-
-
Svar på tråden Hur många ord kan din 18 månaders?
-
jetedyktig fynderar på at tevla mot anndra fereldrar
-
Vi har slutat räkna antal ord för vår 16-månaders. Ett av de första ord hon sa var "konkurs" (snacka om född mitt i krisen, haha). Nu pratar hon hela tiden i 2-3 ordsmeningar. Hon kan också ca 10 fågelarter
. Såna som jag aldrig skulle känna igen. Och drösvis med djur, inklusive "konstiga" som lemur, koala mm. Hon räknar till 2 och vet vad alla släktingars förnamn är. Det jag har märkt är att hon verkar ha ett hästminne. Man behöver bara säga en sak en gång så kommer hon ihåg det sen.
-
Det finns forskning som visar att barn kan lara sig nya ord efter att ha hort dem en gang. Onskar att jag kunde lara mig sprak lika fort.Shasti skrev 2009-10-03 21:06:24 följande:Det jag har märkt är att hon verkar ha ett hästminne. Man behöver bara säga en sak en gång så kommer hon ihåg det sen.
-
Var son sager kanske 40 ord dessutom forstar han allt pa dagis dar de pratar engelska, det mesta jag (svenska) och pappan (tyska) sager.
-
Jaså? Fantastiskt, det hade jag ingen aning om. Ja, hjärnan är verkligen helt otrolig. Synd att man inte har de här förmågorna kvar senare.Fenna skrev 2009-10-03 22:01:30 följande:Det finns forskning som visar att barn kan lara sig nya ord efter att ha hort dem en gang. Onskar att jag kunde lara mig sprak lika fort.
-
Only at FL folks.Två paddlar och en svans skrev 2009-09-28 21:30:28 följande:Min kunde kanske uppemot tusen, bygga långa meningar, böja adjektiv och substantiv, räkna till tolv och prata en del franska och lite kinesiska... det var två månader sen. Hon älskar att prata.
-
Var tvungen att kolla efter om det här var sandlådan på grund av vissa svar...
Sonen kan säga Mamma, pappa, bil, pippi, nej, blomma, titta, dator, favva (farfar), pappmamma (farmor). Angående pappmamma så är ju det lite klyftigt, är ju pappas mamma.
Blir åtta riktiga ord, två låtsasord. Om man nu kan säga att pippi är ett riktigt ord.
Sen så säger han döda och lol, men det förstår han inte vad det betyder... Mest roliga ljud.
-
Cloudberry, Bam, hedersknyfffel mfl:
Ni som utgår från att jag ljuger, vad är det ni undrar över? För om det är kinesiskan så handlar det om att dottern tillbringade sina första 15 månader i Kina (hennes första ord var "deng", som betyder lampa / ljus vid tio månader). Och om det är franskan så handlar det om att hennes pappa är fransk och uteslutande pratat franska med henne sedan födseln.
När barnen väl knäcker språkkoden kan det gå väldigt fort för dem att bygga på sitt ordförråd. Och det finns fler härinne som vittnar om att deras små fogar ihop flera hundra ord till 3-4-ordsmeningar.
Kom ihåg att alla barn är olika. Visst florerar det en massa skitsnack och lögner härinne, men ni har också chansen att stifta bekantskap med en massa olika sorters föräldrar med väldigt olika barn! Att bara utgå från att de som inte är exakt som ni, ljuger, är lite väl trångsynt tycker jag.
Nu tänker jag inte lägga en sekund till på att bedyra min oskuld :) -
Min son höll i fredags sin disputationsföreläsning på tre olika språk om sin avhandling om hur man lär sitt foster att bli femspråkigt redan innan födseln
Nä då, han kan: mamma, pappa, kacka (macka och kaka), hsss (ljus), tude (nappen), täda (tända [lampan]).
Fem ord alltså, men BVC verkade inte oroade eftersom han kan några ord samt har ett större passivt ordförråd. Jag själv är inte ett dugg orolig, barn är så olika! Min son har alltid varit före motoriskt, andra är före med språket och vissa är "bara" normala.
-
oj... har inte räknat alls, men så är han tredje barnet åxå... ;-= han är 17 månader...
men han säger mamma, pappa, kasta, bapp (napp), nä, mmm (gott & ja) titta dä, brrrrr (bil) och några till... han förstår även det mesta man säger till honom och kan peka ut hand, fot, mage, öra, mun, näsa, rumpa, snopp, kind & hår...
mellanpojken började inte prata mer än mamma och pappa förrän han var 2 år, sen har det rasat på i en faslig fart... han är nu 2½ och är väldigt duktig gramatiskt även om uttalet ibland låter lite "klumpigt"...
äldsta sonen hade 2&3-ordsmeningar vid 1 år... när han var 18 månader hade hans dagisfröknar lärt honom att säga nationalencyklopedin... nu är han 6 år och väldigt språkmedveten och älskar nya ord... han kan prata sig ur de flesta situationer och prata till sig det mesta han vill ha...
så det är väldigt olika!!! -
Poppa(morfar), sisse, binde (spindel), myra, räknar högt ett till fem, mössa, blomma, tutte, välling, traktor, brumbrum, öra, näsa, mun (bum), mamma, pappa, se , där, titta, boke, vovve, hej,pippi m.m 17 månader
-
Min lilla är nu 19 månader men kan säga mamma pappa moffa (morfar) bil tutte blöja blomma titta och Nina oj nej ja. Kanske något jag glömt. Enda meningen hon säger är vad är det? Men hon fattar nästan allt man säger till henne så känns kul ändå :) det kommer väl sen. Är ju ingen tävling!
-
cissi02 skrev 2014-01-09 09:59:45 följande:Min lilla är nu 19 månader men kan säga mamma pappa moffa (morfar) bil tutte blöja blomma titta och Nina oj nej ja. Kanske något jag glömt. Enda meningen hon säger är vad är det? Men hon fattar nästan allt man säger till henne så känns kul ändå :) det kommer väl sen. Är ju ingen tävling!
-
MIn son kunde inga ord och vi upplevde att han inte förstod det talade språket alls.
Nu är han 22 månader och har börjat säga ett fåtal ord. Mamma, pappa, flaska (flafla), Babblarna (baba).
Samtidigt utreds han för utvecklingsförsening.