• Chica73

Konsekvens av sitt eget agerande??

Hur gör alla ni andra?

Jag är av den uppfattningen att våra tonåringar (vi har var sin, en på 13 och en på 14) måste lära sig att ta konsekvenser av sitt eget agerande... dvs har man gjort något dumt så får det följder. Enligt mig är det superviktigt eftersom när de blir stora så funkar det så på jobbet och i samhället.

Min man verkar inte tycka att det är så viktigt... bryter hans son mot våra uppsatta regler hemma eller han skiter i vad vi säger åt han så låter han det bara gå förbi. Även om hans tonåring kan säga rakt ut att han skiter i vad vi säger...

Jag försöker uppfostra min son och det är inte lätt eftersom hans styvbror kommer undan med allt...

Hur gör ni andra tonårsföräldrar?

Vi har världens gullunge
  • Svar på tråden Konsekvens av sitt eget agerande??
  • Kazeer

Klart som korvspad att det måste finnas konsekvenser. Det har min 2,5-åring.

BF febr-10 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Chica73

Tycker jag med... Men just nu så står jag och min man låååååååååångt ifrån varandra vad det gäller barnuppfostran. Han tyckte det var lugnare att strunta i att ge sin son någonslags konsekvens för att han struntat i vad vi sa till honom.... vilket jag tycker är helt galet....

Vi har världens gullunge
  • Majsan70

Fast konsekvens är ju en naturlig påföljd av ett fattat beslut eller gjord gärning inte nåt man som förälder hittar på efteråt. Då är det ju straff vi snackar om.

Härhemma har vi inga direkta förbud och inga straff heller.

Däremot får barnen stå för sina dåligt fattade beslut och de medföljande komnsekvenserna av dessa. Ex. Min son blåste alla sina lönepengar på en månad o nu står han utan pengar tills han får nästa studiebidrag. = inga pengar=kan inte handla, göra saker med kompisarna osv.

Själv tror jag på faktumet att ju färre regler o förbud man har hemma ju färre regelbrott blir det ju.

• Kazeer

Sitter min 2,5-åring och hackar med gaffeln i köksbordet, så blir konsekvensen att jag tar gaffeln ifrån honom och talar om för honom att det inte är okej att hacka med den i bordet.

Jag kan inte heller komma på att vi har några regler här hemma men samtidigt så vet jag att det inte är tillåtet att rita på väggarna, klippa sönder tyget i soffan, stå på köksbordet med ytterskorna på etc. Vad jag vill säga med det är att jag tror att det är få föräldrar som låter sina barn göra PRECIS vad som helst även om det inte finns uttalade regler.

Mitt jobb som förälder är att se till att mina barn kan fungera i samhället, som är fullt av regler som man förväntas följa ... annars blir det konsekvenser. Visst kan man välja att strunta i regler och överenskommelser men då får man också ta konsekvensen av sina val. I möjligaste mån har jag som förälder en dialog med mina barn om regler och konsekvenser. Sedan är det mitt jobb som förälder att se till att upprätthålla detta, eftersom mina barn naturligtvis kommer att testa mig. Jag måste vara konsekvent för att skapa trygghet och för att mina barn ska veta att de kan lita på vad jag säger.

BF febr-10 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Waldo

Det är så självklart att man inte ens borde ha ett samtal om det

Om man inte kommer hem i tid har man också förlorat rätten att vara ute sent på kvällarna
    Har man slösat upp pengr, kontaktkort osv, står man utan tills bidraget kommer
    osv osv

Svar på tråden Konsekvens av sitt eget agerande??