• Armani

Vad är det för skillnad på Specialvetemjöl och vanligt Vetemjöl?

Hade tänkt baka idag och ser att det ska vara specialvetemjöl i, självklart har jag ju bara vanligt vetemjöl hemma {#lang_emotions_undecided} Vad är det för skillnad på dessa? Kan man ta vanligt vetemjöl ist för special, eller blir det pannkaka av allt då?

★*☆ Alicia 081015 ☆*★
  • Svar på tråden Vad är det för skillnad på Specialvetemjöl och vanligt Vetemjöl?
  • Kinya

Klippt från Kungsörnens hemsida:

Kungsörnen Vetemjöl Special
    Ett extra proteinrikt vetemjöl, som binder mer vätska och bildar mer gluten än vanligt vetemjöl. Används vid bakning av matbröd. Mjölet ger ett matbröd med stor volym även om du vill blanda in grova komponenter, som t ex kli eller kross.Vetemjöl Special är ett extra starkt vetemjöl, dvs proteinhalten och proteinkvaliteten är högre än för kärnvetemjöl. Mjölet kräver därför en intensivare och längre bearbetnings tid, (använd helst maskin), för att bilda gluten vilket hjälper brödet att jäsa bättre. Det går att bara bullar på Vetemjöl Special men de kan bli något sega pga den höga proteinhalten.

• Tessan 86

Nä jag tycker att du ska testa att ta vanligt v-mjöl i kakan .
    special är bara för att den ska bli lufftigare eller om du gör bullar att dom ska jäsa bättre så jag tror då knappast att du märker någon skillnad

• Armani

Tack för era svar
    Det är cappuccinorutor jag ska baka och det står i receptet att det ska i 225 g specialvetemjöl, men då tror ni att man kan ha i vanligt då ist?

★*☆ Alicia 081015 ☆*★
  • Mannagrynet

Jag använder alltid specialmjöl i mina mockarutor och kan garantera att det blir superbra! Specialmjöl brukar nämligen också binda vätska lite bättre än vanligt vetemjöl, finner jag, vilket gör att kakorna helt enkelt blir godare.

Svar på tråden Vad är det för skillnad på Specialvetemjöl och vanligt Vetemjöl?