Någon här som bor i Luxemburg/Dudelange?
Hej!
Finns det någon i forumet som bor i Luxemburg? Kanske t o m i närheten av Dudelange?
Funderar på att flytta till Luxemburg. Vi flyttade till Tyskland när vår son var 8 år (nu 21) och det gick fint. Bor nu i Sverige sen 9 år tillbaka, men då min man nu jobbar i Luxemburg så funderar jag på att flytta efter med vår dotter. Det som gör mig tveksam är vår dotter, hon är inte så framåt som vår son var i den åldern. Han lärde sig tyska på nolltid och hittade direkt kompisar. Språket... Hon kan inte franska, förstår dock lite tyska.
Det jag undrar är om det finns någon förening el dyl. där nere, där man kan träffa andra svenskar med barn?
Hur fungerar det med skolorna? Finns det andra aktiviteter hon skulle kunna delta i för o komma in någon sorts gemenskap? T ex så rider hon här hemma.
Det skulle också gärna höra hur andra har löst det med flytt till Luxemburg. Gärna med barn i skolåldern.
Hoppas att det finns någon här eller att någon vet vart man kan hitta information. Har hittat några sidor men har en del frågor jag inte fått svar på.