• Viggo och pyrets mamma

Effektivaste sättet att gå ner om man har PCO

Jag har fått veta av min Gyn att jag har ett milt PCO-utseende på mina äggstockar, och att det kan va en anledning till att vi har svårt att bli gravida med barn 2. Jag väger alldeles för mycket (dock gjorde jag det även när jag blev spontangravid på 4:e försöket med sonen, dock 8 kg mindre än idag). Min gyn vill gärna se att jag går ner ca 10 kg då dubbeldos med Pergo inte hjälpt mig att få äl. Har nu inte haft mens sen 1 Aug (hade tidigare ganska regelbundna cykler på 31-35 dagar), men sen sonen föddes har jag fruktansvärt svårt att gå ner i vikt (misstänker att min PCO är en bov i dramat). Blev rekommenderad LCHF av min gyn, men det är bara omöjligt för mig att leva på det sättet, dock äter jag sunt (försöker hålla nere mängden kolhydrater så mycket det går och mycket grönsaker istället), samt rör på mig så mycket jag kan, vardagsmotion 30 min per dag och tränar Friskis 2 ggr per vecka, men det händer inte ett smack på vågen, har nu hållit på i 4 mnd utan resultat (hade mycket lättare för att gå ner i vikt innan jag fick sonen).

Så min fråga efter detta långa inlägg är till er med PCO som gått ner i vikt, vad har funkat för er? Jag längtar så otroligt efter att bli gravid med barn nr 2 så att vi får den familjemedlem som vi nu anser saknas fortfarande.......

• Svar på tråden Effektivaste sättet att gå ner om man har PCO
  • Viggo och pyrets mamma

Tack för era svar!

VV är tyvärr inget för mig, jag är alldeles för kolhydratberoende för att kunna hålla mig till att bara äta litegrann. Har fått kallaelse till Obesitasmottagningen på universitetssjukhuset där jag bor, så jag hoppas att de kan hjälpa mig, men tack så jättemycket för era svar!

• Aiwendil

Du vet att du får äta hur mycket pasta du vill för endast 4 points?
    Hur mkt potatis du vill för endast 2 points...

Det räddar mig kan jag säga!

Hoppas det löser sig för dig på nåt sätt. Lycka till!

Har du inte försökt så vet du inte om du kan!
  • Viggo och pyrets mamma
    Aiwendil skrev 2009-11-03 10:11:16 följande:
    Du vet att du får äta hur mycket pasta du vill för endast 4 points? Hur mkt potatis du vill för endast 2 points... Det räddar mig kan jag säga! Hoppas det löser sig för dig på nåt sätt. Lycka till!
    Jo jag vet det Men äter jag pasta och potatis så ökar mitt sug efter godis till såna proportioner att jag inte klarar av att stå emot och dte är egentligen där problemet ligger.

Men tack ändå för att du ville kika in i min tråd och tipsa mig
  • Rae

Jag måste säga att det hjälper att läsa på väldigt mycket. När jag började med GI så köpte jag säkert 5 olika böcker med recept och fakta.

Jag har gått ner 14 kg sedan december förra året och jag har insett att jag måste se det långsiktigt. Jag har också köpt tidningen iForm och den är väldigt bra för att få igång lite träning. När jag började prenumerera på den fick jag med en träningsDVD och kanske det bästa: en bok om olika kroppstyper och hur man bör äta och träna beroende på vilken typ man tillhör.
    Jag är en päronformad typ och det står just att det tar lång tid att bli av med fettet för oss och att man ska träna styrka och gärna långa promenader.

• mica83

Hej på er!
    Jag har egentligen inget svar till TS.. men jag tänkte bara säga vilken bra tråd!!
    jag har själv PcoS..den lite svårare formen. Jag har ungefär 20 kg övervikt.
    Jag har gått ner 12 kg med hjälp av xenical, motion och göra ändringar i kosten.
    Nu har jag också skaffat mig en personlig tränare på gymmet där jag tränar, för att få i gång träningen ordentligt.
    Jag har nu läst en hel del om LCHF kosten.. d sägs mycket om denna kosten till oss som pco/pcos. att den funkar och är bra för oss.
    Jag tror jag skall köpa ett medlemskap i lchf.se....kan ju va värd ett försök:)
    Vi skall ju göra IVF till våren..därför vill jag ner 20 kg till:)

Men tack för en underbar tråd med lite tips och erfarenheter från andra i samma sits:) önskar flera kan svara å skriva lite tips och om egna erfarenheter:)

Jag kikar in i bland å kollar:)

Fortsätt att kämpa ni som kämpar!
    kram på er!
    ;)

• JWN

Jag kan inget annat är att rekomendera GI alternativ LCHF.
    Det hjälpte mig tillsammans med fettförbränningsträning.
    JAg tappade 10 kilo på åtta veckor.

Det suget som TS pratar om när du ätit pasta eller potatis kan mycket väl vara att blodsockret sticker i höjden på grund av insulinresistensen som man ofta har vid övervikt.

Om man äter enligt GI eller LCFH så planas blodsockret ut och suget försvinner.

• Llimen

Jag har bara skummat lite i de andra inläggen så kanske har du redan fått det här tipset.
    Jag har PCO och bestämde mig i vintras för att gå ner i vikt. Använde mig då av tappa.se och lyckades gå ner 10kg på ca 4 månader.
    Jag har precis som du ett ofantligt sockersug, men med hjälp av att jag kunde se hur mycket jag stoppade i mig så lyckades jag. Metoden handlar helt enkelt om att göra åt med mer energi än man stoppar in, vilket innebär att vill man äta en chokladkaka om dagen så kan man det, fast man får då röra sig lite extra..

Jag har nu slarvat lite under en period och har stått stilla, men ska försöka tappa ca 5 kg till för att nå min drömvikt. Inboxa mig gärna om du vill att vi ska peppa varandra!

• Llimen

tanken var till ts, men du får väl gärna använda dig av tipset också...

• smulan9

Hej!
    Fick diagnosen PCO idag!
    O pratade då om vikt minskning med....men min läkare tycker inte att hysterin kring vikten är bra heller utan säger att ibland kan lixom bara 3-5 kg hjälpa att gå ner för att det ska gå lättare!
    Han tyckte inte heller att en diet är något man skall gå på utan att man istället ska tänka sunt o viktväktar tänket kan vara helt fel för oss med PCO då man ska äta enl tallriks modellen o det är ju så att kroppen gör av med kolhydrater först o att man då inte ska blanda en stor portion med kolhydrater med massa protein o fett utan dela upp det under hela dagen istället.....
    Men sen sa han någon chockerande!
    Träning hjälper en inte att gå ner utan är mer för ditt välbefinande när du har PCO... i om att vi har för mycket testosteron i kroppen så bygger vi ju enklare muskler....så promenader o kondition men hård träning till en början kan ge motsatt effekt även då på stress hormonet!!
    O det förklarar vf jag ofta känt motsatt känsla när jag börjat på gym mot alla andra!!
    Jag ska själv börja kolla på detta nu...
    Jag trycker att diagnosen är väldigt skön att få för min del för det ger svar på så mycket!!

LYCKA TILL!!!!

• Kalle Lindeman

Hej,

jag har inte läst de andra trådarna men mitt bästa tips är KBT eftersom det handlar om ett beteendemönster som måste brytas. Det finns en jättebra bok som heter "Gå ner i vikt med kognitiv beteendeterapi" av Lisbeth Stahre som du borde läsa.

Lycka till!

• Viggo och pyrets mamma

Tack för era svar ni som skrivit senast.

Vad gäller KBT vet jag att det är en av sakerna som måste till, har kontakt med överviktseneheten på Sahlgrenska och ska få komma dit i feb för att så småningom få ingå i en KBT grupp för överviktiga.

Just nu så satsar jag på tappa.se och hitills går det bra, så jag fortsätter med det paralellt med den hjälp jag väntar på från Sahlgrenska, men stort tack för att ni tagit er tid att svara.

• Snövitsmatte

Jag har ganska svår PCO och har nu gått ner 14,5 kg med hjälp av tappa.se och regelbunden motion. Jag har också ätit en del GI. Jag äter även Metformin och det hjälper otroligt bra mot sötsuget då det gör att inte blodsockret åker bergochdalbana.

• mica83

metformin har jag också fått..har bara inte tatt dom på ett tag... men jag kommer inte i håg vad d var läkaren sa att metformin skall va bra för..? någon som vill förklara för mig?:)
    Tack på förhand!
    Kramkram:)

• Viggo och pyrets mamma

Mica: Metforminet hjälper till att stabilisera blodsockersvängningarna efter man ätit, insulinet gör att man lättare binder upp kolhudrater som extra fett, detta i sin tur gör att man går upp i vikt, och då blir blodsockersvängningarna ännu större och ja du fattar säkert.... Metforminet kan hjälpa till att bryta den cirkeln och det i sin tur kan göra att man fårlättare att gå ner i vikt. Vi med PCO är väldigt ofta väldigt blodsockerkänsliga och då kan metforminet hjälpa till att stävja det.

• Lisa1976

hej
    jag läste en artikel på Aftonbladet om en tjej med PCOS som gått ner 19 kg med hjälp av medicinering som reglerar insulinnivån och dämpar sötsuget. Är detta Metformin?

• Viggo och pyrets mamma
    Lisa1976 skrev 2009-12-15 11:17:54 följande:
    hej jag läste en artikel på Aftonbladet om en tjej med PCOS som gått ner 19 kg med hjälp av medicinering som reglerar insulinnivån och dämpar sötsuget. Är detta Metformin?
    Japp, det skulle det nog kunna vara.
Svar på tråden Effektivaste sättet att gå ner om man har PCO