PennyD skrev 2009-10-29 14:01:48 följande:
Mary Lo skrev 2009-10-29 13:34:18 följande: Vad tror du det är som avgör vilka av de med genetiskt betingad ångest som faller för missbruk? Något måste det väl ändå vara, eller? Jag kan aldrig påstå att jag vet, men varför tycker du inte att min gissning duger?
Ja, det är just detta man forskar på.

Men "Genetiskt betingad ångest", vilket i det här fallet kan översättas till icke-temporärt sänkta serotoninhalter, rent fysiska skillnader mellan människor, är inte framkallade av trauma eller yttre påverkan. Det är som sagt genetiskt, ärftligt, medfött: det är en fysisk ångest kan man säga. Det som avgör vilka av dessa individer som blir missbrukare är lika svårt att ge en förklaring till, eftersom det finns tusentals förklaringar. Men gissningsvis provar dessa människor på saker precis som vi alla gör, av nyfikenhet/ungdom/naivitet/grupptryck/tristess - men blir till skillnad mot oss andra fast i det mycket snabbare och djupare.
Somliga av de med "genetiskt betingad ångest" blir missbrukare för att de vid sidan av denna ärftliga känslighet också har andra problem. Men svaren på den frågan är alltså inte så enkla som du målar upp dem.
I all välmening, Penny. Vi har tuggat oss genom den här diskussionen förut och jag ska försöka förklara för dig, utan vilja att provocera eller göra dig ledsen, varför dina trådar och dina yttranden faller så väldigt platt här på Familjeliv. Jag har nu läst lite vad du skriver och vad jag kan se har du nu yttrat dig om orsaken till ätstörningar, orsaken till ångest, orsaken till missbruk och orsaken till i princip all psykisk ohälsa. Jag ser att du har fått en del personligt mothugg i dina trådar, vilka dissekerar din person på ett i mina ögon ganska olustigt sätt. Men jag kan begripa att det händer, även om jag inte gillar tonen, eftersom du går från ett laddat ämne till ett annat och har ETT svar på varje. När du får följdfrågor eller om någon mer kunnig individ än du själv kliver in i tråden, så skriver du att du "bara tror" och "bara vill väl" och "bara gissar", men fortsätter ändå konsekvent att tala om för andra forumanvändare varför saker är som de är. Du ställer endast retoriska - inga uppriktiga - frågor, för att göra din egen poäng tydligare eller när du själv inte kan svara på en fråga.
Det framgår väldigt tydligt av dina inlägg att du är fullständigt övertygad om att du sitter på svaret på dessa frågor.
Problemet blir då som följer:
1. Inte ens våra mest sponsrade forskare inom ämnet psykologi och psykiatri sitter på svaret på dessa frågor. Det finns indikationer, markörer som pekar åt ett visst håll (exempelvis mitt första inlägg angående serotoninhalterna är en sådan markör), men det finns inte ett enhälligt svar. De som är kompetenta nog att ge ett någorlunda pålitligt svar har en extremt lång utbildning och karriär bakom sig där de har fördjupat sig så otroligt mycket i ämnet att det inte går att förkasta.
2. Detta är känsliga ämnen, där man inte bara kan "tycka", "gissa" och "tro". Det är inte samma sak att säga "alla som missbrukar har låg självkänsla och dålig anknytning till sina föräldrar" som att säga "alla hundar som bits har blivit slagna av människor" exempelvis. Båda dessa uttalanden är idiotiska, eftersom de är absurt kategoriska, men det finns alltså ämnen som möter mer mothugg än andra. Ämnen där man bör lugna sig lite och ha mer i ryggen innan man uttalar sig. Detta för att:
a. Du trampar på ungefär en miljon tår på exakt samma gång. Människor blir kränkta sida upp och sida ner i dina trådar. Detta eftersom du som en elegant bulldozer passerar varje gräns för hur mycket man kan uttala sig om resten av befolkningen utan att människor ska känna sig angripna.
b. Du har fel i dessa kategoriska uttalanden, just för att de är så kategoriska. Det finns alltid tio nyanserade motbilder till en bild.
c. Det är ett för stort och komplicerat ämne för gemene lekman, där konsekvenserna av yttrade felaktigheter alltid är överhängande. Läs = man kan skada människor genom att sätta griller i huvudet på dem, svar som en terapeut/behandlare inte skulle yttra sig om förrän kanske efter 10 sessioner med individen i fråga.
3. Du skriver mycket om att utvecklas, inspireras av andra, lära ut till andra, lära dig själv - och jag har hittills inte sett någonting som visar på att du vill ha annat än rätt. Det är ett jätteproblem om man utger sig för att vara ödmjuk, eftersom det tar ungefär 5 sidor i en diskussion här för att se vilka som vill lära sig något och vilka som faktiskt bara vill ha rätt. I slutändan måste du backa upp det du säger med länkar till forskningsresultat, eller någon form av indikation på egna studier i ämnet. Annars blir det bara att du tycker något som faktiskt kränker människor, vilket du vägrar hålla med om, och därför bara fortsätter. Vilket i förlängningen nu har lett till att människor har börjat kränka dig. Vilket inte heller är underhållning direkt.
Jag är personligen inte ute efter att sätta dit dig på något vis, men jag kan inte blunda inför ovan formulerade intryck jag får av dig. Om du hade yttrat dig så kategoriskt om hur man kokar hallonsylt eller stickar en mössa eller gräver ett dike så hade jag gett blanka fan i dig. Men just nu har pajkastningen höjts några nivåer och dina svar förblir kategoriska, kryddat med några repliker om att du "inte VET" och bara vill hjälpa människor. Det är beklämmande att se. Men du är också inmålad i ett hörn såvitt jag kan se, eftersom du står och faller med dina trådar till slut.
Som avslutning på detta ofrånkomligt evighetslånga inlägg ger jag mitt bidrag till en debatt som kan utvecklas med hjälp av lite seriösa tankegångar angående just drogmissbruk. Det är en rapport från Göteborgs universitet och Beroendekliniken vid Sahlgrenska universitetssjukhus. Jag föreslår att du läser den, eftersom den just pekar på grunden i samtliga av mina och många andras inlägg till dig: det finns inte ett svar på varför människor blir drogmissbrukare. Det finns hundratals.
http://www.psy.gu.se/PDF/Bok%20om%20riskbruk,%20missbruk%20&%20beroende.pdf