• Lotus1

Tonårskostnader

Hej,
    Jag är mamma till två barn och styvmamma till två barn. Min man skilde sig för 10 år sedan och tvister gällande barnen har tyvärr aldrig upphört. Mina styvbarns mamma (min mans ex.) och min man har aldrig varit överens om konsumtionsnivån för deras två gemensamma barn. Sedan ett år tillbaka bor mina styvbarn nästan uteslutande hos sin mamma och det har förorsakat nya diskussioner kring hur mycket barnen "får kosta". Mina styvbarn är 13 och 16 år gamla och nu vill barnens mamma gå till tingsrätten med denna ekonomitvist om om hon inte får 5000 SEK/månad för deras två gemensamma barn. Detta innebär att pappan skall betala 5000 SEK + att mamman förväntas lägga samma summa på barnen, dvs. 5000 SEK + två barnbidrag, 2000 SEK. Det blir 12000 SEK/månad för två tonårsbarn. Eftersom vi även har två gemensamma barn, dock yngre, tycker vi att detta är väldigt mycket pengar. Mina barn kostar ca 3000/barn och månad. Jag är nyfiken på vad ni anser är skäligt och om vi bara bör betala eller låta ärendet gå vidare till tingsrätten som får pröva ärendet? Fram till för ett år sedan delade barnens mamma och pappa lika på alla utlägg, men det har alltid funnits en diskrepans mellan olika åsikter vad gäller kostnader.
    Tacksam för återkoppling !

• Svar på tråden Tonårskostnader
  • Ess

Låt det gå vidare till tingsrätten. Om han inte tjänar väldigt bra så tycker jag att det låter som ganska mycket, speciellt med tanke på att han har två barn till att försörja.

• perlita

Nu har det ju gått 15 år sedan min tonår, men jag klarade mig på barnbidraget i den åldern. Kanske kan man sticka till något extra vid behov, ex någon bio eller så, men 12000 kr/månad är ju hiskeligt oavsett hur hög inkomst man har. Levnadsbehoven ökar ju inte bara för att inkomsten gör det, eller?
    Jag köpte faktiskt kläder för barnbidraget, då 950 kr/ månad, också utan problem. Banker brukar ju ha en mall och konsumtionsverket har också en mall för utgifter gällande barn i olika åldrar, mer än så beviljas ändå inte i tr om det inte finns en skälig merkostnad som tex handikapp eller dyl.

Låt henne gå upp i tr, det är bara hon som förlorar på det.

• PCOskruttan

Det där ska ju beräknas på bägge föräldrarnas inkomst och jag tror att FK kan hjälpa till med det.

• violis

kollar man på schabolnkostnaderna för barn ska ett tonårsbarn enl 2008 års schablon kosta 3246 kr i månaden.Då ingår alla baskostnader som mat,kläder,hygien osv, dock inte dyrare sporter,glasögon,mm.exakt vad som ingår går att se på famratt.com.
    Hur myckte barnen "får" kosta utöver basbehoven är upp till föräldrarnas ekonomi och hur mycket man tycker det är rimligt att barnen har att röra sig med/mån.
    Så 5000 /mån i underhåll låter liite mycket om det nu inte är så att barnens pappa är mycket högavlönad. (bara fks uh+ bb täcker ju merparten av schblonkostnaderna)Dessutom är ju din man försörjningskyldig för FYRA barn och ALLA barn ska leva på ungf samma standard-nu "kostar" ju inte yngre barn så mycket vare sig i mat el kläder som en tonåring men åandra sidan har man kostnader för barnomsorg som man inte har för tonåringar så på det hela jämnar det ut sig ganska bra.
    Så låt mamman gå till tr-är det inte så att hon har en mycket lägre inkomst (beräknad på en heltidslön) så är det inte troligt att din man behöver betala mer än han gör idag och även OM tr anser att han ska betala mer så är det upp till mamman att bevisa att tonåringarna verkligen kostar över 7000 kr/mån förutom den del av deras kostnder som HON ska stå för.

Svar på tråden Tonårskostnader