• CattiM

Jobbig behåring vid PCO

Antar att jag har PCO-S, trots att jag fick diagnosen PCO av min gyn.
    Men jag har sen några år tillbaka (ca 5) lidit av hårväxt i ansiktet. Först nu kopplar jag ihop det med min PCO då jag läst om andra som har samma problem. Finns det nåt man kan göra? Nån hjälp man kan få?
    Jag plockar hårstråna som jag har, på hakan och halsen, men jag lider mycket av det, är aldrig helt "len".
    Så tacksam för svar!!! :)

• Svar på tråden Jobbig behåring vid PCO
  • Llimen

Jag kan egentligen inte hjälpa dig, har inga andra tips än att hålla på och plocka. Vill bara säga att du inte är ensam, jag har själv hår på hakan, överläppen, halsen och polisonger. Lider av detta varje dag då det som du säger aldrig är helt lent utan alltid är något som syns/känns.
    Har dessutom raggarsträng och hår på brösten, men detta är inte riktigt lika jobbigt då det är lättare att dölja för omvärlden.

• LiselottePCOS

Ta p-piller och androcur om man inte vill bli gavid för att minska mängden manligt hormon i blodet.

Äta kost som minskar insulinresietens. Insulinresitsns som gör att minde SHBG bildas och då härjar mer manligt hormon i kroppen.'Metformin kan minska insulinresistens

Spriolakton( finns även i pillren Diane, desolett) en erkänd blodtryckemedcin som minskar manligt hormon, nmäm kan få bröta av medicinen. .

Ta reda på om det går att söka bidrag för hårbortagning i landstingen där ni bor via gyn, hud eller husläkare. Hormobehandling behövs samtdigt för att nya hår inte ska bildas.

min blogg: blogg.passagen.se/liselottepcos/

• Llimen

Hej Liselott.

Det där r säkert jättebra tips, de funkar bara inte för mig. Jag har ätit p-piller (bland annat Diane) och mådde inte alls bra av det (bland annat vikt ökning).
    Min gyn hävdar bestämt att det är förbjudet att skriva ut metformin mot PCO så det får jag inte ens testa.
    Dessutom är det så att västra götalandsregionen (enligt de jag kontaktat) inte anser att hårborttagning i någon form är sjukvård och därför får man ingen hjälp. Att gå och ta bort håret hos proffs känns dessutom meningslöst när man inte kan göra något åt orsaken.

Kanske hittar någon en dag någon mirakelkur, annars slutar jag med att se ut som en schimpans, sånt är livet bara.

• villsågärna38
    Llimen skrev 2009-09-24 19:35:22 följande:
    Hej Liselott. Det där r säkert jättebra tips, de funkar bara inte för mig. Jag har ätit p-piller (bland annat Diane) och mådde inte alls bra av det (bland annat vikt ökning).Min gyn hävdar bestämt att det är förbjudet att skriva ut metformin mot PCO så det får jag inte ens testa.Dessutom är det så att västra götalandsregionen (enligt de jag kontaktat) inte anser att hårborttagning i någon form är sjukvård och därför får man ingen hjälp. Att gå och ta bort håret hos proffs känns dessutom meningslöst när man inte kan göra något åt orsaken.Kanske hittar någon en dag någon mirakelkur, annars slutar jag med att se ut som en schimpans, sånt är livet bara.
    Kan du inte ta bort håren med laser på samma sätt som man kan ta bort hår under armarna, mustach etc - eller funkar det på annat sätt när man har PCO? Om man tar bort dem med laser så bränner man ju bort dem "med rötterna" så de borde inte komma tillbaka då tror jag. Jag har en kompis som fått "skägg" ansiktet och gjort detta. Man behöver ca 4 behandlingar och det kostar några tusenlappar men det kan det ju vara värt. Sök på en plastikkirurgisk klinik i så fall, t ex Akademikliniken. Lycka till och kram!!!
  • LiselottePCOS

Limen: skriver ett privat meddelande till dig.

samt:

Landstinget har olika förhållningsätt vad det gäller Metformin. Har hållit i utbuildning för läkare i PCOS i Göteborg och då märkte jag att de har okunskap i de senate rönen ang PCOS. Hörde även att det inte fanns bidrag för generande hårväxt.

Pröva söka privat hjälp, om du inte redan gör det, de flesta privatpraktiserande läkare har samma pris som sjukhusen men är mer flexibla och intressrade på annat vis av PCOS.

Du kan även försöka få metformin efter kontakt med husläkare, be dem kolla insulinresitens och ta blodprovet c-peptid på dig. Det kan även gynekologer ta, dvs c-petid.

• Stugmamman

Llimen: När jag bodde i Göteborg gick jag på Sahlgrenska hos P-O Jansson (tror jag han hette) på infertilitetskliniken och han var positiv och mycket intresserad av mig som åt Metformin. Träffade honom bara en gång innan jag flyttade från stan men han skrev ut recept.

• CattiM

Vad är Metformin och vad hjälper det mot?
    Tack!

• LiselottePCOS

Meformin (egentligen en väl beprövad medicin för de som har typtvå diabetes) minskar insulinresitens som gör att äggstockarn producerar för mycket manligt hormon och levern för lite SHBG, som behövs för att oskadliggöra manligt hormon. Mer SHBG bildas tex när man tar P-piller.

Min blogg: blogg.passagen.se/liselottepcos/

• Suki

Har nog tur som fått en gynläkare som är villig att skriva ut Metformin, har inte börjat med dom än, men är (i stort sett)lovad recept när alla blodprover är klara!

Gällande behåring så har jag av min läkare (idag!) blivit tipsad om Laserkliniken i Göteborg. Dom ger tydligen laserbehandling mot behåring SUBVENTIONERAT om man har PCO-syndrom. Läkarintyg behövs men vet ej vad för sort. Min doc tyckte jag skulle ta kontakt med Laserkliniken och höra vad för intyg som krävs och sen ska hon försöka hjälpa mej. Något för dej CattiM? Jag bor inte i Västra Götaland, men det ska gå ändå enligt mina uppgifter.

www.laserkliniken.se Tror iaf det är rätt adress, jag fick ingen av läkaren, men detta är den som verkar stämma när man googlar.

• Kiimen
    Hej Liselott. Det där r säkert jättebra tips, de funkar bara inte för mig. Jag har ätit p-piller (bland annat Diane) och mådde inte alls bra av det (bland annat vikt ökning).Min gyn hävdar bestämt att det är förbjudet att skriva ut metformin mot PCO så det får jag inte ens testa.Dessutom är det så att västra götalandsregionen (enligt de jag kontaktat) inte anser att hårborttagning i någon form är sjukvård och därför får man ingen hjälp. Att gå och ta bort håret hos proffs känns dessutom meningslöst när man inte kan göra något åt orsaken.Kanske hittar någon en dag någon mirakelkur, annars slutar jag med att se ut som en schimpans, sånt är livet bara.
    Va e d gär läkare du träffat? BYT
    Jag åt metformin i 2år innan vi ville bli gravida, tyverr funkade inbte det motmitt går. Jag går hos en endokrinolog som sa såhär till mig:" först vill jag att vi försöker få ner dina hormonnivåer i kroppen med hjälp av bla viktminskning och metformin om detta inte funkar mot håret så remiterar jag dig till laserborttagning men då detta hger ärr så e inte det ett första hands val men förstår att det e jobbigt för dig"

Metformin finkar på många men långt i från alla, på mig funkade det inte men för en kompis funkar det.
    Jag plockar dagligen för att i huvud taget vilja visa mig utanför dörren i princip. Jag har förut (16 år då) gått på behandling för håret på privat klenik med laser eller ljus kommer inte i håg. Håret var borta efter 7behandlingar á 900kr st å jag blev jätteglad MEN håret kom tillbaka efter ca 5mån.

Så som du sa så e det nog ingen ide att göra något innan det bakomliggande är i sin ordning.
    Be om att få en remiss till en endokrinolog antingen via vårdcentralen eller gyn.

Förlåt för långt innlägg.
    Lycka till
  • jmynt
    Hej Liselott. Det där r säkert jättebra tips, de funkar bara inte för mig. Jag har ätit p-piller (bland annat Diane) och mådde inte alls bra av det (bland annat vikt ökning). Min gyn hävdar bestämt att det är förbjudet att skriva ut metformin mot PCO så det får jag inte ens testa. Dessutom är det så att västra götalandsregionen (enligt de jag kontaktat) inte anser att hårborttagning i någon form är sjukvård och därför får man ingen hjälp. Att gå och ta bort håret hos proffs känns dessutom meningslöst när man inte kan göra något åt orsaken. Kanske hittar någon en dag någon mirakelkur, annars slutar jag med att se ut som en schimpans, sånt är livet bara.
    Det är inte alls förbjudet jag har metformin utskrivet för min pco, så prata med en annan läkare!!! man har rätt till ekonomisk hjälp för att ta bort hår om man har pco prata med en kurator eller psykolog om hur jobbigt det är så kan de remmitera till rätt ställe. Du har dessutom rätt att söka vård var du vill i lande. så mitt tipps till dig är att byta läkare.

lycka till
Svar på tråden Jobbig behåring vid PCO