• Anonym

Kan man fuska på faderskaptestet?

Hej min sons fader bor i utlandet och blev kallad mot sin vilja till svenska ambassaden att lämna DNA prov för att fast ställa faderskapet. Testet visade att han är inte pappa till barnet. Jag är 100% säkert att han är min sons fader, jag har inte varit med någon annan man under den tiden när jag blev gravid. Jag misstänker att han har skickat en vän eller sin bror som liknar honom med hans ID-handlingar för att lämna prov.Kan detta vara möjligt? Kan jag begära att han kommer till Sverige och lämnar provet här så att jag kan se att det är han. Vad tycker Ni?Vad hade Ni gjort i mitt fall?

• Svar på tråden Kan man fuska på faderskaptestet?
  • Saadie
    Anonym skrev 2009-09-30 14:20:31 följande:
    Jag undrar Är det möjligt att skicka en kompis att utföra eget faderskaptest?????
    JA
    Och det verkar fishy att han tog med en slipad advokat som kanske hindrade dem från att ställa frågor eller ta en bild.

Be dem göra om och fotografera personen som kommer. Är det möjligt?
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2009-09-30 09:52:03 följande:
    Faderskaptestet skedde i USA på Svenska ambassaden så att pappa var nog indentifierat enligt svenska regler. Jag undrar om han har visat upp en eller 2 st. ID- hanlingar och om de var kopierade. Passet är viktigt för att där får man ögon färgen och längden på mannen. Han kom dit med en svensk advokat som sannoligen har bevittnat att det var han. Men även om ID handlingarna stämmer då är det ingen garanti att manen som har lämnat testet var manen ifråga.
    Fast visst topsades han i samband med besöket och identifieringen på ambassaden - och alla såg att rätt man gapade?
  • Maline

Det finns en annan möjlighet om än osannolik, och att det är att det är rätt man som testats men att han har flera uppsättningar DNA. Dvs att hanskulle vara en chimär (chimera på engelska, dvs två befruktade ägg som smält samman).

• Anonym

Munskrap var tagen från mannen och skickat till Rättmedicinskaverket i Sverige för analys.Resultatet var negativ. Varför tog inte analytikerna hänsyn till att manen kan vara chimär. De syslar med liknande tester dagligen.

• Anonym (mej)
    Anonym skrev 2009-09-30 17:13:52 följande:
    Munskrap var tagen från mannen och skickat till Rättmedicinskaverket i Sverige för analys.Resultatet var negativ. Varför tog inte analytikerna hänsyn till att manen kan vara chimär. De syslar med liknande tester dagligen.
    'Chimär är extremt ovanligt.
    Det är utifall: Vid transplantation av till exempel benmärg är målet att den nya benmärgen ska börja producera vita blodkroppar. Hittar man både patientens egna celler och celler från den transplanterade benmärgen så har man en chimär. På sikt kommer de vita blodkropparna från den nya benmärgen att ha ersatt patientens egna celler.

Det är inget man vanligtvis tar hänsyn till eftersom det är något som inte förekommer mer än i extrema fall, om man inte tittar på tv och ser CSI eller något annat. Det är fullt möjligt att skapa chimärer genom att sammansmälta embryon i labratoriemiljö.
  • Maline
    Anonym skrev 2009-09-30 17:13:52 följande:
    För att man nåste ha tillgång till olika vävnader för att göra en sådan analys
    Anonym (mej) skrev 2009-09-30 17:45:18 följande:
    'Chimär är extremt ovanligt. Det är utifall: Vid transplantation av till exempel benmärg är målet att den nya benmärgen ska börja producera vita blodkroppar. Hittar man både patientens egna celler och celler från den transplanterade benmärgen så har man en chimär. På sikt kommer de vita blodkropparna från den nya benmärgen att ha ersatt patientens egna celler. Det är inget man vanligtvis tar hänsyn till eftersom det är något som inte förekommer mer än i extrema fall, om man inte tittar på tv och ser CSI eller något annat. Det är fullt möjligt att skapa chimärer genom att sammansmälta embryon i labratoriemiljö.
    Jepps, chimärer är ovanligt så vitt vi vet. Blodchimärer är dessutom vanligare än genetiska chimärer, och oftast har genetiska chimärer en avvikande kromosomuppsätning och då blir resultaten från genotypningar annorlunda än i nomalfallet .
  • Izela

min dotters pappa hade tid på familjerätten och dök upp på avtalad tid och legitimerade sig och lämnade ett test.. dock tvivlade damerna som träffade honom på att det verkligen var han som var där. Dom ringde till mig och frågade om lite personliga saker kring hans utseende mm och ville att jag skulle komma upp med ett kort på honom. Det visade sig att det inte var han som varit där utan en annan man med hennes pappas legitimation, dom kunde oxå se på provet som kom tillbaka att det va en nordisk man som lämnat testet och hennes pappa kommer inte från norden. Nu är min dotter 7 månader och han har fortfarande inte lämnat ett nytt test utan han vidhåller att myndigheterna har lurat honom. så vist är det möjligt men det håller ju inte i längden..

• Anonym

Sokannr 1 varför begär Du inte ett nytt prov från honom med din närvaro för att Du skall kunna identifiera honom. Det tänker jag göra , Jag hoppas att det går att ordna en till tid på på svenska Ambassaden i N.Y för provtagning med min närvaro även om vi har redan fått beslut från TR att han inte är fader till barnet. Kan man överklaga beslutet som är baserat på DNA test? På grund av att jag misstänker starkt att fel man var testat.

• Izela
    Anonym skrev 2009-10-03 09:44:18 följande:
    Sokannr 1 varför begär Du inte ett nytt prov från honom med din närvaro för att Du skall kunna identifiera honom. Det tänker jag göra , Jag hoppas att det går att ordna en till tid på på svenska Ambassaden i N.Y för provtagning med min närvaro även om vi har redan fått beslut från TR att han inte är fader till barnet. Kan man överklaga beslutet som är baserat på DNA test? På grund av att jag misstänker starkt att fel man var testat.
    självklart ska ett nytt prov tas men han vägrar att dyka upp, det är inget jag behöver kräva det är lag på det. har varit på familjer. ca 4 gånger för identifiering men utan resultat då han inte kommer. klart du kan överklaga men om dom prövar det vet jag inte..
  • Anonym

Vägrar han komma så blev han hämtat av polisen enligt TR beslut. Du måste ha ett beslut från Tingsrätten. Det Är Familje rättsbyrå som ordnar det.

• Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2009-10-03 09:44:18 följande:
    Men dna-testförfarande har inget slut på det viset, rmv är en servicemyndighet .... dessutom är det nog din kommun, de som utreder faderskapet du måste övertyga/få med på tåget betr fortsättningen. De står ju för kostnaden och uppdraget (eller ligger ärendet i tingsrätten så att det är dom som betalar? - orkar inte gå tillbaka i tråden o kolla just nu)!
  • Anonym (insatt)

OK - läser i senare inlägg att ärendet ligger i tr - men ta hjälp av familjerätten ändå, att ordna upp detta, både med tingsrätten och ambassaden i NY...

• Anonym

Jag har en advokat som jag skall träffa nästa vecka, men hur skall jag bevisa att mannen som lämnade prov är inte den rätta mannen. Han kom med en svensk advokat och de rätta ID handlingarna till Ambassaden och lämnade prov 2 gånger.Resultatet negativ. Jag har inte haft sex med någon annan flera månader innan, och sonen liknar honom . Hur kan jag akceptera resultatet. Han tror att alla är dumma.

• ddd

På nätet får man en massa träffar på företag som utför dna tester, bla faderskapstester. Jag får intrycket att de flesta är seriösa. En del uppger till och med att att de är certifierade, men hur kan man vara riktig säker på att de är seriösa ? Vill göra test anonymt. Modern vill ej medverka och jag har redan skrivit på faderskapet, men borde ha begärt test först. Ack!

Någon som kan bidra?

• Anonym (insatt)
    ddd skrev 2013-07-24 23:26:14 följande:
    På nätet får man en massa träffar på företag som utför dna tester, bla faderskapstester. Jag får intrycket att de flesta är seriösa. En del uppger till och med att att de är certifierade, men hur kan man vara riktig säker på att de är seriösa ? Vill göra test anonymt. Modern vill ej medverka och jag har redan skrivit på faderskapet, men borde ha begärt test först. Ack!

Någon som kan bidra?
    Du kan göra test för dig själv med egna pengar men du kan inte få en domstol som godkänner test genomfört av andra än rättsmedicinalverket. Men de utför även test åt privatpersoner.
  • Anonym (insatt)

Ja, det är klart att man kan fuska och skicka en annan som lämnar provet, men den som tar provet har skyldighet att kolla legitimation och ta namnteckning av den som lämnar provet. Be dem i din kommun att de utreder hur det gick till när provet togs och jämför den personens namnteckning med dem som skrev under protokollet vid utredningen ...

• Anonym (.)

Varför svarar ni i en 3 år gammal tråd. TS är nog inte kvar.

• Anonym (insatt)

Tja, vi är väl lite korkade ... men tröstar oss med att vi flyter bra då!!

Svar på tråden Kan man fuska på faderskaptestet?