Tonårskostnader
Hej,
Jag är mamma till två barn och styvmamma till två barn. Min man skilde sig för 10 år sedan och tvister gällande barnen har tyvärr aldrig upphört. Mina styvbarns mamma (min mans ex.) och min man har aldrig varit överens om konsumtionsnivån för deras två gemensamma barn. Sedan ett år tillbaka bor mina styvbarn nästan uteslutande hos sin mamma och det har förorsakat nya diskussioner kring hur mycket barnen "får kosta". Mina styvbarn är 13 och 16 år gamla och nu vill barnens mamma gå till tingsrätten med denna ekonomitvist om om hon inte får 5000 SEK/månad för deras två gemensamma barn. Detta innebär att pappan skall betala 5000 SEK + att mamman förväntas lägga samma summa på barnen, dvs. 5000 SEK + två barnbidrag, 2000 SEK. Det blir 12000 SEK/månad för två tonårsbarn. Eftersom vi även har två gemensamma barn, dock yngre, tycker vi att detta är väldigt mycket pengar. Mina barn kostar ca 3000/barn och månad. Jag är nyfiken på vad ni anser är skäligt och om vi bara bör betala eller låta ärendet gå vidare till tingsrätten som får pröva ärendet? Fram till för ett år sedan delade barnens mamma och pappa lika på alla utlägg, men det har alltid funnits en diskrepans mellan olika åsikter vad gäller kostnader.
Tacksam för återkoppling !