• challe 1

Varför ska man vara helt stilla vid ryggbedövning?

Är det för att man kan bli förlamad annars eller vad? Är så sjukt rädd för ryggbedövningen. (som jag kommer behöva ta då lillen ska komma med snitt)
    Någon som kan ge mig lite lugnande ord?

• Svar på tråden Varför ska man vara helt stilla vid ryggbedövning?
  • lunkentuss

näää, det är för att läkarn ska hitta rätt så bedövningen ska ta så bra som möjligt

• Pascha78

Du menar när de lägger själva bedövningen?
    Då ska man sitta/ligga stilla med kutad rygg för att läkaren lättare ska kunna hitta in mellan kotorna och "sätta" den rätt. Hur lätt tror du det skulle vara överhuvutaget att sticka någon som inte är still? Gäller ju alla "stick" tillfällen oavsett vart man sticker någonstans.

Ja ska du förlösas med snitt så har du ju inte så mycket att välja på.

♥ BF 24/11 ♥
  • challe 1

så om dom sticker in den och är i kanalen och jag börjar sprattla och flänga runt. då kan inget egentligen allvarligt hända förutom att dom måste ta om den?

• challe 1
    Pascha78 skrev 2009-09-24 08:28:11 följande:
    Du menar när de lägger själva bedövningen? Då ska man sitta/ligga stilla med kutad rygg för att läkaren lättare ska kunna hitta in mellan kotorna och "sätta" den rätt. Hur lätt tror du det skulle vara överhuvutaget att sticka någon som inte är still? Gäller ju alla "stick" tillfällen oavsett vart man sticker någonstans. Ja ska du förlösas med snitt så har du ju inte så mycket att välja på.
    nja sist fick jag sådan panik att dom sövde mig i stället.
  • Hugo Boss

Jo, allvarliga saker kan hända. Börja du sprattla och ha dig så kan det hamna fe och du kan bli förlamad.
    Jag är enormt nålrädd, men klarade ryggmärgsbedövningen galant innan mitt snitt. Det går snabbt och om du är osäker på om du kommer kunna vara still, så be din partner eller en sköterska hålla dig i axlarna så du inte kan sprattla till

• Eleonoratösen

På mig stack man 3 ggr innan det blev rätt. Jag hade i och för sig pinvärkar så jag hade ingen paus utan fick ha personal som höll i mig för att jag skulle bli alldeles stilla.

Kan dock bara förvarna att det krasar lite när de sticker in nålen. Jag får säga att sticket inte kändes nämnvärt, men just ljudet var lite läskigt. Tycker att det är bättra att veta att det kan låta lite konstigt så man inte blir rädd och rycker till.

• challe 1

Tack sonja. det var bra att veta. det visste jag inte. tydligen ska jag få något lugnande denna gången. Men hoppas att det inte är något jävla plasebo skit. Min tandläkare försökte ge mig lugnande innan hon skulle sticka mig i munnen. Det var värdelöst. hjälpte inte att smack mot rädslan och till sist låg jag och hyperventlierade på golvet. Så ja. jag är sjuukt rädd för nålar. skulle aldrig kunna bli sprutnarkoman.

• Pascha78
    challe 1 skrev 2009-09-24 08:44:53 följande:
    Tack sonja. det var bra att veta. det visste jag inte. tydligen ska jag få något lugnande denna gången. Men hoppas att det inte är något jävla plasebo skit. Min tandläkare försökte ge mig lugnande innan hon skulle sticka mig i munnen. Det var värdelöst. hjälpte inte att smack mot rädslan och till sist låg jag och hyperventlierade på golvet. Så ja. jag är sjuukt rädd för nålar. skulle aldrig kunna bli sprutnarkoman.
    Något placebo skit kan jag lova dig att det inte är!! Man får nämligen inte säga till patienter att man ger dem en sak och så är det en annan. Så säger de att du ska få lugnande så är det lugnande.

Du kanske skulle fundera på att söka hjälp för din fobi?
    ♥ BF 24/11 ♥
  • challe 1
    Pascha78 skrev 2009-09-24 08:55:44 följande:
    Något placebo skit kan jag lova dig att det inte är!! Man får nämligen inte säga till patienter att man ger dem en sak och så är det en annan. Så säger de att du ska få lugnande så är det lugnande. Du kanske skulle fundera på att söka hjälp för din fobi?
    jodå det har jag funderat på. har gått till psykolog och har inte kommit värst mycket längre. ska ha bebis om ca tre veckor så hinner nog tyvärr inte bli botad innan dess.
  • Hugo Boss

Som Sonja säger, var beredd på att det knäpper till när dom sticker in nålen. För det är sju lager dom ska in genom, och det knäpper liksom till för varje lager. Men är det en bra narkosläkare så ska det gå utan problem.

Lycka till! du ska se att det går bra! Och snart är det dags att snusa bebis!

• Mideriaa

hej jag är också väldigt väldigt nålrädd men de konstiga med mej är att efter att ha blivit stucken flera gånger så blir jag van och inte lika rädd.
    och det känns skönt jag funderar på å kanske fråga min barnmorska om inte hon kan sticka mej lite där dom kommer stika mej på bb så man blir lite van annars får jag panik och det tar en ganska lång stund innan jag lugnar ner mej.
    tror ni man kan fråga en barnmorska om de???
    just nu tar jag embla varje gång hon ska stika mej och av de känner jag inget alls.
    och jag vet ju inte alls hur ont det kommer att göra men eftersom jag är så rädd för att de ska göra ont så kanske jag ska ta den dära bedövningen i ryggen jag me?
    ja de är mycket att fundera ut. inte lätt detta.
    jag ska ha 5 dec

• nurken

Hej!
    VAr tydlig när du pratar med narkos läkaren om att du är rädd. Jag fick spinal efter min förlossning. Är jätte rädd för nålar. Men jag hade en bra dialog med narkos läkaren och tack vare hans lugn och pedagogiska sätt gick det jätte bra.
    Får jag fråga varför du väljer ett snitt om förberedelsen skrämmer så?
    Lycka till i alla fall.

• mammaihöst

Ett tips:
    Berätta om din rädsla för personalen och be om att få bedövningsplåster/salva innan. Emla heter det. Jag är sjuksköterska och vi brukar ge det till våra patienter som är stickrädda innan de får EDA preoperativt. Då känner du inte sticket!

Lycka till, jag ska själv föda om 2 veckor hoppas jag...

• challe 1

har alltid emla. även vid stick i fingret.

till nurken, hur tror du jag skulle klara en vaginal förlossning om jag inte ens kan ta ett stick i fingret?
    plus en massa saker jag har varit med om. Det är till och med så att det inte är jag som bestämt/bett om snitt utan läkare på sjukhuset har sagt att jag ska inte föda vaginalt.

• nurken

Ja har en läkare bestämt åt dig är säkert det det bästa. anledningen till att jag undrade var att det statistiskt sett är farligare att bli snittad än att föda vaginalt.
    Hoppas allt går bra till slut.

• JA77

Som narkospersonal märker man om patienten är rädd, så därför kommer din man eller en sköterska "hålla om dig" under sticket för att du inte ska flaxa iväg. Det blir fler stick än i ryggen, då du måste ha två plastslangar i handen/armen för droppet under snittet.

• katarina85

för att de inte ska sätta den fel

Svar på tråden Varför ska man vara helt stilla vid ryggbedövning?