• aje68

Någon här som bor i Luxemburg/Dudelange?

Hej!
    Finns det någon i forumet som bor i Luxemburg? Kanske t o m i närheten av Dudelange?
    Funderar på att flytta till Luxemburg. Vi flyttade till Tyskland när vår son var 8 år (nu 21) och det gick fint. Bor nu i Sverige sen 9 år tillbaka, men då min man nu jobbar i Luxemburg så funderar jag på att flytta efter med vår dotter. Det som gör mig tveksam är vår dotter, hon är inte så framåt som vår son var i den åldern. Han lärde sig tyska på nolltid och hittade direkt kompisar. Språket... Hon kan inte franska, förstår dock lite tyska.
    Det jag undrar är om det finns någon förening el dyl. där nere, där man kan träffa andra svenskar med barn?
    Hur fungerar det med skolorna? Finns det andra aktiviteter hon skulle kunna delta i för o komma in någon sorts gemenskap? T ex så rider hon här hemma.
    Det skulle också gärna höra hur andra har löst det med flytt till Luxemburg. Gärna med barn i skolåldern.
    Hoppas att det finns någon här eller att någon vet vart man kan hitta information. Har hittat några sidor men har en del frågor jag inte fått svar på.

• Svar på tråden Någon här som bor i Luxemburg/Dudelange?
  • Hëllef

Bor i Luxemburg sedan tre år tillbaka och har en dotter som är två år. Hur gammal är din dotter? Här börjar man skolan när man är tre eller fyra år. I de lokala skolorna börjar man med tyska och luxemburgska som språk och franskan kommer senare. Det finns även ett privata skolor som t.ex. ISL och St George's där man pratar engelska, men de kostar ju en hel del såklart.

Det finns gott om svenskar här och jag vet att många har träffats via nätsidan svenska mammor. Många är även aktiva inom Swea. Det är inte svårt att få kontakt med andra och jag och dottern träffade regelbundet andra mammor när jag var mammaledig. När det gäller aktiviteter vet jag flera som går på gympa, t.ex. på friskis och svettis som finns här.

Jag vet faktiskt inte om det finns någon nätsida med bra och sammanfattande information om hur allt fungerar här. På Sweas hemsida finns lite länkar som du kanske kan ha nytta av www.swea.org/luxemburg___2613.aspx Mitt bästa tips är nog att försöka ta hjälp av HR-avdelningen på din mans jobb.

• aje68

Tack så hemskt mycket för ditt svar! Ska titta närmare på de sidorna.

Svar på tråden Någon här som bor i Luxemburg/Dudelange?