• Lillismaj

Vad är rekommendationer för var barn ska bo vid separation?

Min vännina har separerat och har en son som är 15 månader. Sen han var 11 månader har han bott varannan vecka hos mamma och pappa. Men nu känner hon att han är för liten för att vara borta från föräldrarna så lång tid i taget och att det inte är bra med detta flängande fram och tillbaka.
    Hittills har det funkat bra då de ändå har varit flexibla och haft sonen även då det varit den andres vecka. Men nu så har pappan blivit sur för att min vännina gjort klart för honom att de inte kommer bli tillsammans igen (det var han som gjorde slut när pojken var sex månader). Så han sa att nu blir det måndag till måndag och inget flängande där emellan.
    Hon vill inte vara ifrån sin pojke så länge. Finns det några rekommendationer för vad som kan vara lämpligt för barn i så låg ålder? Kan hon vända sig någonstans och få hjälp?
    Vad tycker ni om allt detta?

• Svar på tråden Vad är rekommendationer för var barn ska bo vid separation?
  • hymafr

Jag har inte läst hela tråden.

Det jag har hört är att så små barn inte ska bo växelvis en vecka i sträck.
    Om det funkar för barnet så kan man prova tex 3-3-3 etc dagar.
    Det har inget med mammans eller pappans duglighet att göra, utan om att så små barn har väldigt dålig tidsuppfattning.
    Jämför gärna med när ni själva gick på lågstadiet och tyckte att första dan på sommarlovet var början på en OFANTLIGT lång ledighet, medan nu, som vuxna, så försvinner sommaren fortare än vi hinner blinka.

• Mallagirl

Jag är i en seperation. Ska flytta från det boendet som vi hade gemensamt med vår son som nu är 1 år.
    Pappan har inte bott hemma på 1 månad men kommer då och då och umgås med lillkillen. Det funkar sådär bra, komunikationen funkar, så det är väl viktigast.
    Men nu flyttar vi om 1 vecka. Pappan har inte ännu något fast boende först den 1 januari. Jag vet inte vad som är bäst för vår lille prins.
    Pappan vill ha honom i den lägenhet som han sover i ibland för att "lätta" för mig säger han. Men jag blir så osäker på vad som är bäst för vår son. Eller rättare sagt vad som kan ta skada. Rätt var det är så ska han bo med sin pappa i en lägenhet som han aldrig har varit i någon gång ibland i månaden. Jag känner mig verkligen vilsen i dom tankarna.
    Ja, det finns tusen tankar kring detta. Samtidigt är jag fullt medveten om att han måste vara så mycket som möjligt med sin pappa. Och det vill jag ju också såklart!
    Samtidigt är det ju jag som är lämnad och sårad i det hela och känner att jag i mina känslor vill gå vidare. Så tanken på att han ska vara i min nya lägenhet och ha sonen när han inte jobbar, för att pappan inte har någon fast punkt känns sådär. Den här lägenheten som han sover i ibland bor det dessutom en till tjej. Så han sover på en madrass på golvet. Ja, jag vet! Det låter konstigt! Men så är det i alla fall.
    Har Ni några förslag på det hela? Så kom gärna med dom.
    Kram på Er och tack för att Ni tog Er tid och läste.

• vittra

Mallagirl, tycker det ändå låter bäst att pappan träffar honom i en trygg miljö, dvs i så fall i din nya lägenhet. Det kan vara något som du kanske behöver offra för att göra det så bra som möjligt för ert barn istället. Tycker inte det låter som en jättebra idé att han börjar tillbringa tid i pappans temporära boende, där pappan inte ens har en ordentlig säng... vart ska de vistas? Tillsammans med en annan vilt främmande människa dessutom?

Ställer mig också fundersam till den förändrade verklighetsuppfattning det i så fall skulle innebära för pojken att först och främst få skilda föräldrar, och sedan se att pappan lever ett liv där han inte längre har en given plats i hemmet. Och inte pojken heller för den delen. Jag kanske tolkar det för långt, och svamlar ut lite väl mycket, men nåja... uppenbart är väl precis som du säger att det bästa nog ändå vore att han träffade pappan i en trygg välkänd miljö.

• Mallagirl
    vittra skrev 2009-10-20 22:22:38 följande:
    Mallagirl, tycker det ändå låter bäst att pappan träffar honom i en trygg miljö, dvs i så fall i din nya lägenhet. Det kan vara något som du kanske behöver offra för att göra det så bra som möjligt för ert barn istället. Tycker inte det låter som en jättebra idé att han börjar tillbringa tid i pappans temporära boende, där pappan inte ens har en ordentlig säng... vart ska de vistas? Tillsammans med en annan vilt främmande människa dessutom? Ställer mig också fundersam till den förändrade verklighetsuppfattning det i så fall skulle innebära för pojken att först och främst få skilda föräldrar, och sedan se att pappan lever ett liv där han inte längre har en given plats i hemmet. Och inte pojken heller för den delen. Jag kanske tolkar det för långt, och svamlar ut lite väl mycket, men nåja... uppenbart är väl precis som du säger att det bästa nog ändå vore att han träffade pappan i en trygg välkänd miljö.
    Hej och tack för snabbt svar!

Ja, jag tänker likadant. Jag kommer inte gå med på att han har honom i lägenheten som han är i. Känns inte rätt helt enkelt. Både han och jag får offra oss i att han får vara i min lägenhet och även sova i den när han ska umgås med lillprinsen.
    Men pappan menar på att för att jag ska få avlastning och "egen tid" så tar han sonen någon natt så jag kan få min tid som sagt. Men han får offra sig och vara hos mig istället där sonen har en trygg tillvaro.
  • vittra
    Mallagirl skrev 2009-10-20 22:35:38 följande:
    Hej och tack för snabbt svar! Ja, jag tänker likadant. Jag kommer inte gå med på att han har honom i lägenheten som han är i. Känns inte rätt helt enkelt. Både han och jag får offra oss i att han får vara i min lägenhet och även sova i den när han ska umgås med lillprinsen. Men pappan menar på att för att jag ska få avlastning och "egen tid" så tar han sonen någon natt så jag kan få min tid som sagt. Men han får offra sig och vara hos mig istället där sonen har en trygg tillvaro.
    Det skulle säkert funka om pojken får utveckla en trygghet även där, kanske tillbringa tid där tillsammans med dig och få "bo in sig" lite så att säga, men om inte ens pappan har någon ordentlig säng, vart ska då pojken sova? Man kan inte begära en sådan sak om pojken inte ens har någonstans att vistas... man får ju tänka på hur det påverkar honom, har inte pappan reflekterat över det faktumet?
  • Mallagirl
    vittra skrev 2009-10-20 23:02:55 följande:
    Det skulle säkert funka om pojken får utveckla en trygghet även där, kanske tillbringa tid där tillsammans med dig och få "bo in sig" lite så att säga, men om inte ens pappan har någon ordentlig säng, vart ska då pojken sova? Man kan inte begära en sådan sak om pojken inte ens har någonstans att vistas... man får ju tänka på hur det påverkar honom, har inte pappan reflekterat över det faktumet?
    Nej! Det har han inte direkt. Han säger att sonen är ju med honom och att han har ju varit med honom hos hans farmor och farfar över en helg med honom. Så varför skulle inte han klara av 1 natt hos mig här? Så diskuterar han.
    Men det är ju en helt ny miljö, nya intryck osv osv. Jag ska försöka få så trygg tillvaro hos mig som möjligt och dessutom har jag inte tänkt att "flänga" runt med honom så mycket hos andra. Jag menar att övernatta. Så att han inte känner sig förvirrad. Visst! Barn kanske känner sig enbart trygga med föräldern och inte behöver just det materiella för att skapa trygghet. Men jag tror ändock på det. Nu tar vi en sak i taget tycker jag. När han känner sig hemmastadd i den nya lägenheten så kan man ta allt sånt sen. Eller hur!!!
  • Mallagirl
    vittra skrev 2009-10-21 10:08:03 följande:
    Jag tror du tänker helt rätt
    Tack för ditt stöd :)
  • babymini

Jag tycker dom ska gå till familjerätten, där de avgör vad som är bäst för barnet, nu tjafsar de bara om vad som är bäst för dom. Har barnet varit en längre tid varannan vecka och träffat sina föräldrar på varandras veckor är det väl inte så smart att börja köra från Måndag till Måndag.

• katarina85

rekomendationerna för övernattning ligger på tre år från familjerättens sida.

• isisisis

Små barn ska inte bo växelvis.Bor hon i samma kommun som pappan? Kan barnet bo hos bägge och sedan gå på samma förskola?

• mia maria

Men alltså: har det funkat med varannan vecka sen barnet var 11 månader, så varför ändra på det?? Han är förmodligen fullkomligt trygg med både mamman o pappan!
    Låter mest som om mamman lider av detta, eftersom pappan blev sur...??

Så länge barnet mår bra, så varför ändra?
    Om barnet hittills har bott 50/50 så är väl vare sig mamman eller pappan "bättre" än den andre?
    Eller har jag missat något?

• sophiaan

Jag ska separera med mina tvillingar om två veckor. De är 8mån.
    Vi kommer att bo nära varandra. Han kommer att vara pappaledig om 3mån.
    Så innan dess kommer de att bo hos mig. Pappan kommer efter jobbet (som nu) och matar och nattar.
    Helgerna kommer han ha dom kanske en dag, sen möter jag upp, tar med dom hem, eller så sover de över, jag är med och nattar, kommer på morgonen.
    Vi kan inte kommunicera alls bra, tror att det kommer bli väldigt mkt lugnare när vi särar på oss. Och han kommer att kunna börja vara pappa med egna initiativ mer.
    När de börjar på dagis kommer vi ha dom lika mkt. Innan dess kommer jag att försöka träffa dom så mkt som möjligt, men det är ju svårt när man börjar jobba, vilket jag ska göra i aug, då pappan tar över "ledigheten".

Jag är väldigt orolig för hur de kommer att uppleva detta.
    De trivs och anpassar sig väldigt bra hittills, men deras utveckling ändras ju hela tiden, så, vem vet.

Jag bara vill inte att de ska känna av osäkerhet, otrygghet, orplighet osv.

Tvillingar har ju altid varandra, men de behöver ju oss som visar vägen.
    vet inte hur allt kommer att bli..

Svar på tråden Vad är rekommendationer för var barn ska bo vid separation?