• Snöflinga

Metformin och pergotime trots normal vikt?

Hej på er!
    Jag har ätit pergotime med blandad framgång, (äl 2ggr av 5, 1ggr med enkel dos och 1ggr med trippel dos). Nu sista omgången med trippel dos så fick jag inte ägglossning, och nu föreslår de att jag ska kombinera pergotime med Metformin. När jag läser i fass så står det att det är ett läkemedel mot diabetes. Varför ska jag äta detta? Jag är snarare underviktig än överviktig dessutom...

Snälla hjälp mig att förstå detta!

• Svar på tråden Metformin och pergotime trots normal vikt?
  • LiselottePCOS

snöig: Har du möjligen PCO/S? (upp till 70% av alla med PCOS har problem med insulinet, smal som tjock)då kan du få metformin för att minska insulinresistens.

Insulinresistens gör att äggstockarna inte kan bilda rätt hormoner. Kolla med din gynekolog. Metformin och pergotime i hop kan öka chansen till lyckad gravidtet

Min blogg: blogg.passagen.se/liselottepcos/

Se gärna patientföreningen för PCO och PCO-S hemsida, www.pco-s.com

• Snöflinga

Jag har PCO, men vet ej om jag har PCO-S, tydligen inte så tydliga provsvar...
    Men VARFÖR har jag inte fått kolla insulinresistens innan i så fall? Jag har ju ätit pergo fem gånger nu?

• LiselottePCOS

PCO och PCOS är smma sak hos läkare, Läkaren kanske tycker det är onödigt att testa ineulinreistens det kan vara svårt att åröva. Ca 70% av alla med PCO/S har problem med isnulinresistens. Be din läkare förklara varfrö du inte fått testa före metforminbehndlingen. Det går att ta ett blodprov som heter c-petidoch eller serum insulin.

PCO är egentligen äggstockstypen PCO-äggstckar och det har upp till hälften av alla kvinnor.Så snart ÄL uteblir, mens oregelbunden eller uteblirven och det finns generande hårväxt då är det PCO/S.

Har en kvinna bara PCO-äggstockar brukar hon kunna blir gravid be din läkare förtydliga skillnaderna. Titta gäran på förelsäaningen med jan Hlte så ska du förstså hur det hela hänger ihop.

Anovulation och PCOS, del 1 av 2
    media.medfarm.uu.se/flvplayer/anovulation/video1/part1

Min blogg: blogg.passagen.se/liselottepcos/

• Snöflinga

Tack för dina klargörande svar. Då har jag väl PCO-S eftersom jag knappt får ägglossning ens av pergotime. Hoppas kombinationen med metformin gör susen!

Svar på tråden Metformin och pergotime trots normal vikt?