Min sambo ljuger om pengar och behöver HJÄLP med sitt beteende
Hej Tommy,
Vi behöver verkligen hjälp, för jag orkar inte längre och hoppas på att du kan vägleda mig i vart min sambo kan få hjälp med sitt problem med att spendera pengar!( pengar som finns och inte finns)
Vi har varit tillsammans i 8 år och har en dotter som är 4 nu, vi försöker även att få syskon. Under hela vår relation har "pengar" varit ett ständigt återkommande problem. Min sambo har hög lön och även jag har haft ett heltidsjobb innan som gjort att vi inte haft några problem att få pengarna att räcka. Plötsligt börjar räkningar (i olika perioder) dimpa in från inkasso och jag har konfronterat honom men han har då genast betalat. Jag har försökt i omgångar att ta över att ta hand om vår gemensamma ekonomi, men orkar inte tillslut. Vi var även till banken vid ett tillfälle och fick våra små lån samlade för att få ordning på vår ekonomi för 3 år sedan.
Nu senaste 3 månaderna har jag fått veta att hans aktier ( värde ca 200 000), som jag inte visste fanns tillgängliga än men visste att han skulle få tillgång till snart och som vi har bestämt att lägga som kontantinsats på vårt hus, har han spenderat upp!?! Han har tagit krediter på sammanlagt 60 000 som jag inte heller visste existerade och har nu en 3:e anmärkning påväg hos kronofogden. (vi har inte haft några anmärkningar tidigare alla fall vad jag visste om).Jag är helt slut och förkrossad av allt som hänt och uppdagats och förstår inte hur han har kunnat göra så här mot mig och vår dotter. Hela vår framtid bara rasade under mina fötter när jag fick veta allt och det faktum att han ordnat att få sin post till en tillfällig adress när han inväntat kravbrev osv. skrämmer mig verkligen.
Jag "tror" att han lagt alla korten på bordet nu och har gett mig full inblick i alla papper. Jag väntar forfarande på kontoutdrag för att få en uppskattning om vart pengarna tagit vägen (han själv säger att han betalat släpande räkningar, krav och krediter och bara att vi använt dem). Såvida han inte ljuger om vad han gjort med pengarna så har jag bestämt mig för att fortsätta leva med honom även om det här är ett stort svek. Jag har dock kommit så långt och insett att det inte handlar om bristande kärlek utan faktiskt ett problematiskt beteende. Snälla, kan du ge mig några tips på hur vi ska gå vidare rent konkret med han problem? Finns det nån som kan hjälpa honom att tänka annorlunda kring pengar? Finns det nånting alls man kan göra?
Tack!