• september76

    Byta fönster - vad tänka på?

    Vi funderar på att byta fönster i vårt radhus. Är det någon som har erfarenhet av att byta fönster, eller kanske t o m jobbar med sånt, som har några tips på vad jag bör tänka på? (Givetvis kommer jag att ta in offerter från fler än en leverantör.)

  • Svar på tråden Byta fönster - vad tänka på?
  • Puss och Kram

    Har en kompis som tjatat hål i huvet på mig om fönsterbyte så jag har hört en hel del...

    Ska ni ha samma storlekar eller ska ni förändra utseendet på huset..
    Vilken typ av fönster vill ni ha? Det finns juöppningsbara eller inte öppningsbara, 2glas eller 3glas (pengafråga kanske)
    Ska de gå inåt eller utåt när de öppnas ska de vara fönster som är man tvättar mellan eller ska det vara fasta.
    Ska de öppnas på gammalt traditionellt vis med gångjärn i sidorna eller ska de kunna snurras på en axel (hoppas du fattar)
    Ska det vara med spröjs eller utan och ska spröjsen vara fasta eller avtagbara.

    Det är en hel del bara med designen att tänka på...

  • Rainbowbright

    Vet ej vart du bor!

    Men mina föräldrar har anlitat Mockfjärdsfönster dom finns i hela Sverige, och är riktigt duktiga, dom gör även kostnadsfria hembesök och räknar vad det kostar mm.

    www.mockfjards.se

    Lycka till!

  • Pappa G

    Det är superviktigt att måtten blir rätt..

    Ska du gå från 2-glas till 3-glas, så glöm inte att husets ventilation kan behöva ses över..

  • Flippen

    Vad som är viktigare än om det är 2- eller 3-glas, är vad U-värdet är. Det är ett värde som anger hur väl isolerade fönsterna är.
    Man använder idag argon-gas mellan glasrutorna, som är en isolerande gas. I 2-glas får du ofta plats med mer gas mellan rutorna (eftersom utrymmet är större) än vad du får i ett 3-glas, men det är inte nödvändigtvis så.
    Jag hade först funderat på vilken hängning samt om man vill ha inåtgående eller utåtgående. Börja med att beställa kataloger från de olika tillverkarna, och se vad de har att välja på.
    Sedan är det bara att jämföra.

    Här är några:
    www.elitfonster.se/
    www.ekstrands.com

    Lycka till!

  • september76

    Tack för alla tips och råd! Känns om en djungel, det här...

  • norasten

    Bytte fönster i vår sommarstuga förra sommaren. Då värdet på stugan inte är så högt och priserna på glas är SÅ HÖGT! så valde vi PVC - fönster. Smidigt och enkelt samt 3-glas. Kollade runt en hel del innan vi bestämde oss.

    Vi beställde fönstren för sig och anlitade sen hantverkare externt. Jag har hört att hantverkarna lägger på extra % på delarna som de köper in. Så det kändes helt rätt att gå vår väg. 

    Vi hittade ett flertal olika leverantörer men bestämde oss för mentafönster då de hade 50% rabatt. Stor skillnad mot vissa andra. Kvalitén verkar även vara hög. 

    Men kolla runt är mitt tips! Och beställ själva! Känns som att man har mycket pengar att göra på just detta sätt!

Svar på tråden Byta fönster - vad tänka på?