• sazzia

ni som ätit Pergotime, kan ni kanske hjälpa mig??

Jag har PCO och har fått Pergotime 1 tablett/dag i 5dagar

Jag har läst tidigare att man INTE kan lita på ÄL tester när man har PCO
    Det jag undrar nu är kan jag lita på ÄL testerna nu när man äter Pergotime?
    Eller är det bortkastade pengar?

och ungefär när sker ÄL efter en Pergotime kur??
    Och om jag inte får en blödning (har inte mens vare månad alltid) & inte blir gravid ska jag bara ta en ny Pergo kur i såfall hur länge ska jag vänta innan jag tar kur två??

Jätte tacksam för svar!!

• Svar på tråden ni som ätit Pergotime, kan ni kanske hjälpa mig??
  • Tanya82

Jag går också första kur med pergotime den här månaden. Jag vet inte om man kan lita på tester, men hur som helst man kan inte lita på de när man har pcos. Jag ska gå till min gynekolog för att se vad som händer när det är dags för nästa mens. Din gynekolog bodde också undersöka dig

• sazzia
    Tanya82 skrev 2009-10-02 11:05:21 följande:
    Jag går också första kur med pergotime den här månaden. Jag vet inte om man kan lita på tester, men hur som helst man kan inte lita på de när man har pcos. Jag ska gå till min gynekolog för att se vad som händer när det är dags för nästa mens. Din gynekolog bodde också undersöka dig
    min gyn läkare har bara sagt att om jag itne är gravid på 3månader ska jag kontakta honom.. hmm
  • Woogie

Jag har ätit Pergo i fem omgångar hittills och så vitt jag kan känna på min kropp, så kan man lita på ÄL-stickor även under Pergo-cyklar. Blodprov i efterhand har också visat att jag har haft ÄL (om än inte när), så jag tror det är lugnt.
    Lycka till!!!

• sazzia
    Woogie skrev 2009-10-02 12:35:50 följande:
    Jag har ätit Pergo i fem omgångar hittills och så vitt jag kan känna på min kropp, så kan man lita på ÄL-stickor även under Pergo-cyklar. Blodprov i efterhand har också visat att jag har haft ÄL (om än inte när), så jag tror det är lugnt.Lycka till!!!
    okey får köpa hem ett gäng, och testa. Tack
  • Tanya82

Men hur ska man veta om man gravid eller inte då?

• Woogie
    Tanya82 skrev 2009-10-04 13:11:44 följande:
    Men hur ska man veta om man gravid eller inte då?
    Det beror ju på hur väl du känner din kropp och hur lång cykel du har, men jag som har ca. 33 dagar har fått veta att om jag inte har fått mens dag 37-38 så ska jag testa med gravtest. Visar det neg. och jag fortfarande inte har fått mens fem till sju dagar senare så ska jag testa igen. Visar det fortfarande neg. kan man säkert (jag får iaf) komma till gyn och ta blodprov för att se så att man har haft ÄL och sen ta det där ifrån.
  • sazzia
    Woogie skrev 2009-10-05 11:17:38 följande:
    Det beror ju på hur väl du känner din kropp och hur lång cykel du har, men jag som har ca. 33 dagar har fått veta att om jag inte har fått mens dag 37-38 så ska jag testa med gravtest. Visar det neg. och jag fortfarande inte har fått mens fem till sju dagar senare så ska jag testa igen. Visar det fortfarande neg. kan man säkert (jag får iaf) komma till gyn och ta blodprov för att se så att man har haft ÄL och sen ta det där ifrån.
    Ja jag önskar att jag visste när jag ska ha mens.. den kommer lite som den vill.
    Men visst är det så att när man har PCO har man oftast även förhöjda hormonvärden av luteiniserande hormonet (LH) som mäts med ägglossningstest?
  • Woogie
    sazzia skrev 2009-10-05 22:19:30 följande:
    Ja jag önskar att jag visste när jag ska ha mens.. den kommer lite som den vill.Men visst är det så att när man har PCO har man oftast även förhöjda hormonvärden av luteiniserande hormonet (LH) som mäts med ägglossningstest?
    Jag har inte PCO själv, men som jag har förstått av att läsa andra trådar här, så är det som du säger. Vet någon som använde sig av en fertilitstsmonitor (vet inte vilken), som ändå var så känslig att den kunde skilja ut ÄL och säkert graviditet också, från de i övrigt höjda värdena. Det kanske är lite dyrt att köpa bara för att... men å andra sidan kan den nog vara bra att ha.
    Lite virrigt svar... sorry...
  • Treasures

Jag vet inte om det fungerar för alla, men jag kan rekommendera CB's digitala ÄL-test, då behöver man inte fundera på om strecken är lika starka el ej som med billigare teststickor. Där får man antingen utslag el ej.

Jag åt en massa omgångar med pergotime som inte gav nån ÄL (bekräftat med blodprov), men efter höjda doser och tillägg av Metformin och även akupunktur på eget initiativ så började jag ägglossa kring dag 18. Första gången testade jag inte med ÄL-test, men känslan var att jag haft ÄL och tempen visade på det med. Trots ihärdigt sexande så blev jag inte gravid. Andra gången däremot anvönde jag CB-digital och då det gav utslag så hade vi sex samma dag och dagen därpå precis som det står i anvisningarna till testen och det resulterade i en bebis som beräknas titta ut om knappt tre veckor!

Lycka till ni som kämpar! 

Svar på tråden ni som ätit Pergotime, kan ni kanske hjälpa mig??