• Åskan

    Min son äter inte frukt!

    Min son är 3 år o har aldrig smakat frukt. Den enda frukt han får i sig är fruktpure o bara smaken mango. Han vill inte smaka på nånting nytt. Inget. Vad gäller mat heller.

    Nu fruktvägrar även min dotter. Tänker att hon känner av min oro, att jag så gärna vill att iaf HON ska äta frukt. Hon har smakat allt förut o tyckt om den mesta frukten jag gett, men blivit mkt mer skeptisk nu. O nu gapar hon inte ens om jag erbjuder fruktmos. Har testat melon, avokado o massa "ej sura" frukter. Även i bitar. Mat går bra. Hon är pigg på det o vill gärna smaka andra saker, sånt som vi äter och så. Men inte frukt.

    Vad är det med denna frukt??? blir tokig! Nån som varit med om lika o har nån lösning...?

  • Svar på tråden Min son äter inte frukt!
  • linjes

    Alla är olika

    Min son är pollen allergiker,när vi pratade med diestist så sa hon att många pollenallergiker inte tycker om frukt,min son äter ingen frukt alls

  • Stårschan

    Ge då mat. Gillar han broccoli eller något annat med c-vitamin i, så ge det. Alla barn äter inte allt. Min äldsta dotter har t.ex. aldrig gillat choklad eller kakor och tårta. Det är ju visserligen positivt, men många "snälla vuxna" blir sårade och tror att hon är bortskämd när de vill bjuda henne på något gott, och hon inte vill ha...


    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Danitra

    3-åringar blir väldigt konservativa när det gäller mat och vill ofta inte smaka på nya saker. Din dotter härmar säkert.


    Varför är det viktigt för dig att dom äter frukt och olika typer av frukt? Det är ju jättebra att dom äter mat, det kommer om klara sig bra på.
    Prova att ta med 3-åringen till affären och låt honom välja frukt. Låt honom vara med att skära upp den och lägga den på ett fint fat - så kanske det blir roligare att äta också.
  • Åskan

    Min son dricker inte juice. Han har visserligen aldrig smakat, o nu vill han inte smaka. Han äter inga grönsaker el frukter, bara morot i rå form o mangopure (burk alltså, köpt. Köpter det eftersom han ej äter nåt annat). På dagis på fruktstunden har han aldrig ens smakat. Han äter inga yoghurtar el nåt med frukt i alls (han har inte vågat smakat). Nada. När f-n släpper den där skeptisimen? Ålder?

    Dottern äter fruktyoghurtar etc så henne är jag inte så "orolig" för. Men hon äter ju ff mkt burkmat, så då är det ju lätta att "gömma" alla nyttigheter får se hur det blir sen när hon blir medveten om vad som finns på tallriken.

    Är eg inte orolig så, det går ju ingen nöd på honom. Han är en pigg o glad pojke som går upp i vikt som han ska. Men det är trist.

    Som nån annan skrev så äter han inte heller godis el nånting. Kakor. Glass. Visst, bra, men när nån vill bjuda så blir de ju sårade. Han är verkligen SÅ skeptiskt. Varvar typ mellan 4-5 maträtter. Broccoli åt han förut förresten, ärtor medc, men inte nu längre. Dricker, bara vatten. O välling. Ej mjölk.

    Jag är själv rätt dålig på att äta frukt. Tycker inte det tär speciellt roligt alls faktiskt. Men vi har ju alltid frukt hemma eftersom vi har fler barn i hushållet, sambons.

  • MymlanMy

    Min son (snart 4) har också varit kass på att äta frukt fram tills nu. I somras släppte det och han käkade massor av bär. Det kanske släpper för din son med? Du kan ju köpa vitamineral tablett tills dess. Den finns i hälsokostaffären i olika smaker så vet du att han får i sig vitaminer/mineraler.

    Då min son inte ville käka frukt mixade jag till exempel banan och hallon, banan och jordgubbar och blandade det med mild osötad yoghurt naturell. Det gillade han. Där vi bor finns också proviva med olika frukt och bär smaker. Det fick jag också i honom utan problem.

    Hoppas det snart vänder för er! Lycka till!

  • Åskan

    Ja, nån gång borde det ju vända tycker jag. Just nu vill han inte smaka nånting nytt alls (såvida det inte är nån ny kex-smak så yoghurt med nån smak skulle han inte vilja smaka alls. Så fort han "råkar" få in nåt som han inte känner igen så börjar han gråta o spottar ut det. Det är helt otroligt faktiskt, aldrig sett maken.

    Men en natt i våras (efter att vi varit på grilfest) så fick han helt plötsligt bara för sig att han skulle ha korv. Vi blev alldeles häpna o trots att klockan var 3 på natten så gick vi upp o stekte honom en korv (herregud, han vill smaka nåt nytt, bara att ta tillfället i akt tänkte vi). Han åt nästan hela.

    Så det är väl så det får bli antar jag... ATt han själv får välja/visa intresse...

Svar på tråden Min son äter inte frukt!