2 år och otroligt påfrestande..
Nu vill jag ha handfasta tips, för jag och min man håller på att bli tokiga!
Vi har från början kört med konsekvent uppfostran, alltså inte varit "slapphänta" utan nej är ett nej och har vi bestämt oss för att hon tex inte får klicka på lampan, då är det så. Punkt slut. Vi har inte varit extremt stränga, men försökt att ha fasta regler.
Det har funkat kanonbra. Nu är hon helt upp och ner. Trotsåldern har börjat!
Det spelar ingen roll vad vi säger eller gör så skrattar hon åt oss.
Om vi diskuterar pedagogiskt, säger till bestämt, blir arga, blir tokiga (har hänt 2 ggr bara). Inget hjälper.
Tex hoppa i sängen. Det får hon inte. Vi har direkt tagit ner henne från sängen och förklarat varför hon inte får det.
Hon hoppar igen, vi har återigen tagit ner henne och förklarat.
Tredje gången har vi sagt att hon inte får vara i sovrummet mer utan tex sitta i soffan om hon inte slutar.
Hon hoppar givetvis i sängen.
Sen börjar en timmar lång kamp med att få henne att sitta kvar i soffan, om det nu är där vi bestämt att hon ska sitta... Inte som straff eller skamvrå eller nått. Men för att hon ska förstå att man inte får.
Nå, den strategin funkar inte, har vi insett.
Fick idag tips på att hålla i henne, försöka distrahera henne.
Distraktion funkar absolut inte, om hon har bsetämt sig för att hoppa i sängen då gör hon det. Hålla fast i famnen har vi inte testat än. Men nån gång när vi gjort det för att förhindra henne från att göra något farligt så ålar hon HUR länge som helst.
Hon är extremt envis, det är helt otroligt...
HJÄÄÄÄLP!!!