barn, hur bra det är på att klara sig själv, hur ansvarstagande, hur tryggt och vad barnet själv vill.

en av mina hade jag lungt lämnat ensam i den åldern om hon själv tyckt att det var ok, en annan definitivt inte, den tredje som är tolv nu...knappast om ett år men vem vet.

själv flyttade jag hemifrån i den åldern och det gick alldeles utmärkt:)

• MaNiMi

svårt rösta för kan ju funka för vissa 13-åringar medan det skulle bli katastrof för andra..har en som jag lugnt kunde lämna själv över en helg å en som jag definitivt inte lämnat.
    Dock skulle jag aldrig lämna någon utan att ha någon vuxen som kan rycka ut om det händer något eller om barnet blir sjukt, iaf om jag är så långt bort.
    Mina barn skulle iaf inte ha fest eller supa sig fulla, däremot misstänker jag att mat och sömn kanske skulle bli på lite andra tider än vanligt och förmodligen skulle det inte bli mkt hemmagreja gjort
    När jag var 13 klarade jag mig utmärkt själv, men är ju inte alla som gör det.

• Waldo

nja det är svårt det där, beror på hur mogen tonåringen är.

Som 13 åring skulle jag aldrig kunnat lämna min dotter hemma
    Men bara ett år senare nu när hon är 14 skulle jag lätt kunna lämna henne hemma utan att oroa hjäl mig.
    Mycket händer på ett år och nu vet jag att hon kan agera i kritiska situationer smat att hon har ett bra omdöme

• godisälskaren

Jag röstade nej men själv bodde jag själv i veckorna i den åldern då min pappa hade AT-tjänst i en annan stad och det gick bra. Han kom hem på helgerna (oftast) eller så åkte jag till mamma i en annan stad.

mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
  • Stårschan
    godisälskaren skrev 2009-09-28 21:45:55 följande:
    Jag röstade nej men själv bodde jag själv i veckorna i den åldern då min pappa hade AT-tjänst i en annan stad och det gick bra. Han kom hem på helgerna (oftast) eller så åkte jag till mamma i en annan stad.
    Så du röstar nej därför att....?
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • enny signatur

Vad vill barnet? Beror på vad 1. barnet vill 2. om jag känner att det fungerar med det barnet.

• enny signatur

gällande grannar kan man ju gå och fråga dem även om man inte känner dem...

• Lodjur

Hej!
    Jag litar helt och fullt på min son som snart fyller 13år, men jag skulle aldrig lämna honom själv en hel helg, inte änns en natt!

• mirre2

NEJ ALDRIG skulle inte lämna min äldsta på 14½år hemma heller en helhelg

• enny signatur
    mirre2 skrev 2009-10-10 12:46:36 följande:
    NEJ ALDRIG skulle inte lämna min äldsta på 14½år hemma heller en helhelg
    pga hur de är?
Svar på tråden Skulle du lämna din 13åring ensam hemma över en helg?