• F  Love

Vi vill flytta utomlands, särskilt till USA, Canada men kan även tänka mig andra europeiska länder...Hjälp oss..

Hej allesammens!

Vi har en dröm, jag och min man, har funderingar på att flytta utomlands om så bara för 1-5 år, det skulle vara så roligt och barnen skulle få lära sig engelska mer.
    Ni som bor "over there" kan ni inte hjälpa oss med ideer, förslag mm för att komma igång, ta tag i det här på riktigt...

Vill även ha någon/ några som vill e-post vänner från utlandet.....

• Svar på tråden Vi vill flytta utomlands, särskilt till USA, Canada men kan även tänka mig andra europeiska länder...Hjälp oss..
  • myrstacken

samma här. vill inte bo i sverige hela livet.

• Snustroll

En bra start tror jag är att titta närmare på om det krävs arbets/uppehållstillstånd i landet ni är intresserade av att flytta till. Kan säga på en gång att det är ganska så svårt att få det i USA, lite lättare i Canada men ändå en lång process så se till att planera i tid. Jag är t ex gift med en kanadensisk medborgare och t om då tog det 11 månader att få uppehållstillstånd i Canada så det tar väldigt lång tid.

Däremot är det ju inga problem inom EU så är kanske ett bättre alternativ?

Lycka till!

• jlhm

Ni kan ju alltid prova med green card lottery för USA.

Om inte det så är nog det enda sättet att börja jobba för ett Amerikanskt företag i EU och sedan försöka få ett flytt till USA eftersom arbetsvisum är det som är svårast att få och det är vad ni behöver.

• annikaw80

Det kan vara knepigt med visum utanför EU om man inte haren arbetsgivare som hjälper till (om ni kan tänka er att plugga så är det enklare, studentvisum får man lätt).
    Vi bodde i Australien ett tag och vi sökte och fick permanent visum, men valde ändå att återvända till Sverige. Det är tufft att leva utan nära släkt och vänner i närheten.
    Men upplevelsen är såklart oförglömlig och några år skulle jag gärna bo utomlands ien!

• evaoregon
    jlhm skrev 2009-09-29 17:42:19 följande:
    Ni kan ju alltid prova med green card lottery för USA. Om inte det så är nog det enda sättet att börja jobba för ett Amerikanskt företag i EU och sedan försöka få ett flytt till USA eftersom arbetsvisum är det som är svårast att få och det är vad ni behöver.
    Jag håller med om tipset att prova green card lotteriet. Jag vet flera som har vunnit och nu bor här.

Länk

travel.state.gov/visa/immigrants/types/types_1318.html
Svar på tråden Vi vill flytta utomlands, särskilt till USA, Canada men kan även tänka mig andra europeiska länder...Hjälp oss..