• minimalin

Synskadade och blinda barn!

Gör en ny tråd för föräldrar med barn som har en synskada eller som är blinda.
    (Skrev i en tråd tidigare, men hittar den inte!
    Så antingen kanske någon kan tipsa mig om vart den är, annars finns det en ny här!)

Min son har opticushypoplasi (synnerverna är underutvecklade) och han har även en underfunktion av hypofysen.

• Svar på tråden Synskadade och blinda barn!
  • Obsessed Feelings
    minimalin skrev 2010-07-03 20:38:12 följande:
    För oss har det gått bra på dagis även fast det varit mycket tjat från min sida..
    Min son går på resursdagis, och till en början så fick man verkligen ligga på och försöka få personalen att förstå att bara för att barnet ser så är det fortfarande synskadat... men har fått bra hjälp av syncentralen och resurscenter syn i sthlm.
    Just när barnet är synskadat så har jag upplevt att måna ifrågasätter att barnet verkligen har en synnedsättning... och det har varit psykiskt påfrestande för mig iallafall.
    Det är mycket påminnelser till personalen.
    Okej. Det är det jag är lite orolig för, att man ska behöva ligga på dom mycket på dagis för att dom ska förstå.
    Men det är bara att hoppas att det kommer att flyta på bra. Den personal vi redan träffat verkar ju vara bra och försöker ta in och förstå hur man bör anpassa sig efter min dotters behov, så det hoppas jag att det fortsätter så.

Eftersom jag bor i ett litet samhälle (11000 inv.) så är det svårt att hitta resurser till allt. Men syncentral har vi iaf i närheten och en helt underbar synpedagog som arbetar där.
    ♥Jesper 5/2 -06 ♥ Jolin 17/4 -09♥
  • doddy

Hej. Har en son född 07. Han är född med ögonsjukdommen gråstarr. Han är opererad 3 ggr. Han klarar vardagen bra och leker med sina gämnåriga. Han har sjukdommen efter mig. Så jag har också gråstarr. Har ni kontakt med organissationen SRF? Jag är med som synskadad och som förälder till synskadat barn.

• Obsessed Feelings
    doddy skrev 2010-07-10 05:21:48 följande:
    Hej. Har en son född 07. Han är född med ögonsjukdommen gråstarr. Han är opererad 3 ggr. Han klarar vardagen bra och leker med sina gämnåriga. Han har sjukdommen efter mig. Så jag har också gråstarr. Har ni kontakt med organissationen SRF? Jag är med som synskadad och som förälder till synskadat barn.
    Ja, jag har kontakt med SRF och är medlem där. Jag brukar få hem deras tidning för föräldrar till synskadade barn.
    ♥Jesper 5/2 -06 ♥ Jolin 17/4 -09♥
  • mackapacka

Vill tipsa om föräldrautbildningar på Resurscenter syn i Stockholm! Har vänner som varit där med sin son som är gravt synskadad, och de tyckte att det var väldigt givande. De fick träffa andra familjer från olika delar av Sverige, och fick också lära sig mer om vad som är viktigt för att stimulera sin sons utveckling.

• Obsessed Feelings
    mackapacka skrev 2010-09-14 17:24:36 följande:
    Vill tipsa om föräldrautbildningar på Resurscenter syn i Stockholm! Har vänner som varit där med sin son som är gravt synskadad, och de tyckte att det var väldigt givande. De fick träffa andra familjer från olika delar av Sverige, och fick också lära sig mer om vad som är viktigt för att stimulera sin sons utveckling.
    Det var meningen att vi skulle dit nu i slutet av september. Men eftersom barnen skulle lämnas till en förskola i 6 timmar per kursdag så tyckte vi att det var lite att ta i, speciellt eftersom vi håller på att skola in vår dotter på förskolan här hemma och att hon är extremt trygghetssökande.
    Det var tråkigt att barnen inte kunde vara med oss föräldrar under kursen, eller i alla fall i ett angränsande rum.

För oss föräldrars skull skulle det helt klart vara intressant och säkert väldigt lärorikt att medverka, därför kommer vi nog troligtvis vara med vid ett senare tillfälle när vår dotter är lite äldre och redo att lämnas såpass länge i taget.
    ***I blame my psychopathic twin***
  • WhiteAngels
    Var hos ögonläkaren  i veckan och det visar sig nua tt hon även drabbats av astigmatism...känns som om hon har maximal otur....
  • CorinnesMamma
    WhiteAngels skrev 2010-12-12 08:36:05 följande:
    Var hos ögonläkaren  i veckan och det visar sig nua tt hon även drabbats av astigmatism...känns som om hon har maximal otur....
    :( Har jag helt fel, eller går inte det att korrigera? med toriska glasögonlinser? om jag inte minns fel så pratade våran ögonläkare om det förrut nämligen. Som "tur" var så visade det sig att våran dotter inte är astigmatisk, hon drabbades istället av nystagmus när hon var 3månader. Hennes synnerver är även outvecklade, så hon är gravt synskadad, och hur mycket/lite hon ser kan de inte svara på ännu. En VEP-undersökning gjordes för nästan ett år sedan, och den gav iaf utslag på att hennes hjärna registrerar ljust/mörk, fast med lång latensfas. 
    Ibland är det inte alltid så lätt att vara mamma... 
  • WhiteAngels
    CorinnesMamma skrev 2010-12-15 15:34:17 följande:
    :( Har jag helt fel, eller går inte det att korrigera? med toriska glasögonlinser? om jag inte minns fel så pratade våran ögonläkare om det förrut nämligen. Som "tur" var så visade det sig att våran dotter inte är astigmatisk, hon drabbades istället av nystagmus när hon var 3månader. Hennes synnerver är även outvecklade, så hon är gravt synskadad, och hur mycket/lite hon ser kan de inte svara på ännu. En VEP-undersökning gjordes för nästan ett år sedan, och den gav iaf utslag på att hennes hjärna registrerar ljust/mörk, fast med lång latensfas. 
    Ibland är det inte alltid så lätt att vara mamma... 
    Jo hon ska till optikern så ska dom besluta om hon ska ha starkare glas på det ögat,på det andra ärju inte lönt eftesom hon har mikroftalmus,
  • Endag

Ser art den är gamal , men tänkte om det startats någon annan liknande.

Svar på tråden Synskadade och blinda barn!