• IdaLii

Hur långa promenader med en flat-valp?

Jag har en nu 4 månader gammal flatcoated retriver valp, denna ras är helt ny för mig, har förövrigt en uppfödning av långhårig dvärgtax, men kan inte ännu så mycket om denna underbara ras!

De är en livlig, kärleksfull och lite smått galen valp jag har... Hon älskar att vara ute och springa och röra på sig.. Men jag är rädd att det blir för mycket. Jag är mycket restriktiv att inomhus så är vi lugn och vilar, så det går bara bra, men ute vill hon göra utlopp för all energi.

Köpte en bok om rasen i veckan och där stod de att en 4 veckors valp kan ta 20 minuters promenader... Jag tycker de låter lite, men jag kanske har fel. Vi har ibland (poängtera inte varje dag) varit ute i någon timme.
    Både jag, hon och min andra hund njuter riktigt.

Men jag vill inte skada henne, och frågar därför Dig, som kanske har en bättre vetande om denna ras i sig. Jag vet att dom kan få problem i leder och så, och jag är noga med att hon inte går i trappor.
    Hon är för det mesta lös när vi är ute.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur långa promenader med en flat-valp?
  • krabbanoss

Nyfiken...
    En författare som tagit sig tid att skriva om rasen, borde inte han/hon vara mer insatt än vi här inne på FL!?
    Som du själv skriver, du vet vad följden kan bli av för långa promenader, och vidare har du ju redan svaret från boken...

• krabbanoss

Ska tillägga...
    Det är skillnad på att gå på promenad, och att vara ute och leka. När valpen är ute och leker bestämmer den själv i vilket tempo, om och när den vill vila osv....vilket den inte gör när man går på promenad....

• Sthlm Cicci

man brukar ha som regel antal månader x 5 min= 4 månader x 5 min, alltstå 20 min. Sen så håller man valpens tempo. mkt sniffande och tittande. Inte promenadtempo!!! Tänk på att ta det lugnt, då det kan utvecklas HDAD problem, om man går för fort fram.

• hmcc

Du kan vara utomhus hur länge som helst så länge det sker i valpens takt.
    Så trots att du inte kan PROMENERA så kan ni ju vara ute.

Just själva promenerandet ska man vara försiktig med.

Lägg tid på miljöträning, dvs ta med valpen korta stunder i all tänkbar miljö.

• Rottis77

Måste tillägga att valpen MÅSTE röra sig för att INTE utveckla problem med HD/ED, men det ska vara i valpens takt. Du kan mycket väl gå en lite längre runda än 20 min med din valp, så länge din valp själv villigt följer med och orkar med så är det okej, det allra bästa är om valpen kan vara lös och röra sig som den vill, eller kanske ha sele och långlina, då kan man dessutom passsa på att träna lite inkallning mm.

Men bara vara ute och busa och leka längre stunder är okej så länge det inte blir för "hårt" bus.

Jag börjar simträna mina valpar runt 12-14 veckors ålder för att det är sååååå viktigt att dom rör sig som små. Gör detta 1/vecka för att avbelasta deras leder lite då min ras växer väldigt mycket och snabbt som valpar, så dom kan få typ växvärk och då är simträning jätte bra, då dom rör sig rätt utan belastning på lederna och dom tycker att det är jätte skoj efter några gånger.

• IdaLii

Oki. Tack för svaren!
    Självklart är hon förmodligen mer insatt i rasen än ni, men som sagt, jag ville bara ha svar på mer promenad, hur lång tid och så..
    Var ute i 30 minuter idag i skogen, hade hundarna lös, så hon fick gå i sin egen takt medan jag gick... Hon hänger med, sniffar, leker med andra hunden och de blir nog passande att ta den rundan en gång per dag.

En grej är ju jätteviktigt för en valp, vilken som helst, att den får röra på sig... Jag måste ju poängtera att detta är INGA som helst powerwalk promenader.. Jag går, stannar emellanåt, och hon väljer ju takten...

• Rottis77
    IdaLii skrev 2009-09-23 17:15:31 följande:
    Oki. Tack för svaren!Självklart är hon förmodligen mer insatt i rasen än ni, men som sagt, jag ville bara ha svar på mer promenad, hur lång tid och så..Var ute i 30 minuter idag i skogen, hade hundarna lös, så hon fick gå i sin egen takt medan jag gick... Hon hänger med, sniffar, leker med andra hunden och de blir nog passande att ta den rundan en gång per dag. En grej är ju jätteviktigt för en valp, vilken som helst, att den får röra på sig... Jag måste ju poängtera att detta är INGA som helst powerwalk promenader.. Jag går, stannar emellanåt, och hon väljer ju takten...
    Och det är sådana promenader en valp MÅSTE ha för att utvecklas riktigt.
  • Drakfisk

Skogspromenader är bland det bästa man kan ägna sig åt om man har en hund. En hund som får vara lös i varierande terräng bygger upp bra muskler som förhoppningsvis hjälper till att förhindra HD/AD och liknande otrevligheter. Man kan absolut vara ute längre stunder än 20 min åt gången, så länge valpen är glad och pigg är det inga problem.

Trappor är heller inga problem, åtminstone inte att låta en valp gå uppför dem, under förutsättning att valpen är pigg och klarar av trappstegen. Belastningen på lederna är mycket större när man går nerför en trappa än uppför, så det är bättre att låta valpen gå uppför än nerför.

F.ö. har jag för mig att det inte finns en enda studie som verkligen visar att trappgång är så oerhört skadligt för höfter/armbågar som många tror. Har föräldrarna till ens hund A-höfter och 0-armbågar ska det faktiskt rätt mycket till för att ens hund ska få dåliga höfter och armbågar.

Som en parentes kan jag nämna att jag känner en nu femårig grand danois, vars ägare varit otroligt rädd för höftproblem etc hela hundens liv, med den följden att den stackars hunden aldrig fått bygga upp ordentliga muskler = ledproblem nu när den är i medelåldern.

• Snowboarder

Håller med föregående. Känn av valpen. Är den glad och pigg? Om den springer runt för att den är stressad är det inte bra men vill den gå och leka så fortsätt. Även hundar är individer och skiljer sig åt mellan varje individ.

• IdaLii

Tack igen för alla fina svar :) Ja, hon är en underbart livlig och lycklig valp som vill röra på sig. Nu är hon snart 5 månader, och vi ska börja på en valpkurs nästa vecka. Ska bli sååå kul och spännande :) Mest för hennes skull, känns ju som om man kan de är själv men de är bra träning att få träffa andra hundar. Ha en fin dag!

• farmorgreta61

Jag har en labrador valp på 10 veckor. Vi är ute och går minst en timmes sammanlagd promenad plus 5 kortare rundor runt kvarteret. Han är lös nästen hela tiden och kan således själv bestämma takten. vi vill ha en glad lycklig och lydig hund som kan gå lös den mesta av tiden. Vi bor på landet och inte i stan.

• Tant Herta
    hmcc skrev 2009-09-23 07:12:16 följande:
    Du kan vara utomhus hur länge som helst så länge det sker i valpens takt.
    Så trots att du inte kan PROMENERA så kan ni ju vara ute.

Just själva promenerandet ska man vara försiktig med.

Lägg tid på miljöträning, dvs ta med valpen korta stunder i all tänkbar miljö.
    Tänk om folk kunde fatta detta, att valpen måste få rasa av sig utomhus och när den blir trött så lägger den sig ner, att begränsa valpens utomhusvistelse till små fem minuters promenader eller kanske 20 ngr gånger om dagen kommer garanterat ge den skador längre fram i livet eftersom den aldrig fått chansen att i valpåldernträna upp balans och motorik!

Ju mindre tid att rasa av sig utomhus dessto mer kommer den att rasera inomhus! 
  • tahira
    Joico skrev 2011-02-04 23:00:23 följande:
    Varför återuppliva en nästan 1,5år gammal tråd....?
    Det är väl inte alla som läser när den postades. Jag har ibland råkat svara i gamla trådar.
    Ung mamma och 'hemmafru' i London: tahirafaye.blogspot.com
  • Joico
    tahira skrev 2011-02-04 23:32:02 följande:
    Det är väl inte alla som läser när den postades. Jag har ibland råkat svara i gamla trådar.
    Frågan är ju hur man öht har hittat på den.. antingen har man gått miljoner sidor tillbaks eller sökt efter tråden
Svar på tråden Hur långa promenader med en flat-valp?